Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Flera bolag lika dåliga som Ryanair

Ryanair struntar i sex av tio fällningar och flera av bolagets piloter har varnat för att flygsäkerheten kommer i andra hand.
1 av 6

Ryanair struntar i sex av tio fällningar och flera av bolagets piloter har varnat för att flygsäkerheten kommer i andra hand.

Johan Nilsson / SCANPIX

Wizzair flyger främst till Polen, Ungern, Serbien och Ukraina. Bolaget utmärker sig genom att strunta i 85 procent av ARN:s fällningar.
2 av 6

Wizzair flyger främst till Polen, Ungern, Serbien och Ukraina. Bolaget utmärker sig genom att strunta i 85 procent av ARN:s fällningar.

Johan Nilsson/AP/SCANPIX

Wizzair är ett lågprisflygbolag som i Sverige trafikerar Göteborg City Airport, Malmö-Sturup flygplats och Stockholm-Skavsta flygplats.
3 av 6

Wizzair är ett lågprisflygbolag som i Sverige trafikerar Göteborg City Airport, Malmö-Sturup flygplats och Stockholm-Skavsta flygplats.

JOHAN NILSSON/AP/Scanpix

Easyjet är ett av Europas största lågprisbolag. Bolaget har kritiserats för att strunta i ARN:s fällningar samt lämna undermålig information till sina kunder.
4 av 6

Easyjet är ett av Europas största lågprisbolag. Bolaget har kritiserats för att strunta i ARN:s fällningar samt lämna undermålig information till sina kunder.

CORRADO GIAMBALVO/AP/Scanpix

Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara säger till SVT att "det är idiotiskt av andra flygbolag att följa ARN.s beslut".
5 av 6

Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara säger till SVT att "det är idiotiskt av andra flygbolag att följa ARN.s beslut".

Claudio Bresciani / SCANPIX/AP/Scanpix

Allmäna reklamationsnämnden är en svensk myndighet som prövar tvister som rör köp av varor och tjänster av olika slag. Till skillnad mot till exempel i Norge finns i Sverige inget juridiskt tvång att följa ARN:s beslut
6 av 6

Allmäna reklamationsnämnden är en svensk myndighet som prövar tvister som rör köp av varor och tjänster av olika slag. Till skillnad mot till exempel i Norge finns i Sverige inget juridiskt tvång att följa ARN:s beslut

HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Nyheter | 07/02/2012 10:50

Klagomålen är fler än någonsin och lågprisflygbolagen tänjer på gränserna för vad deras anställda och kunder mäktar med. Men Ryanair är långt ifrån ensamma – här är bolagen som fått rött ljus och svartlistats.

SVT avslöjade nyligen att flygbolaget Ryanair struntar i sex av tio fällningar i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Men Ryanair är långt ifrån det enda lågprisflygbolaget som anser att de inte behöver följa svenska myndigheters beslut. Bolagen Wizzair och Easyjet ignorerar ARN:s beslut i 85 respektive 50 procent av fallen.

– Det är helt oförståeligt, har man gjort fel ska man betala för sina misstag. Hade ARN varit en domstol hade de här bolagen fått betala skyhöga summor. De är boskapsflygbolag som skyfflar omkring människor som pengar, säger Louise Ekström kommunikationsansvarig på Sveriges Konsumenter, till Nyheter24.

"Svårt att förstå hur de kan gå med vinst när de är så usla"

Konsumenttidningen Råd & Rön ger Wizzair både rött ljus och en placering på svarta listan. Bolaget har begränsade miljömål och är dåliga på att informera kunderna om biljetternas slutpris. I Råd & Röns granskning av flygbolagen utmärker sig även Easyjet särskilt genom att vara dåliga på att både lämna kontaktinformation och information om vad man ska göra om bagaget kommer bort.

– Det är svårt att förstå hur de kan gå med vinst när de är så usla. Men det är ofta så med de här bolagen, lågpris blir högpris. Det som står på skärmen är minimipriser, sedan blir det avgifter med tullar och bagage och så vidare, säger Ekström.

Piloter varnar för att säkerheten kommer i andra hand

Konsument Europa fick förra året in fler anmälningar mot flygbolag är någonsin. En stor anledning till det är att kvalitén försämrats när lågprisflygbolag har ökat konkurrensen inom flygbranschen.

Priserna har pressats, men det har i sin tur gjort att en del av konsumenterna hamnat i kläm och bolagens anställda fått försämrade villkor. Stress och obekväma arbetstider är vardag för de anställda och nyligen gick flera Ryanair-piloter ut och varnade för att de tuffa arbetsvillkoren gör att flygsäkerheten sätts i fara.

– Ja, det blir så i och med att piloterna inte erbjuds fasta anställningar. De är i allt högre grad kontraktsanställda och vågar inte ifrågasätta bolaget eftersom man då kan förlora sitt jobb. Det ökar risken för att man kör sämre, att man kör när man är sjuk eller trött, säger Ekström och fortsätter:

– Det är oroväckande att man hellre ser till sin anställning än till passagerarnas säkerhet.

Varken Wizzair eller Easyjet har gått att nå för en kommentar. Wizzair har endast ett telefonnummer och det rör enbart bokningar och kostar dessutom tio kronor i minuten att ringa.