Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Flickans händer smälte när hon tog i giftig växt

Varning för starka bilder.
1 av 5

Varning för starka bilder.

The Sun.

Lauren Fuller fick svåra brännskador av björnlokan.
2 av 5

Lauren Fuller fick svåra brännskador av björnlokan.

The Sun.

Först trodde läkarna att hon bränt sig i solen.
3 av 5

Först trodde läkarna att hon bränt sig i solen.

The Sun.

Hennes händer har nu läkt.
4 av 5

Hennes händer har nu läkt.

The Sun.

Björnloka, som även finns i Sverige.
5 av 5

Björnloka, som även finns i Sverige.

NLX

Nyheter | 13/07/2015 21:17

Den tioåriga flickan plockade en blomma, sen förstördes hennes händer.

Lauren Fuller, 10, och hennes pappa var på en fisketur när hon bestämde sig för att plocka en blomma.

Blomman var i själva verket den giftiga växten björnloka som nu sprider sig i Storbritannien.

Inom ett dygn hade hon fått tredje gradens brännskador på händerna och i ansiktet, skriver The Sun.

Men läkarna trodde att det bara var brännskador från solen.

Vill varna för växten

Laurens föräldrar sökte själva efter en annan diagnos och förstod snart att det var björnlokan som orsakat utslagen.

Att ta i den giftiga växten gör hunden känslig för solljus och kan leda till utslag, brännskador, blåsor och i värsta fall göra en blind.

– Lauren är tuff men hon grät mycket. Hon hade mycket ont och var orolig för vad som skulle hända med hennes händer, säger hennes pappa till The Sun.

Nu vill föräldrarna varna andra för den giftiga växten.