Den falska marknadsföringen står företaget dyrt.
1 av 2
Den falska marknadsföringen står företaget dyrt. - Foto: Faksimil Yotube / Skechers
Skorna sägs träna din kropp bara genom att ha dem på sig. Något som nu visar sig vara falskt.
2 av 2
Skorna sägs träna din kropp bara genom att ha dem på sig. Något som nu visar sig vara falskt. - Foto: Skechers

"Rumptränarskorna" fälls - företaget måste betala 260 miljoner

Nej, företaget Skechers skor hjälper dig inte att komma i form. Nu tvingas företaget att betala 260 miljoner kronor för sin falska marknadsföring.


Skorna vars marknadsföring varit falsk

Totalt fem av Skechers skomodeller fälls i stämningen:

Skechers Shape-ups 

Skechers Resistance Runner

Skechers Shape-ups Toners

Skechers Shape-ups Trainers

Skechers Tone-ups

Reebok fälldes 2011

Även skoföretaget Reebok fälldes för falsk marknadsföring.

De blev tvingade att betala 25 miljoner dollar (cirka 162 miljoner kronor) för deras marknadsföring av deras skor EasyTone och RunTone. 

Skoföretaget Skechers får betala dyrt för sina brustna löften och sin falska marknadsföring. Flera reklambudskap om företagets skor lovade att kundernas kroppar skulle tränas bara man satte på sig skorna – något som inte stämmer.

De mest populära skorna var "Shape-ups" som enligt företaget tränar dina ben, din rumpa samt bränner kalorier.

"Det nyaste draget inom fitness är – att knyta dina skosnören. För när mina Shape-ups är på skönt och bekvämt tränar jag min muskel, stärker min bål och bränner kalorier. Varför? För Shape-ups fungerar verkligen, vad jag än gör." Det säger den amerikanska tevekändisen Brooke Burke i Skechers reklam. 

Det är nu bevisat vara falskt och företaget måste betala 40 miljoner dollar (cirka 260 miljoner kronor) till kunder som köpt skorna mellan 2008 och 2012.

En halv miljon kunder får pengar tillbaka

Kunderna måste dock ha begärt pengarna tillbaka innan den 18 april. 

Mer än 500 000 kunder har begärt att få sina pengar tillbaka och de kan nu få mellan 260 och 546 kronor vardera, skriver UPI. 

Det är Federal Trade Commission (FTC) som fällt företaget. 

Skechers kom överens med FTC om att betala ut pengar till sina kunder redan förra året men det är först nu som det blivit helt klart att de kommer att göra det.  

– Skechers ogrundade påståenden gick ut över starkare och mer tonade muskler. Företaget gjorde även påståenden om viktminskning och ett hälsosammare hjärta. FTC:s budskap, för Skechers och andra nationella annonsörer, är att forma dina belägg eller tona ner dina påståenden, sa David Vladeck, dåvarande chef för FTC:s konsumentskyddsavdelning, under 2012. Det skriver MSN Money

Förnekar att de gjort något fel

Skechers menar att det inte gjort något fel men säger att de inte har råd med de rättsliga kostnaderna för att driva målet vidare. 

– Medan vi kraftfullt förnekar påståendena i dessa rättsliga förfaranden och såg fram emot att förfäkta dessa påståenden i domstol, kunde Skechers inte bortse från den orimliga kostnaden och ändlösa distraktionen det skulle innebära att i flera år försvara oss från flera stämningar, i flera domstolar i hela landet, sa David Weinberg, Skechers ekonomichef i ett pressmeddelande 2012. Det skriver UPI.

En av reklamfilmerna som fällde företaget var Skechers reklamfilm under Super Bowl där Kim Kardashian medverkade. 

Se två av reklamfilmerna som fällde företaget här.



/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!