I veckan presenterade SHL och SDHL det nya samarbetet med Red Bull som är ligornas nya officiella energidryckspartner.
”Samarbetet möjliggör en rad olika kommunikationssatsningar, aktiveringar i arenor och spridning genom de tre parternas starka varumärken.”, skriver herrligan SHL på sin hemsida.
— Vi vill skapa ett intresse för ishockeyn och där är vi övertygade att de är en stark part, säger SHL:s vd Jenny Silfverstrand.
Reaktionerna på samarbetet har inte låtit sig vänta.
Kritik mot Red Bulls historik
Djurgårdens supporterförening anser att avtalet ska brytas.
”Inom idrotten så är det ett företag som borde bekämpas oavsett sport och land. I svensk idrott flyger inte tjurar. Riv upp avtalet med Red Bull!”, skriver Järnkaminerna i ett uttalande.
Även Svenska hockeysupporterunionen (HSU) har kritiserat samarbetet och kallat det oetiskt.
— Vi vill värna den svenska modellen och då anser inte vi att Red Bull är på den planhalvan med tanke på vad de har gjort i andra länder, säger HSU:s ordförande Axel Pettersson.
Han syftar på Red Bulls historia av klubbägande. År 2000 tog bolaget över den österrikiska ishockeyklubben EC Salzburg, som blev EC Red Bull Salzburg. Fotbollsklubben SV Austria Salzburg genomgick samma resa och döptes om till Red Bull Salzburg med nya färger och nytt klubbmärke. I dag är företaget majoritetsägare över fem fotbollsklubbar och två ishockeylag.

Pettersson säger att han inte befarar samma utveckling i Sverige men pekar på symbolvärdet.
— Det finns andra man kan samarbeta med och jag tycker att det är dumt att gå den här vägen, säger han.
Svaret: Det finns inga risker
Jenny Silfverstrand säger att hon inte väntade sig så mycket kritik mot samarbetet, men påpekar att det också finns positiva röster.
— Vi har fått folk som tycker att det är ett roligt varumärke och som ser vad de gör för andra aktiviteter, säger hon.
Silfverstrand menar att samarbetet är riskfritt.
— I det avtalet som vi har med Red Bull så finns det inget oetiskt och inga risker överhuvudtaget.

Hon betonar att Red Bulls engagemang i Sverige skiljer sig från klubbägande i Europa. Med 51-procentsregeln – som innebär att medlemmarna måste äga en majoritet av rösterna i ett idrottsaktiebolag – finns ingen diskussion om inflytande.
En annan del av kritiken rör att företaget säljer energidryck.
— Vi får ha respekt för att det blir den typen av diskussion. Men vi har regelverk och de har också ett regelverk kring hur de får synas, vad de får göra och vilka de får rikta sig mot, säger Silfverstrand.
Avtalet mellan SHL/SDHL och Red Bull är tvåårigt.