Elbilar
Att behöva köa till en snabbladdare är otroligt irriterande - Foto: Macus Berggren

Därför blir det så långa laddköer – många gör fel

En långresa med elbil kan lätt bli jobbig om man måste sitta och köa vid en snabbladdare där alla uttag är upptagna. Enligt en ny undersökning från laddboxföretaget Zaptec beror köerna till stor del på att många helt enkelt laddar sina elbilar på fel sätt.


Under populära reshelger – exempelvis runt påsken – blir det ofta långa laddköer vid vissa snabbladdare, vilket kan ställa till det ordentligt för de som kör långt med elbil.

Laddboxföretaget Zaptec har genomfört en undersökning, och resultatet kan förklara en del av anledningen bakom laddköerna.

1 av 4 elbilar i Europa väntas komma från Kina – redan i år

Laddar elbilen för länge

Det man har kommit fram till är att bara drygt en av fyra elbilister (27 procent) laddar bilen precis så mycket som behövs vid laddstoppen. 36 procent av de totalt 1052 svarande i studien har ingen preferens gällande hur mycket de laddar.

Mer anmärkningsvärt är att hela 37 procent av de som kör elbil laddar i stället merparten av sitt batteri varje gång de stannar för att ladda oavsett om det behövs eller inte. Av dessa laddar 8 procent sitt batteri tills det är helt fullt.

Det betyder att många som laddar sina elbilar helt enkelt står vid laddarna längre än de behöver, vilket kan leda till laddköer.

– Man kan ha förståelse för att många är oroliga för att komma fram särskilt när det är kallt ute. Med mer kunskap om sin elbil kan vi se ett bättre nyttjande av laddpunkter, kortare köer och en bättre upplevelse för alla. Det är synd och onödigt att dessa köer påverkar bilden av elbilsägandet så mycket, säger Zaptec Sveriges försäljningschef John Wastring.

Toyota går emot Volvo – ser framtid för diesel

Ingen logik i att ladda fullt

Att ladda batteriet helt fullt vid varje stopp har flera betydande nackdelar.

Den kanske främsta nackdelen är att ett batteri laddar långsammare när det börjar bli fullt, och över 80 procents laddning går det riktigt långsamt. Att ladda helt fullt lägger således på ordentligt med tid på varje laddstopp.

Det blir inte bättre av att snabbladdningen är betydligt dyrare än att ladda upp batteriet hemma när man kommer fram, och dessutom sliter mer på batteriet än att ladda långsamt.
Bäst mår ett batteri när det ligger runt 50 procents laddning.

– Vi tror på att främja en bättre laddkultur vid snabbladdarna för att förbättra upplevelsen för alla elbilister. Ladda din elbil så mycket som behövs för att tryggt komma hem – varken mer eller mindre. Den bästa laddningen får du hemma. Så när det är dags att äta hamburgare, gå på toa eller sträcka på benen, glöm inte bort dina medresenärer bakom dig i laddkön, säger John Wastring.

Fortkörning kostar dig tusenlappar – även utan böter

Volvo ska bygga eldriven skåpbil med Renault

Bil