NBA-stjärnan LeBron James marknadsförde det själv som ”beslutens beslut” när 40-åringen under måndagen lade upp en gåtfull video på sitt X-konto.
Under tisdagen klarnade allt – det rörde sig om ett pr-trick. ”King James”, som han kallas, har inlett ett samarbete med ett ledande konjaksmärke.
”Tigger om pengar”
På hans sociala medier-konton haglade det av negativa kommenterar efter beskedet och han sågas nu av Washington Post-krönikören Candace Buckner:
”Mannen som skulle vara kung har gjort sig själv till en bonde som tigger om pengar, och han tillbringar inte sina sista år som historiens störste spelare, inte heller som en nutida aktivist och förkämpe, utan som en narcissist som fruktar tidens gång”, skriver hon i en krönika.
”Beslutens beslut” är en anspelning på det som kom att kallas för ”Beslutet” sommaren 2010. Över 13 miljoner personer tittade då på ett specialinsatt program på ESPN i USA där LeBron James meddelade att han lämnade Cleveland för Miami efter att kontraktet gått ut med Ohio-klubben.
”Genom att hänvisa till ’Beslutet’ visste LeBron att tisdagens tillkännagivande skulle leda till maximal känslomässig laddning för fansen. Och sedan visade det sig bara vara spritreklam?”, skriver Dan Shanoff på The Athletic/The New York Times.
Gjort flest poäng
Kanske borde ingen ha blivit förvånad med tanke på att James redan förekommer i en mängd reklamsammanhang, som dominerar Los Angeles-spelarens flöden på sociala medier snarare än att vara en röst för olika samhällsfrågor, menar Washington Post.
”Det är så här LeBron valt att avsluta sin tid som regent: som en reklampelare för vilket varumärke som helst och som en posör på jakt efter vilken publik som helst. Kungen är inte död eller ens på väg att gå i pension. Han är bara till salu”, skriver Candace Buckner.
LeBron James gick till LA Lakers sommaren 2018 och är den spelare som gjort flest poäng i NBA-historien. Han är på väg in i sin 23:e säsong i proffsligan – också det ett rekord – och har vunnit fyra NBA-titlar.