En asteroid är på väg mot jorden
Asteroid mot jorden - Foto: Pixabay

Massiv asteroid närmar sig jorden – redan nästa vecka

Nu rapporteras det om en gigantisk asteroid som är på raka vägen mot jorden – eller i alla fall väldigt nära.

Har du klimatångest? Orolig över valet? Eller du kanske har ont i magen för något så banalt som vad du ska äta till middag? Vet du, det spelar ingen roll. Världen kommer antagligen ändå gå under.

En massiv asteroid är nämligen på ingång – redan nästa vecka. Enligt NASA är den mellan 70 och 160 meter bred och den glider runt ute i rymden i en helt sjuk hastighet, skriver Daily Mail.

Om man vill underskatta storleken på asteroiden så är den ungefär lika bred som ett Boeing 747 plan, och på höjden kan den vara dubbelt så stor. Men om maxstorleken forskarna vågat gissa på stämmer, så är den högre än Cheopspyramiden i Egypten, som är hela 138.684 meter hög.

Asteroid 2016 NF23 förväntas åka förbi jorden den 29 augusti. Den kommer vara bara 3 miljoner mil bort. Ungefär lika långt bort som avståndet mellan jorden och månen, fast gånger 13. Det låter ju långt bort, men enligt forskarna är det här väldigt nära.

Den här stora rymdstenen åker väldigt snabbt fram, i hela 32186.88 kilometer i timmen. Så hur lätt är det egentligen för rymdforskarna att beräkna var den kommer åka förbi? Tänk om den träffar oss? Ja, den som lever får se. Om du har tvättid nästa onsdag, skippa den, gör något du längtat efter att göra istället. Lev som om det är din sista dag på jorden.

Flera asteroider under sommaren

Det är ju ett gäng asteroider som det rapporterats om under året. För att nämna en, så bara tidigare i sommar flög det förbi en relativt liten asteroid, enligt NASA. Den upptäcktes den andra juni och den gled förbi jorden bara timmar senare. Det förvånade kort sagt astronomerna att de upptäckte asteroiden så pass sent.

Nyheter24 har tidigare skrivit om andra asteroider som flugit förbi jordens atmosfär. Läs mer om det här.

Rädd?