Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Människor borde inte köpas och säljas"

- 06/09/2013, 07:16
Kvinnorna dansar på rad – men det är inte vad det ser ut att vara.
1 av 6

Kvinnorna dansar på rad – men det är inte vad det ser ut att vara.

Faksimil Youtube

En man i publiken busvisslar.
2 av 6

En man i publiken busvisslar.

Faksimil Youtube

Sedan dyker det verkliga budskapet upp.
3 av 6

Sedan dyker det verkliga budskapet upp.

Faksimil Youtube

Kvinnor lovas danskarriärer – och hamnar i Red Light District.
4 av 6

Kvinnor lovas danskarriärer – och hamnar i Red Light District.

Faksimil Youtube

Stop the Traffik låg bakom kampanjfilmen – som nu fått stor spridning.
5 av 6

Stop the Traffik låg bakom kampanjfilmen – som nu fått stor spridning.

Faksimil Youtube

En man reagerar på budskapet.
6 av 6

En man reagerar på budskapet.

Faksimil Youtube

En grupp män samlas utanför flera fönster i Amsterdams Red Light District. Men de "prostituerades" dansnummer visar sig vara något helt annat.

AMSTERDAM. Det är en film som börjar från vilken som helst från Amsterdams sexköpsparadis (?) Red Light District. Halvnakna kvinnor i rött ljus som flörtar med män genom fönsterrutan.

Men den här reklamfilmen tar flera vändningar. Först börjar de fyra kvinnorna vid Amsterdams "De Wallen", en av de största kvarteren i "distriktet", skaka en efter en. Sedan genomför det en perfekt koreograferad dans.

"Sorgligt nog hamnar de flesta av dem här"

Fler och fler män står utanför, klappar med till musiken och ser ut att attraheras av de lättklädda kvinnorna där inne.

Men när musiken tystnar visar sig dansen ha ett helt annat budskap än vad de väntat sig.

"Varje år lovas tusentals kvinnor en danskarriär i Västeuropa. Sorgligt nog hamnar de flesta av dem här", står det på en stor tavla på husets tak.

Kampanjfilmen gjordes av organisationen "Stop The Traffik" redan i april 2012. Men de senaste dagarna har den börjat spridas ordentligt på nätet och bland annat uppmärksammats av Daily Mail. Nu har filmen nästan 5,5 miljoner visningar på Youtube.

Se hela filmen och männens reaktioner här: