Onsdag 20 Okt
Stockholm

Företaget efter anklagelser om rasism: Ni är bara känsliga

Klippet har kallats den mest rasistiska reklamfilmen någonsin. Företaget håller inte med.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

I reklamfilen för tvättmedel ser man en svart man bli ”rengjord” och hur han då blir en asiatisk man istället.

Det var förra veckan reklamfilmen nådde internet och genast fick den namnet ”världens mest rasistiska reklamfilm”. I Kina har filmen visats sedan i mars och där har inte reaktionerna varit så här starka.

En kvinna fixar med tvätten i tvättstugan när en mörkhyad man kommer in och försöker kyssa kvinnan. Hon stoppar ner mannen i tvättmaskinen och ut kommer senare en asiatisk man, med mycket ljusare hy. Kvinnan reagerar tydligt med glädje på förändringen.

Reaktionerna har av förklarliga skäl varit våldsamma men nu slår företaget bakom reklamfilmen i från sig. De tycker att folk överreagerar, framför allt skyller de på ”utländsk press”, att det är den som gjort att det blivit sån debatt. Det här skriver bland annat Mirror.

Tvättmedelsföretaget ber dock om ursäkt till ”det afrikanska folket” men fortsätter att stå bakom reklamfilmen. Till kinesiska tidningen The Global Times säger företaget att människor helt enkelt är för känsliga.

När svenska Statoil bytte namn till Cirkce K blev det också rasistdebatt, företagets nya flaggor på alla bensinmackar bildade nämligen förkortningen KKK.

Kommentera
Kopiera länk
Dela