Laddstolpar
Laddstolpar är inte en universellt uppskattad del av stadsbilden - Foto: Janerik Henriksson/Fredrik Sandberg/TT

Europeiska staden som säger nej till laddstolpar

De flesta är överens om att fler laddpunkter är en nyckel till ökad elektrifiering, men detta ser man negativt på i flera europeiska städer.


En ny undersökning utförd av Cyclomedia visar att åsikterna skiljer sig ordentligt mellan olika europeiska städer när det gäller utbyggnad av laddnätverket.

Hybrider utklassar elbilar: Är betydligt billigare att äga

Stockholmare gillar laddstolpar

I Stockholm tycker 74 procent av de totalt 305 tillfrågade invånarna att det borde finnas fler laddstolpar, och i andra europeiska städer är siffran betydligt högre.

I London tycker exempelvis 85 procent av invånarna att det bör installeras fler laddstolpar, medan motsvarande siffra för Istanbul ligger på hela 91 procent.

Trots slopad elbilsbonus: Stora subventioner på tjänstebilar

Staden som vill ha färre laddstolpar

I vissa städer vill invånarna däremot raka motsatsen. I den tyska huvudstaden Berlin tycker i stället hela 75 procent av befolkningen att det borde finnas färre laddstolpar.

Även i Düsseldorf och Köpenhamn svarade befolkningen att man inte vill se fler laddstolpar, med 63 respektive 56 procent.

– Berlinarnas skepticism mot utbyggnaden av publika laddstationer kan spegla flera underliggande faktorer som är unika för Tyskland och dess syn på mobilitet och infrastruktur. Det är inte bara en reflektion över den tyska bilindustrins betydelse för den nationella ekonomin, utan också en insikt i de utmaningar och avvägningar som stadsplanering och miljöpolitik medför i en tätbefolkad stad som Berlin, säger Daniel Forsberg, marknadschef på CTEK, i ett pressmeddelande.

Bilarna med bäst chans att spräcka 500 km/h-barriären

Européer kritiska till e-mobility 

Studien genomfördes i 25 europeiska städer med totalt 7 515 respondenter.

Den visar också att en majoritet av européerna tror att antalet trafikolyckor har ökat sedan introduktionen av olika e-mobilitet – framför allt i cykelvänliga städer som Amsterdam och Helsingfors. I London och Paris tycker en majoritet att flera former av e-mobilitet bör förbjudas.

Det framkom också att en majoritet av stockholmarna, 64 procent, prioriterar bekvämlighet över klimatavtryck när de väljer transportsätt. I städer som Tallinn, Istanbul och London tycker ännu fler att bekvämligheten är det viktigaste vid valet av transportmedel.

Här är nya Renault 5: En retro-elbil till fyndpris

Bil