1 av 4
- Foto: © Anna Hill
2 av 4
- Foto: © Anna Hill
3 av 4
- Foto: © Anna Hill
4 av 4
- Foto: © Anna Hill

Så missvisande är våra fotomodeller egentligen

Anna Hill ville driva med dagens skönhetskampanjer och bestämde sig för att en gång för alla bevisa hur skev vår bild av vad som är verkligt är.


Fotostudenten Anna Hill, 25, ville i sitt examensarbete visa på hur extremt retuscherade skönhetskampanjer är. Genom att ta fyra självporträtt och retuschera dem skapade hon kampanjer som gick ut på att sälja Photoshopfunktioner

– De kan lika väl göra reklam för Photoshop, snarare än produkterna de faktiskt säljer, säger Hill om dagens skönhetskampanjer till Huffington Post. I hennes kampanjer återfinns bland annat ett make up-kit, serum för längre lemmar och en "Photoshop Beauty Applicator". 

"Folk tycker om att bli påminda"

Efter att Hill la upp sitt projekt på Reddit blev hon överväldigad av responsen hon fick.

– Jag tror att folk tycker om att bli påminda om att de vackra modellerna vi omges av dagligen i själva verket inte är så verkliga som vi tror – utan smink och redigering ser många av dem inte bättre ut än resten av oss, säger hon till Yahoo!

Påverkades själv starkt 

Trots att Hill med stor medvetenhet tog sig an projektet blev även hon snabbt påverkad av retuscheringen

– En sak jag märkte när jag höll på med det här är att när jag plötsligt gick tillbaka till orginalbilderna så upplevde jag de som fel och ganska äckliga, säger Hill.  

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!