Facebook
1 av 3
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg. - Foto: Craig Ruttle/AP/Scanpix
Face
2 av 3
Facebook är så förtjust i ordet "face" att de vill varumärkesskydda det - Foto: Billt Op
Facebook
3 av 3
Facebook är så förtjust i ordet "face" att de vill varumärkesskydda det - Foto: Wired

Facebook vill äga "face"

Facebook är så förtjust i ordet "face" att de vill varumärkesskydda det.


INTERNET. Världens största sociala nätverk har snudd på fått storhetsvansinne. Nu vill Facebook varumärkesskydda ordet "face" - alltså det vitt spridda engelska ordet för "ansikte".

Visserligen bara i sammanhang som har med chattrum online och elektroniska anslagstavlor att göra. Men tilltaget får ändå kritiker av den mäktiga nätverksjätten att höja på ögonbrynen.

Aaron Greenspan, som var kursare med facebookgrundaren Mark Zuckerberg på Harvard, har till exempel i en skriftlig inlaga till det amerikanska patentverket motsatt sig Facebooks ansiktskupp.

Och Erick Schonfeld, krönikör på den populära tekniksajten TechCrunch, skriver att:

– När det kommer till varumärken har Facebook visat sig vara en mobbare.

Men enligt en varumärkesjurist är förfarandet inte alls ovanligt

– Vanliga vardagliga ord används och registreras som varumärken hela tiden - tänk Ivory om tvål, Canon om skrivare och Apple om datorer, säger Darren M Geliebter till New York Post.

Märkligt nog har Apple, som kallar sin videochatttjänst Facetime, än så länge inte motsatt sig Facebooks varumärkeskrav.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!