Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Media Markt ber Djurgården om ursäkt efter namnhånet

Vytautas Andriuskevicius hånades av AIK-sponsorn Media Markt.
1 av 5

Vytautas Andriuskevicius hånades av AIK-sponsorn Media Markt.

Järnkaminerna kräver en ursäkt av Media Markt.
2 av 5

Järnkaminerna kräver en ursäkt av Media Markt.

Jarnkaminerna.se/Faksimil

Media Markts namnhån har rört upp känslor.
3 av 5

Media Markts namnhån har rört upp känslor.

Faceook/Fakisimil

Vytautas Andriuskevicius värvades till Djurgården i veckan.
4 av 5

Vytautas Andriuskevicius värvades till Djurgården i veckan.

Under söndagen publicerade Media Markt följande ursäkt på Facebook.
5 av 5

Under söndagen publicerade Media Markt följande ursäkt på Facebook.

Faksimil

Sport | 07/04/2013 15:16

Media Markt hånade och gjorde sig roliga över Djurgårdens nyförvärv Vytautas Andriuskevicius. Nu ber företaget om ursäkt. "Tyvärr fick det en effekt vi inte hade räknat med", säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Media Markt, till Nyheter24.

STOCKHOLM. Under söndagseftermiddagen tog AIK emot Syrianska på nya nationalarenan Friends Arena.

Snacket på förhand kom mestadels att handla om biljettläget. Närmare 43 000 biljetter hade sålts på söndagen – och med det slår man föreningens tidigare publikrekord.

Av dessa biljetter har ett hundratals delats ut till kunder hos elektronikkedjan tillika AIK-sponsorn Media Markt.

För att piska upp stämningen passade företaget på att håna värsta konkurrenten Djurgården – och klubbens litauiske nyförvärv Vytautas Andriuskevicius – på Facebook.

"Hoppas det var värt det"

"Efter Djurgårdens värvning av litauiske landslagsmannen Kksjfkksfkdjsl npwrqljmshdfljsh sägs man nu starkt överväga att i nästa skede investera i en vokal. — Vi väljer mellan A och E, säger tränaren Magnus Pehrsson i en kommentar", skriver man.

Ett inlägg som fick Djurgårdens supportrar att rasa.

I flera kommentarer uppmanade man andra Djurgårdssupportrar att bojkotta Media Markt helt och hållet.

"Nu har ni förlorat flera tusentals kunder, Hoppas det var värt det", skriver en supporter. "Ni förlorade just 1/3 av alla kunder i Stockholm. Tänker i alla fall aldrig mer sätta en fot i en av era snuskig butiker", skriver en annan.

Krävde offentlig ursäkt

Under söndagen publicerade Djurgårdens supporterförening, Järnkaminerna, ett öppet brev till Media Markt. Man beskriver hånet av Andriuskevicius som ett "osmakligt angrepp".

"Förutom den pinsamma tonen från ett företag med tusentals anställda är det dessutom extra beklämmande att Mediamarkt tycker att en person med “lustigt efternamn” är det som är särskilt värt att håna. Vi i Järnkaminerna är DIF:s supporterförening och anser alla våra spelare värda att stötta, oavsett deras ursprung eller hur svårt deras namn är att stava. En värdering som vi uppenbarligen inte delar med Mediamarkt", skriver Järnkaminerna och kräver en ursäkt:

"Järnkaminerna vill se ett starkt ställningstagande och en offentlig ursäkt från Mediamarkt innan vår premiär mot Mjällby imorgon måndag, och vi vill också att man erbjuder DIF någon slags kompensation för det man gjort", skriver man.

Kryper till korset

Till Nyheter24 säger Media Markt att man har varit igång med sin Facebooksida i drygt en vecka, och att man har som mål att vara "högljudda och humoristiska".

Men efter den uppmärksammade Facebookuppdateringen väljer företaget att be om ursäkt.

– Tyvärr fick det en effekt vi inte hade räknat med. Vi har inte på något sätt velat hänga ut ett lag eller en person, utan har på ett humoristiskt sätt berört en sporthändelse, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Media Markt, till Nyheter24.

På söndagseftermiddagen publicerade man en lång ursäkt på företagets Facebooksida.

"Vi vill till att börja med be Vytautas Andriuskevicius, alla hans fans, Djurgården och Järnkaminerna om förbehållslös ursäkt", skriver Media Markt.

Det aktuella inlägget ligger emellertid kvar.

"Rent konkret för vår egen del kommer vi till att börja med låta inlägget ligga kvar som en lärdom för oss själva och som en kanal för den diskussion som uppstått", skriver Media Markt.