BMW X5 och Oliver Zipse
BMW:s vd Oliver Zipse vill inte satsa helhjärtat på elbilar - Foto: BMW

BMW fortsätter att satsa på förbränningsmotorn

BMW skiljer sig från mängden, och fortsätter att förespråka en framtid där elbilar och fossilbilar lever sida sida. Här är anledningen.


Laddhybrider är nästan lika miljövänliga som elbilarDet var under en föreläsning på Rihne-Main Economic Initiative som Oliver Zipse, BMW:s vd, redogjorde för det tyska märkets inställning till elektrifiering.

– Vi vill inte skriva av förbränningsmotorn, förklarade Zipse.

Förhållandevis ensamma

Som sagt har flera bilmärken ett sista datum för sina fossilbilar. I vissa fall rör det endast den europeiska marknaden, men i andra fall är det en global satsning.

Mercedes påstår att deras modellutbud ska bli helt elektriskt till 2040, men säger också att de fortsatt kommer att underhålla märkets förbränningsbilar så länge efterfrågan finns.

En fråga om strategi

Zipse menar på att det inte handlar om en negativ inställning till elektrifiering. I stället handlar det om att inte avfärda teknologier som fortsatt är relevanta på vissa marknader.

Så länge det finns efterfrågan för förbränningsmotorer kommer BMW att tillhandahålla produkter inom segmentet. Det är även en strategi som reflekteras i märkets utbud av elbilar, som i många fall baseras på fossilbilar.

Det är även ett spår som Toyota följer, vilket deras förra vd, Akio Toyoda, många gånger hamnar i blåsväder för.

Laddhybrider är nästan lika miljövänliga som elbilar

50 procent till 2030

BMW har som målsättning att öka andelen elbilar i sin försäljning från 15 till 50 procent till 2030.

Syftet är dock inte nödvändigtvis för att fokusera på renodlade elbilar. Även om efterfrågan på märkets elbilar ökar har försäljningen av förbränningsmotorer – laddhybrider medräknat – endast sjunkit en liten bit.

Satsar på flera spår

Utöver batteri-elbilar satsar även BMW på vätgas och har flera mobilitetsrelaterade strängar på sin lyra. Det tyska märken menar även på att man måste ta hänsyn till att den rådande globala vagnparken består av över en miljard förbränningsbilar.

Ett steg i detta är så kallade e-bränslen (syntetiska bränslen), vilket även Porsche förespråkar. Att satsa helhjärtat på att alla ska köra elbilar hämmar utvecklingen av andra potentiellt hållbara alternativ menar Zipse.

Zipse avslutar med att förklara att det är gynnsamt med ett brett utbud av teknologier. Att skala ner för mycket och bara satsa på en form av drivning kan vara skadligt för både framgång och utveckling.

Han menar även på att det är viktigt att man använder jordens resurser skonsamt – något elbilar har kritiserats för att inte göra – samtidigt som hållbarhet ska genomsyra alla affärsrelaterade beslut.     

Bil
/
BMW