Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Coca-Colas nätkampanj anklagas för homofobi

Nya colaburken?
1 av 4

Nya colaburken?

Faksimil

Det här meddelandet kommer upp om man försöker skriva "gay", "queer" eller "homo".
2 av 4

Det här meddelandet kommer upp om man försöker skriva "gay", "queer" eller "homo".

Faksimil

Här är andra förslag efter kritiken mot kampanjen.
3 av 4

Här är andra förslag efter kritiken mot kampanjen.

Faksimil

Här är en annan.
4 av 4

Här är en annan.

Faksimil

Nyheter | 27/01/2014 20:49

Läskjätten Coca-Cola är en av huvudsponsorerna av OS i ryska Sotji. Nu kommer anklagelser om homofobi efter en ny nätkampanj – i Sydafrika.

SYDAFRIKA. Coca-Cola har redan fått kritik för bristen på agerande mot antigaylagarna i Ryssland inför OS i Sotji. Nu har företaget hamnat i ett nytt blåsväder, efter en nätkampanj i Sydafrika.

Sajten som läskjätten skapat går ut på att skicka "en virtuell colaburk". På denna kan man skriva namnet på personen som ska få presenten.

"Låt oss låtsas att du inte nyss skrev det där"

Men det dröjde inte länge innan uppmärksamma twittrare upptäckte följande: ord som "gay", "homo" och "queer" går inte att skriva in på burken.

"Oops, låt oss låtsas att du inte nyss skrev det där", står det när man försöker.

Orden "straight" och "hetero" funkar dock alldeles utmärkt, skriver Huffington Post.

Hånas på Twitter

Det dröjde inte länge innan kreativa personer började skriva andra budskap på Colaburkarna. Här är några exempel:

Se en video som visar hur det går till på kampanjsajten: