STOCKHOLM. Philippe Huber är, förutom ägare av Malin Bayards alla hästar, även vd för mediejätten Kentaro Group, ett schweiziskt bolag som bland annat äger sändningsrättigheterna till allsvenskan, superettan, damallsvenskan och landslagets matcher. Dessa rättigheter kostade dryga 1,5 miljarder kronor att införskaffa och sträcker sig över femårsperioder. Med andra ord är Huber en tung pjäs i svenska fotbollens pampkorridorer.
Enligt två av varandra oberoende och väl initierade källor Nyheter24 varit i kontakt med, börjar Kentaro dock vackla i sitt engagemang i den svenska fotbollen. De ska ha börjat tröttna på den dåliga produkt makthavarna i fotbollen levererar, men när Huber får ta del av uppgifterna blir han, minst sagt, upprörd.
– Detta vill jag å det grövsta dementera, säger han till Nyheter24 innan han fortsätter:
– Vi har en bra arbetsrelation till Svenska Fotbollförbundet och föreningen Svensk Elitfotboll. Jag vet inte vem som har sagt detta, men i dagsläget är det inget som tyder på att vi inte kommer att förlänga vår deal med SvFF.
Du menar att det råder frid och fröjd i den svenska fotbollens relation till Kentaro?
– Nej, det finns en del problem. Som både marknadsstrateg och fotbollssupporter är jag bland annat orolig för kvaliteten på Sveriges fotbollsscen. Men jag kan säga så här. Det tog oss fem år att få igång en bra relation till SvFF och Sef. Nu är vi bra inne i branschen och jag kan säga att vi siktar på att vara samarbetspartner med Sverige i många, många år framöver.
Kriget mot huliganismen
Samtidigt medger Philippe Hubert att han inte hört talas om Positiv Läktarkultur eller manifestationen publiken fick bevittna under två omgångar i allsvenskan och superettan. Däremot tar han kraftigt ställning i en av kärnfrågorna i debatten som råder:
– Det ska definitivt finnas en nolltolerans gentemot bengaler och likanden. De kan ju skada människor, konstaterar han.
Att det finns en god relation mellan Kentaro och SEF tycks uppenbart. Huber låter sig själv avge ett eko från den projektrapport från SEF som lades fram den 24 mars. I rapporten lyfts 21 punkter fram som de svenska elitklubbarna vill förändra. Däribland dialogen med supportrar:
"Ledorden skall vara att publikunderlaget skall breddas och ta särskild hänsyn till barnfamiljer, äldre personer och kvinnor. Grupper som är underrepresenterade inom herrarnas elitfotboll i dag. Vi bedömer att det är i dessa grupper den största potentialen för publikökning ligger."
I vad som sedan blivit det vanliga exemplet när fotboll debatteras lyfter även Huber fram Tyskland och England som förebilder för bra teveproduktion. Sjungande sittplats på de brittiska öarna och Dortmunds fanatiska fans tycker han är väldigt tilltalande.
Huber medger dock senare att allt inte är frid och fröjd mellan Kentaro och svensk fotboll. Bland annat är elitklubbarnas dåliga ekonomi ett bekymmer för Kentaro.
– Med de pengarna vi spenderar i Sverige så borde det finnas kapital för att klubbarna ska kunna investera och må ekonomiskt bra, konstaterar han innan han fortsätter:
– Det viktigaste nu är att vi blir av med huliganismen som nu finns i Sverige.