Söndag 16 Maj
Stockholm

Ryanair har utsetts till Europas absolut sämsta flygbolag

Ryanair har visat sig ha sämst kundtjänst, och rankas lågt.
1 av 3
Ryan Air har utsetts till Europas sämsta flygbolag, vad gäller kundnöjdhet. Foto: Pixabay/TT
Kunder är inte nöjda med Ryanair.
2 av 3
Tidigare i år ställde bolaget in över 2000 flyg. Foto: Pixabay
Att flyga med Ryan Air.
3 av 3
I en enkät visade det sig att bolaget rankats lågt vad gäller kundtjänst, kvalité och punktlighet. Foto: TT

En sammanställning av alla flygbolag inom Europa har gjorts där flygresenärer har bedömt bolaget baserat på kundnöjdhet. Nu är resultatet inne. Ryanair toppar listan.

Kommentera (7)
Kopiera länk
Dela
Läs mer

En sammanställning av Europas sämsta flygbolag har gjorts och en vinnare utsetts – nämligen Ryanair, enligt Independent. Företaget Which? har släppt en marknadsundersökning som de gjort under året. Kunderna ombads bedöma kvalitén på maten, bekvämlighet, och flygbolagets punktlighet.

Bland de topp 20 sämsta flygbolagen, rankades Ryanair som allra värst vad gäller kundnöjdhet. Konstigt nog är Ryanair samtidigt det mest populära flygvalet för resenärer i Europa – med fler flygturer än något annat Europeiskt bolag, och minst flygolyckor. 

Det verkar dock som att undersökningen inte haft alla faktorer i åtanke. Which? har sammanställt enkätsvaren i år, under samma tid som Ryanair meddelade att de skulle ställa in cirka 2000 flyg. 

Bildkälla: Pixabay

Anledningen till de inställda flygen är att bolaget har bytt räkenskapsår, från april-mars till januari–december. Förändringen innebar att flera piloter blev tvungna att ta ut sin årliga semester i september och oktober.

Bolaget fick i samband med de inställda flygen en tillsägelse från luftfartsverket, då de varken informerade sina resenärer om deras rättigheter, eller informerade om de inställda flygen i god tid. 

Ryan Airs svar på kritiken

Som svar på kritiken gjorde Ryanairs marknadsansvarige, Kenny Jacobs, ett uttalande där han påstod att undersökningen var"missvisande och värdelös". 

Which-undersökningen speglar inte passagerarnas val. Riktiga flygresenärer kan inte få nog av Ryanairs låga priser. 

Bildkälla: Pixabay

Tidigare uttalanden

Utöver detta uttalande har flygbolagets chef, Michael O'Leary, tidigare gjort en hel del ifrågasättbara uttalanden när Ryanair mött kritik.

I boken "Plane Speaking: The Wit and Wisdom of Michael O'Leary"där författaren, Paul Kilduff, intervjuat O'Leary kring hans tankar om resenärer. 

– Tänker vi be om ursäkt för att vi har undermålig kundtjänst? Absolut inte, förklarar O'Leary för Paul. 

Vidare, gällande överviktiga individer, har han gjort sitt kanske mest fruktansvärda uttalande: 

–  Ingen vill sitta bredvid en riktigt fet jävel. 

Enligt Independent, kommer flygbolaget fortsätta ställa in resor fram till början av våren. Då har omställningen förhoppningsvis kommit i fas. 

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Har du flugit med Ryanair?
Tack för din röst!
Kommentera (7)
Kopiera länk
Dela