Lördag 15 Maj
Stockholm

H&M:s baddräktsmodell om succén: "Alltid velat åstadkomma detta"

Modellen Jennie Runk.
1 av 4
Modellen Jennie Runk. Foto:
Här är bilder från sommarens kampanj.
2 av 4
Här är bilder från sommarens kampanj. Foto:
De senaste åren har företaget kritiserats för att ha anlitat "ohälsosamt smala" modeller.
3 av 4
De senaste åren har företaget kritiserats för att ha anlitat "ohälsosamt smala" modeller. Foto:
Jennie Runk hoppas att fler företag tar efter H&M.
4 av 4
Jennie Runk hoppas att fler företag tar efter H&M. Foto:

Nu kliver den omtalade H&M-modellen Jennie Runk fram och kommenterar den stora uppståndelsen: "Det här är exakt den typ av sak som jag har alltid velat åstadkomma".

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Klädföretaget H&M:s val av ny baddräktsmodell får beröm i sociala medier. Modellen Jennie Runk anses ha "en normal mänsklig kropp" till skillnad från H&M:s tidigare modeller.

USA. När fansidan på Facebook fick över2000 nya "gilla" under loppet av 24 timmar, bestämde sig nya H&M-modellen Jennie Runk för att utnyttja uppståndelsen och göra världen lite snällare – och förespråkar nusjälvförtroende med kurvor till fansen.

Ja, H&M har varit i hetluften mångagånger under de senare åren om de ohälsosamt tunna modeller somföretaget anlitar. På grund av den hårda kritiken vidtog företaget åtgärder. I förra veckan berättade Nyheter24 om H&Msnya uppsving – som alltså stavas Jennie Runk.

Runk beskrivs som den nyabaddräktsmodellen med “normal och mänsklig kropp”.

I BBC News Magazine berättar nu modellen själv att det är hög tid att sluta medbesattheten kring storlek. Och att uppmärksamheten är något hon alltid har strävat efter.

Jobbig uppväxt

– Dethär är exakt den typ av sak som jag har alltid velat åstadkomma,visa kvinnor att det är ok att vara självsäker även om du inte ärden stereotypa definitonen av "perfekt", berättar Runk.

Kraftenhämtar hon från sin egen uppvxäxt, där ordet obekväm, enligt Jennie själv, inte ens kan beskriva tonnåren nog.

Gymmet var en mardröm,liksom tandställningen och det tjocka, lockiga håret som tilldroguppmärksamhet.

"Absurt att tänka så"

Jennie Runk i dag, den tysta och liteklumpiga tjejen som helst läser böcker eller spelar tv-spel, blevförst överrumplad av all positiv uppmärksamhet efter att hadeltagit i kampanjen. 

Men ovanan att stå i rampljuset förändradessnabbt till en möjlighet för modellen att kunna uppmana andra atttro på sig själva.

– Folkassosierar storleken “plus” med tjock, vilket i sig uppfattas somful. Det är absurd att tänka så, skriver hon i BBC News Magazine.

Kommentera
Kopiera länk
Dela