BMW på sladd
Bakhjulsdrivna bilar har ett rykte för lynnighet på snö och is - Foto: Marcus Berggren

Test visar: Bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift på vintern

Ett nytt test försöker svara på om framhjulsdrift eller bakhjulsdrift fungerar bättre på snö och is. Slutsatsen kommer att förvåna många.


I Sverige har debatten kring huruvida framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift pågått i decennier.

Traditionellt sett har debatten kunnat likställas vid skillnaden mellan Saab och Volvo, då Saabar alltid har drivit på framhjulen medan äldre Volvo-bilar alltid var bakhjulsdrivna.

Konsensus har länge varit att framhjulsdrift är bättre lämpat för halt underlag då de har mer vikt över drivhjulen, och dessutom är mindre benägna till farliga sladdar.

Så rättvist som möjligt

Nu har Youtube-kanalen Tyre Reviews försökt svara på frågan en gång för alla.

Testet ägde rum på Goodyears nordiska testbana, och testbilarna var en framhjulsdriven Audi A4 och en bakhjulsdriven BMW 3-serie.

Båda bilarna var utrustade med dieselmotorer på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter, och bägge var skodda med Goodyear UltraGrip Performance 3-däck i samma dimension.

Ett jämnt race

Under testet jämförs de två bilarna i en rad olika grenar med antisladdsystemen både påslagna och avstängda.

Först testar man acceleration från stillastående och med antispinn aktiverat presterar bilarna i stort sett identiskt. Med systemet avstängt är BMW:n något vassare än Audin.

I testet av start i en snöig backe med 15 graders lutning presterar 3-serien oväntat något bättre än A4:an, medan bilarna är likvärdiga när det gäller acceleration i hala kurvor.

Väghållningen testas genom varvtid på en testbana, och bilarna presterar också väldigt lika även där. BMW:n är 1,25 sekunder snabbare med hjälpsystemen avstängda, och Audin är 1,35 sekunder snabbare med systemen aktiverade.

Bilhandlare lurade hundratals – fokuserade på handikappade

Taxi Stockholm satsar på elbilar: Förbjuder bensin och diesel

Bra vinterdäck är nyckeln

Testets slutsats är att BMW:n är något bättre än Audin på snö och is tack vare den något bättre prestandan vid backstart.

Detta innebär också att bakhjulsdrift enligt testet är bättre på vintern än framhjulsdrift.

Testaren Jonathan Benson konstaterar dock att skillnaderna i framkomlighet och körsäkerhet är små med moderna hjälpsystem.

Det viktiga enligt Benson är snarare att man har riktigt bra vinterdäck på bilen.

Här är mannen med 800 000 kronor i obetalda parkeringsböter

Tesla levererade inte självkörning – nu dras de inför rätta

Bil