Måndag 19 Apr
Stockholm

Dålig självkänsla kan avslöjas – beroende på hur du är på Facebook

Studien visar att självkänsla kan avgöras beronde på hur man använder sin Facebook.
1 av 4
Studien visar att självkänsla kan avgöras beronde på hur man använder sin Facebook. Foto: Scanpix
De med sämre självkänsla tar oftare bort inlägg.
2 av 4
De med sämre självkänsla tar oftare bort inlägg. Foto: ERIK MÅRTENSSON / SCANPIX
De med bättre självkänsla lägger till information.
3 av 4
De med bättre självkänsla lägger till information. Foto: Andy Wong
Oftast info om jobb och familj.
4 av 4
Oftast info om jobb och familj. Foto: ERIK MÅRTENSSON / SCANPIX

En ny undersökning visar att din självkänsla avslöjas beroende på vilka saker du lägger upp eller hur ofta du ändrar information på din Facebookprofil.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Facebook gör dig olycklig

Nu är det bevisat, enligt ny undersökning: Facebook gör dig mer olycklig.

Ju mer du använder dig av sociala nätverkssajter – desto större är risken att du mår dåligt.

NY STUDIE. Människor med dålig självkänsla brukar bry sig mer om vad andra skriver om dem på Facebook, medan de med bättre självkänsla lägger ner mer tid på att lägga till information på deras Facebookprofilsidor.

Skillnaderna är tydliga och avgörs beroende på vilka vägar och val man gör på Facebook, skriver Science Daily.

Raderar ofta inlägg

De med sämre självkänsla brukar alltid se över vad som händer på deras walls och i feeden. Inlägg, så som kommentarer, bilder eller texter som inte passar användaren, raderas oftare.

De med bättre självkänsla jobbar tvärtom och lägger snarare till saker och personlig info om sig själva, familjen, utbildning och jobb, enligt forskarna.

Båda grupperna använder Facebook som en förlängning av deras egna identiteter.

Hur ofta inlägg ändras

I studien ingick 225 studenter, från ett sydkoreanskt universitet, som fick fylla i sina profiler. Sedan kartlade man hur och vad studenterna ändrade i inläggen som lades upp av kompisar på deras profilsidor. 

De fick också svara på frågor om hur mycket de brukar "dela med sig" av sig själva och hur ofta de uppdaterade eller ändrade det som låg uppe på deras walls.

För att studera självkänslan ställde forskarna frågor om hur studenterna såg på sig själva och hur de valde att presentera sig själva på Facebook, skriver Science Daily.

Kommentera
Kopiera länk
Dela