I januari släppte Volvo en reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic i huvudrollen. Filmen fokuserar på att både Zlatan och Volvo härstammar från Sverige och Zlatan talar in den svenska nationalsången, men ändrar slutraden "Jag vill leva, jag vill dö i Norden" till "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige".
Filmen blev en stor succé och har i nuläget 4,4 miljoner visningar på Youtube och Zlatans och Max Martins version av nationalsången har till och med legat etta på iTunes topplista.
Mitt bland alla hyllningar fanns det även en del kritik mot filmen. Den kritiserades för att vara sexistisk, otydlig och för att Zlatan jagar en kronhjort i filmen. En del av kritiken handlade också om att Volvo inte är särskilt svenskt längre, med tanke på att det har sålts till det kinesiska företaget Zhejiang Geely Holding Group.
Film med tortyrscener
Nu har organisationen Supporting Human Rights In China (SHRIC) gjort en egen version av reklamfilmen för att påvisa att Volvo har blivit kinesiskt och att man stödjer Kinas tortyr, misshandel och förföljelse av miljontals människor om man genomför handel med landet.
I filmen talas den svenska nationalsången in på kinesiska och slutraden har ändrats till "Jag vill inte dö, jag vill leva i frihet". Samtidigt syns hur kineser torteras och dödas i scener inspirerade av Zlatans Volvo-reklam.
Kolla in den speciella versionen av filmen, som även den förmodligen kommer att få spridning:
Här är Volvos originalversion med Zlatan Ibrahimovic: