Byte
Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man byter däck - Foto: Nora Lorek/Janerik Henriksson/TT

Vanliga felet vid däckbyte – 900 olyckor om året

Våren är här, och från den 31 mars måste man inte längre ha vinterdäck på bilen. Det betyder att vi snart är mitt i däckbytes-säsongen. Enligt en ny rapport sker hela 900 trafikolyckor om året på grund av felaktiga däckbyten, och det gäller att se upp även om man får bytet gjort på verkstad.


Våren 2023 genomförde Svenska däck säkerhetsrådet en studie kring erfarenheter kring att tappa hjul på den bil man färdas i.

Om undersökningen är representativ pekar den på att 900 trafikolyckor sker varje år på grund av felaktigt utförda däckbyten.

Många ångrar sin elbil: Här är främsta anledningen

Helt onödiga olyckor

– De här olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap och arbetsmetoder. Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt och att kontrollera att bultar eller muttrar sitter korrekt efter 5 till 10 mils körning, säger Cecilia Blom Hesselgren på Bilprovningen.

Även Peter Norlin på Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening påpekar vikten av att efterkontrollera, och påpekar att det gäller att det är viktigt att inte dra åt hjulbultarna för hårt.

– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin.

Viktiga detaljen när du köper däck – Lätt att bli lurad

Ofta verkstäder som missar

Som man kan tänka sig sker fler olyckor relaterade till däckbyten när en privatperson har utfört bytet, men en förvånandsvärt stor andel av olyckorna sker efter att bytet utförts av proffs. 

Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund tror att stress och den korta skiftestiden på våren spelar in i att verkstäderna gör misstag.

I Sverige råder krav på vinterväglag fram till den 31 mars, medan dubbdäck är förbjudna från den 16 mars om vinterväglag ej råder.

– Den korta skiftestiden med bara två veckor på våren drabbar inte bara de som arbetar i däckverkstäderna, som får en väldigt besvärlig arbetssituation, det ställer också till det för kunderna. Dels kan det bli svårt att få hjulen bytta i tid, dels ökar stressen i verkstäderna risken för misstag, säger Lasse Dahlqvist.

Easypark och Aimo har oskäliga villkor – säger myndighet

Stor risk för skador

Ett hjul som ramlar av en bil som kör kan utgöra en ganska stor trafikfara, men risken att själva bilen skadas är också stor.

Enligt undersökningen fick sex av tio drabbade bilar skador, varav fyra fick mindre skador medan två fick allvarliga skador och krävde bärgning.

– Tappade hjul kan innebära stora kostnader för bilister och försäkringsbolag. Även om undersökningen visar förhållandevis få fall med svåra personskador finns en förhöjd risk för att människor skadas. Dels kan bilisten tappa kontrollen, dels kan det lösa hjulet fara i väg och träffa någon annan, säger Anders Ydenius på försäkringsbolaget Folksam.

Här är de fyra svenskarna som tävlar i IndyCar 2024

Bil