I helgen kunde Nyheter24 åter igen rapportera om en främlingsfientlig nämndeman.

Jag kan tycka att det är obehagligt med sverigedemokrater och nationaldemokrater som dömer i våra domstolar. Men det är egentligen inte det som är problemet.

Att sverigedemokrater och nationaldemokrater utses till nämndemän (domare) i våra tingsrätter hänger samman med att i princip alla nämndemän utses av de politiska partierna. I detta perspektiv skall (sd) och (nd) behandlas på exakt samma sätt som alla andra partier som fått kommunala mandat i allmänna val. Så fungerar det i en demokrati.

Grundproblemet är att nämndemännen är politiskt tillsatta.

En närmast självklar princip i ett demokratiskt samhälle är att man har maktdelning. Det vill säga att den lagstiftande makten (riksdagen) är skild från den verkställande makten (regeringen) och att båda dessa är skilda från den dömande makten (domstolarna). Men så är det alltså inte i Sverige.

Det är uppenbart att det kan bli problem om det är människor från samma intressesfär som både stiftar lagar och dömer efter dem. Det kan leda till maktmissbruk och till att rättssäkerheten sätts ur spel.

Och att det kan gå helt fel när man sätter människor till domare på grund av deras politiska aktivism och övertygelse – det behöver man inte vara Einstein för att förstå. I fallen med nämndemän från (sd) och (nd) har detta bara blivit ovanligt tydligt.

Hur skakigt det kan bli när politiska partier utser domare i våra tingsrätter visade jag i ett reportage för TV8 för några år sedan: Rätten och rättvisan. Jag har klippt in det överst i denna bloggpost och jag tycker att du bör ta dig tid att titta igenom filmen.

Min slutsats? Uppriktigt sagt är jag inte säker på vad vi skulle ha istället. Det finns många olika alternativ.

Men en sak är klar – det är ovärdigt en demokrati att ha politiserade domstolar.

HAX

  1. Postat av: Guleböj
    Visst är det lika hemskt att det sitter kommunister och socialister i våra domstolar? Detta sagt utan att kritisera konstaterandet i denna artikel angående SD:are och ND:are. Jag vill bara att jämt skall vara slätt och rakt och fint.
    2011-09-19 @ 09:19:04
  2. Postat av: Don Miguel De Cervantes Savedra
    "Kommentarer som anses stötande mot mig eller min nära raderas." Jag fattar men det där på slutet blev lite otydligt. "Din nära"? Menas med detta äktenskaplig partner, eller vad? Jag har liksom aldrig läst/stött på ett sånt förtydligande i reglerna i ett kommentarsforum. I vilket syfte skulle nån uttrycka sig stötande mot din fru?
    2011-09-19 @ 09:25:48
  3. Postat av: Petrus
    Håller helt med dig. Varför inte införa meborgerlig skyldighet att delta i rättsväsendet som bl a finns i USA. Som jurist önskar jag även ett större inslag av jurister i första instans i Sverige d v s i tingsrätten. Enligt min mening ska allmännheten vara representerade men juristerna i majoritet. Jag skulle även önska att man införde en snabbform av domstol för enklare brott med ensamdomare som man sett finns i USA. T ex tar polisen en inbrottstjuv på bar gärning så kan de direkt ta honom till rätten. Han får en advokat till hjälp och sedan en timme på sig innan rättegång.
    2011-09-19 @ 10:52:36
  4. Postat av: Johan Olofsson
    Ditt påstående om "politiserade domstolar" är demogogiskt - eller kanske, om man ska tolka dig välvilligt, okunnigt. Jämför med rättssystem som har, eller har haft, politiserade domstolar, och du ska se att skillnaden är himmelsvid. Tingsrätternas rådmän kan inte ifrågasättas med det här argumentet - däremot med andra, men det är en annan sak. Ty tingsrätternas domar kan överklagas. Men hovrätternas nämndemän är de som möjligen kan beskyllas för att representera en politiserande aspekt. De nämndemännen är utsedda av landstingen, och val till landstingen sker ju på samma dag som val till riksdagen. Så det finns ett visst samband. Men å andra sidan är nämndemän i hovrätterna alltid färre i ett mål än de lagfarna domarna. Formellt är hovrätternas nämndemän givetvis inte representanter för de politiska partierna i landsdelen, och man kan nog tycka att det ska mera till än misstankar för att avskaffa ett system som justerats steg för steg. Men jag erkänner gärna att jag är en smula kluven. I egenskap av konservativ gubbe med de libertarianska ungdomssynderna bakom sig borde jag väl applådera opinionen mot lekmän i domstolarna. För det är väl ingen som tvivlar på att domar avkunnade utan medverkan av nämndemän skulle ha en mycket tydligare politisk slagsida - åt ett håll som jag borde uppskatta. Men så är det det där med Det Allmänna Rättsmedvetandet och domstolarnas legitimitet. Det är svårt att föreställa sig att de som hamnar inför domstol skulle uppleva avståndet som mindre till fru Justitia, ifall nämndemännen avskaffades. De upplever säkert avståndet till laglydiga medborgare som stort nog, men i nämndemännen kan de i alla fall se personer som hade kunnat vara en (oftast äldre) släkting. I varje fall i idealfallet. Det känslan är det inte många som kan få inför en rådman, ett hovrättsråd eller en assessor.
    2011-09-19 @ 10:54:51
    jmolofsson.blogspot.com
  5. Postat av: Totalliberal
    "Jag kan tycka att det är otrevligt med sverigedemokrater och nationaldemokrater som dömer i våra domstolar". Ska man verkligen behöva börja alla meningar med en politiskt korrekt friskrivning nuförtiden? Varför skulle det vara värre om en SDare dömer en invandrare, än om en kommunist dömer en företagare eller i ett fall som rör fortkörning? Eller en miljöpartist som dömer i ett fall som rör misstänkt miljöbrott? Eller en feminist som dömer en påstådd sexbrottsling? Vi är nog överens innerst inne men jag stör mig på att du måste låta så politiskt korrekt. Lösningen är att ha anställda jurister som dömer, istället för politiker. Jurister som väljs ut utifrån deras förmåga att hålla huvudet kallt även i fall som kan vara känslomässigt upprörande. För du har helt rätt i att det inte är värdigt en seriös stat att ha politiserade domstolar.
    2011-09-19 @ 12:01:05
  6. Postat av: Daniel Wijk
    Johan Olofsson: Problemet vi har idag är att Tingsrätterna kostar oss högvis med pengar samtidigt som de levererar mediokra resultat. En väldigt stor del utav de mål som överklagas till Hovrätten får en annan utgång än i Tingsrätten. Då blir möjligheten att överklaga (som för övrigt är på väg att inskränkas) en ganska usel lösning på problemet. Ta tag i huvudfelet i organisationen och kicka ut politikerna.
    2011-09-19 @ 12:28:01
  7. Postat av: Johan Olofsson
    Hej Daniel Wijk! Om det är pengar du prioriterar, så förespråkar du antagligen att en ensam rådman skall döma i tingsrätterna. Det är en idé som nog måste övervägas mycket noga. Kommer det verkligen leda till färre överklaganden? Kommer domstolarnas legitimitet verkligen att ökas på det sättet? Blir rättssäkerheten verkligen större? Det är långtifrån säkert. Tänk på att rådmannen vanligen har instämt i de tingsrättsdomar som efter överklagande ändras av hovrätterna.
    2011-09-19 @ 13:50:37
    jmolofsson.blogspot.com
  8. Postat av: Johan Tjäder
    Ärligt talat så är det väl inte alldeles uppenbart att anställda domare är så mycket mindre politiserade. De är faktiskt också tillsatta av politiker. Dessutom behöver det inte vara fel att den ska tolka en lag som stiftats av politiker också för mår att tolka lagen i en politisk kontext. Svenska domstolar tar ofta stöd i en lags förarbeten för att förstå hur en lag ska tolkas. Absolut ingenting säger att en professionell domare tolkar bättre än en nämndeman. Visst kan man tycka det är obehagligt med sverigedemokrater eller nationaldemokrater i domstolarna, men det är ändå en strömning som finns i landet. Den försvinner inte med nämndemännen. En läkare kan vara sverigedemokrat också, men brukar någon fråga innan?
    2011-09-19 @ 16:27:49
  9. Postat av: Daniel Wijk
    Johan Olofsson: Det jag prioriterar är rättssäkerhet. Då kan varken en hög politiker eller en ensam person döma. Ineffektiviteten uppstår då domarna ofta är väldigt dåliga och inte håller måttet för ett rättssäkert samhälle. Därför går många utav dom upp till hovrätten. Så det du svarade mig är alltså totalt irrelevant eftersom det inte är min position du beskriver.
    2011-09-19 @ 16:54:14
  10. Postat av: Stellan Bojerud
    Det är en fråga om politisk etik. Som nämndeman representerar du inte ett parti, utan allmänheten. Du är nominerad av ett parti, men ditt uppdrag är opolitiskt. Du har svurit domared. Du har läst Olai Petris domarregler. Jag verkade i Solna Tingsrätt två perioder. Nominerad av (M). Skälet var känslor. Jag efterträdde min nyss avlidne fader (C). Sedan lyftes jag till Svea Hovrätt. Jag minns ännu hur upprörd jag blev när en kvinna sade - Jag företräder VPK i Tingsrätten - I helvete heller! Här företräder du folket och det sunda förståndet och inte ett politiskt parti! Nämndemän, som agerar efter partipolitiska riktlinjer i utövandet av domarrollen måste skiljas från uppdraget. Stellan Bojerud (SD)
    2011-09-19 @ 22:24:49
  11. Postat av: Johan Olofsson
    Medan man måste ge Stellan Bojerud rätt, så är och förblir det ett problem att nomineringar av nämndemän inte tas på tillräckligt stort allvar av de kommun- och landstingsfullmäktige som har fått ansvaret. Det är inte direkt någon rusning till uppdragen som nämndemän, och det är svårt att hitta kandidater som är alerta, kompetenta och i verkligheten kan ge en bild av samhällets mångfald. Pensionärer är ohyggligt överrepresenterade i domstolarna, bland annat eftersom ersättningen ter sig löjeväckande låg för människor med arbete och familj, och arbetsgivare inte direkt är överförtjusta i frånvarande anställda. Detta hindrar definitivt mig från att bli nämndeman, och alldeles säkert många andra. När Daniel Wijk här ovan beskriver problemet som att tingsrätterna "kostar oss högvis med pengar" så blir det faktiskt svårt att förstå hur tingsrätterna samtidigt ska kunna bli både billigare och mera rättssäkra. Alla tecken tyder på att motsättningarna mellan olika grupper i samhället kommer att fortsätta öka. Det säger sig självt att både kriminaliteten och viljan driva ärenden till domstol ökar parallellt med att nationen blir mera heterogen. Det är en utmaning som debatten i dag borde försöka ta höjd för.
    2011-09-20 @ 23:38:24
  12. Postat av: Osten
    Nämndeman avstängd från Malmö Tingsrätt. Vill någon gissa partitillhörighet? Stellan kanske?
    2011-09-23 @ 20:55:20
  13. Postat av: Stellan Bojerud
    Svar till Osten: Jag tror mig ha läst om att en nämndeman (SD) avstängts. Att vara nämndeman ställer krav. Det gäller att även utanför nämndemannarollen föra sig värdigt och kunna tiga. Att bedriva aktiv politik och samtidigt vara nämndeman är direkt olämpligt.
    2011-10-19 @ 21:32:04

Kommentera

  • - Kommentarer som anses stötande mot mig eller min nära raderas.
  • - INGEN reklam, tack. det raderas DIREKT.inkl spam.

Fejk-Ibra skapade rubriker i Italien

"Om jag lämnar, så lämnar jag, om ni vill vila, så vila" MILANO. Det ryktas om Manchester City och Real Madrid för vår största...

JK vill granska Thomas Quick-fallet

– Mest av allt drömmer jag om en ny rättegång. Då skulle det bli tydligt för alla vilken skandal det här är. SÄTER. Justitiekansler...

Breivikrättegången: Hon överlevde - systern dog

Under onsdagen kommer ytterligare fem överlevande från Utöya att vittna mot massmördaren och terroristen. OSLO. Vittnesmålen från de...

Nordkorea testar mer kärnvapen - "USA är fientliga"

De nordkoreanska kärnvapentesterna ska utökas på grund av inställningen hos det stora landet i väst. PYONGGANG. Regimen i Nordkorea...

Sexuellt våld och tystnad från ledningen på Lundsberg

Systematiska kränkningar, misshandel och ofredande. I onsdagens Uppdrag Granskning hamnar överklasskolorna under lupp. Lundsberg är...

Polisen: "Olyckligt att oskyldiga drabbas"

Efter läktarbråket ber polisen om ursäkt för att vanliga supportrar skadades. Men att undvika ett ingripande var aldrig aktuellt....

Här är superhunden som cyklar och åker sparkcykel

"Han söker efter en karriär i film- och tevebranschen". INTERNET. Kommer du ihåg lyckan när du lärde dig cykla? Här är hunden som delar...

Lista: Spelarna som kan lämna ditt lag

Snart tar allsvenskan sommaruppehåll. Allt lugnt? Nej för snart sätter ryktenas silly season igång. Nyheter24 guidar dig genom djungeln...

Privatägd raket skjuts upp: "Ny era av rymdutforskning"

Kommer bli den första privatägda rymdfarkosten att ansluta sig till den Internationella rymdstationen: "En ny era av rymdutforskning"...

Caremavårdcentral uppges ha nekat asylsökande barn vård

Direktören: "Vi ber om ursäkt för att de uppfattat det på det viset. Vi erbjuder alltid vård oavsett etnicitet eller ursprung"....