Kenny
Det är ett smått under att Kenny Bräck är vid livet - Foto: Tom Strickland/LM Otero/TT

Kenny Bräck överlevde högsta G-kraften någonsin

Kenny Bräck är en av Sveriges största racingstjärnor någonsin, och var den första svensken att vinna det legendariska racet Indy 500. För snart 21 år sedan överlevde 57-åringen en av de mest våldsamma krascherna någonsin, då bilens sensorer uppmätte hela 214 G.


Det var i oktober 2003 som Kenny Bräck tävlade på Texas Motor Speedway, i det sista loppet i årets IndyCar-säsong.

Kenny var vid det laget ett känt namn i IndyCar-serien, som är en av världens snabbaste racingserier. År 1998 vann han mästerskapet, och året därpå det största racet Indy 500.

Nya Audi Q6 e-tron är framtidens elbil – så mycket kostar den

Krasch i över 350 km/h

Mot slutet av loppet av racet i Texas var Kenny med och fajtades i tätklungan.

I fighten om tredjeplatsen krokade hans däck i däcken på sydafrikanen Thomas Scheckters bil, och Kennys bil slungades upp i luften i en hastighet på över 350 km/h.

Bilen kastades i det höga skyddsstaket som omgärdar banan, och slogs omedelbart i spillror. Den enda delen som var intakt var cockpiten där Kenny satt.

Den spektakulära kraschen kan du se nedan.

Nytt besked om skatt på husbilar: Kan sänkas med tusenlappar

Högsta g-kraften någonsin

Ett mått på kraschens våldsamhet är att en sensor i bilen mätte en maximal G-kraft på smått ofattbara 214 G under kraschen. Detta är den högsta G-kraften någonsin uppmätt i en racingolycka.

– Jag skulle egentligen inte ha överlevt en sådan krasch, sade Kenny till Nyheter24 i samband med att han medverkade i Mästarnas Mästare på SVT år 2011.

Även om Kenny klarade sig ur olyckan med livet i behåll var han långt ifrån oskadd, och tillbringade 3 månader på sjukhus.

Skadorna innefattade ett brutet bröstben, en krossad ryggkota, ett brutet lårben och två krossade fotleder, samt nervskador och inre blödningar.

Kenny Bräck: "Jag borde ha varit död"

Tillbaka på rekordtid

Efter en olycka av denna dignitet skulle man kunna tro att Kenny skulle hålla sig borta från racing, i synnerhet en så snabb och farlig serie som IndyCar.

Så blev det emellertid inte, utan bara sex månader efter att han skrevs ut från sjukhuset var Kenny åter ute och testade på racingbanan.

IndyCar-comebacken kom i 2005 års upplaga av Indy 500, och det med besked. I kvalet satte Kenny den snabbaste tiden, med en medelhastighet på 366,283 km/h. Själva racet fick han däremot bryta efter mekaniska problem.

Efter detta har Kenny gått över till något lugnare discipliner, och bland annat tävlat framgångsrikt i rally, långlopp och historisk racing.

MP-förslaget: Låt stadsbor betala för dyrt miljöbränsle

Bil