Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Flyger du första klass? Då ökar risken att dö

Enligt forskarna är det säkrast att sitta i planets bakre del.
1 av 3

Enligt forskarna är det säkrast att sitta i planets bakre del.

Faksimil

Kraschtestet visade att alla i första klass skulle ha dött.
2 av 3

Kraschtestet visade att alla i första klass skulle ha dött.

Faksimil

Testet gjordes i den mexikanska öknen.
3 av 3

Testet gjordes i den mexikanska öknen.

Faksimil

Nyheter | 17/09/2012 22:39

78 procent skulle ha överlevt flygplanskrasch.

MEXIKO. Ny forskning visar att det är störst chans att överleva om man sitter bak i planet. Ett unikt kraschtest, gjort med ett Boeing 727 i den mexikanska öknen, visar att det viktiga är att inta kraschställning, ha bältet fastspänt och sitta långt bak i planet.

Enligt forskarna som utfärdade testet skulle nämligen alla i första klass ha dött.

– Fronten är mer utsatt på grund av att den ofta utsätts för större krafter vid en krasch. Jag skulle välja en plats som är bekväm och några rader från en nödutgång, säger Anne Evans, tidigare utredare vid brittiska haverikommissionen, till Daily Mail.

78 procent av passagerarna skulle ha överlevt

Efter kraschen undersökte forskarna planets svarta låda, vilken visade att 78 procent skulle ha överlevt.

Testet kunde utföras genom att piloten sköt ut sig själv på 762 meters höjd samtidigt som planet fjärrstyrdes mot Sonoranöknens sanddynor. Kvar ombord fanns då tre testdockor och flera videokameror som registrerade allt som skedde. 

Dockorna ska ha varit arrangerade i olika positioner där en satt fastspänd i kraschställning, en med bälte i upprätt position och den tredje i upprätt position men utan bälte. De två första "överlevde" men den tredje "dog", rapporterar Daily Mail

Moderna plan förberedda för krascher

Genom att veta hur människor och flygplan klarar av att hantera de enorma krafter som uppstår vid en krasch hoppas nu forskarna på att kunna designa säkrare plan. Men man kan redan nu, med hjälp av testet, konstatera att dagens moderna flygplan är väl förberedda inför eventuella krascher.