Erik Punt Renault 5
Erik Punt har tittat på nya Renault 5 i Paris - Foto: Renault

Här är nya Renault 5: En retro-elbil till fyndpris

2024 verkar bli ett år för små, prisvärda elbilar. Renault har visat sitt bidrag till genren i form av nya 5. Erik Punt har tittat närmare på bilen i Paris.


Med 5 väcker Renault en ikonisk modell till liv, denna gång med tilläggsnamnet E-Tech.

När den ursprungliga Renault 5 lanserades för mer än 50 år sedan blev modellen känd för sin avantgardistiska framtoning, som stod i stark kontrast mot andra modeller.

Bilen har ett retro-betonat yttre - Foto: Renault

Bilen var mångsidig, bränslesnål och passade perfekt för miljoner användare i tider av oljekris, förändrade livsstilar och det ökande behovet av att ha en andrabil. Förhoppningen är att nya 5:an ska möta vår tids stora frågor på samma sätt.

Den nya 5 E-Tech är resultatet av det franska märkets nysatsning kallad Renaulution, som lanserades av företagets vd Luca de Meo.

Trots slopad elbilsbonus: Stora subventioner på tjänstebilar

Inspirerad av konceptbilen

Det första som slår en när man ser nya Renault 5 är hur lik den är konceptbilen som lanserades för tre år sedan, vilket får anses positivt i det här sammanhanget då konceptet bjöd på en läcker retro-design. 

När man jämför den första 5:an med den nylanserade E-Tech-versionen är det uppenbart att man hämtat mycket inspiration när det gäller designen.

Bilen har tydliga drag från konceptbilen - Foto: Renault

Uppenbarligen hoppas Renault att nya 5 med sitt lekfulla utseende ska locka köpare på samma sätt som modellen gjorde på 70-talet. Dock är man tydliga med att understryka att det inte bara ska bli en kultbil som tilltalar nostalgiska konsumenter. Även en yngre generation utan någon relation till dåtidens 5:a ska attraheras av modellen. 

Trots detta har man valt att lyfta fram några av de mest signifikanta dragen från dåtidens 5:a. Den röda taklisten tar inspiration från den legendariska Turbo-modellen, och de vertikala bakljusen och sidoprofilen känns också igen.

Bilarna med bäst chans att spräcka 500 km/h-barriären

Kompakta mått och rymlig interiör

Interiört kommer 5 E-Tech att vara utrustad med en 10-tum stor MMI-skärm med Google-integration. Dessutom huserar systemet Renaults interaktiva avatar Reno, som ska kunna svara på röstkommandon och assistera med olika uppgifter, men spontant känns som en gimmick.

Den långa hjulbasen sörjer för goda innerutrymmen - Foto: Renault

Golvytan är som sig bör i en elbil platt, hjulbasen på 2,54 meter är lång för bilens storlek vilket borgar för god komfort, och bagageutrymmet är på 326 liter. Samtidigt har man lyckats hålla vikten under 1450 kilo i bilens tyngsta version, vilket är ovanligt lågt för att vara en elbil. Längden slutar på under 4 meter (3,92 meter).

Bilen kan utrustas med dragkrok, men en dragvikt på 500 kg.

Hybrider utklassar elbilar: Är betydligt billigare att äga

Upp till 40 mils räckvidd

Under motorhuven, där man dessvärre inte lyckats inrymma en frunk, hittar man motorn som finns tillgänglig i de tre effektnivåerna 94, 120 och 150 hästkrafter. Kördynamiskt ska bilen vara både körglad och komfortabel.

Batteripaketet, som är av en typ som ska ge bättre prestanda i låga temperaturer, kommer att erbjudas i storlekarna 40 och 52 kWh. Detta resulterar i en räckvidd på 300 respektive 400 kilometer enligt WLTP.

Räckvidden ligger på upp till 40 mil - Foto: Renault

Dessutom är den, till skillnad från många dyrare och större elbilar, utrustad med en värmepump som standard. 

Bilen kommer att tillverkas vid Renaults fabrik i Douai, som är en av ursprungliga produktionsplatserna för den första Renault 5. Majoriteten av alla delar kommer att vara tillverkade inom en 30-mils radie från fabriken.

Problematiska Polestar skjuts över på Volvo Cars aktieägare

En läckerbit med lockande prislapp

Den stora frågan i dessa tider är alltjämt priset och här levererar Renault 5 svar på tal. Med ett grundpris på under 25 000 euro borde modellen vara en given succé. 

Frågan är hur Renault ska lyckas sälja den här bilen för detta och fortfarande tjäna pengar? Personligen är jag lite tveksam då man verkar valt den dyrare lösningen i varje vägskäl.

Frågan är om det låga priset går att hålla - Foto: Renault

När jag summerar mina intryck av 5 E-Tech går det inte att undgå att Renault har otrolig tur med timingen. Det är exakt den här typen av elbilar som saknas på marknaden samtidigt som det högre prissegmentet börjat bli mättat med kraftigt fallande andrahandspriser som följd. 

Renault 5 står för något helt annat än lyxiga elbilar kring miljonen. Här är det lekfullhet, balanserad prestanda och ett minst sagt konkurrenskraftigt pris som gäller samtidigt som det även funnits ett stort fokus på hållbarhet och en så lokal produktion som möjligt. 

Spontant känns det som att Volkswagen ID.2all kan bli en vass konkurrent, men just nu verkar Renault ligga steget före. Leveranserna av nya Renault 5 E-Tech i Sverige kommer tyvärr att dröja eftersom modellen måste vinteranpassas.

Bil