Kina
Både BYD och Polestar bygger bilar i Kina - Foto: BYD/Polestar

1 av 4 elbilar i Europa väntas komma från Kina – redan i år

Bilindustrin i Kina växer så det knakar, och när det gäller elbilar har landet på kort tid skaffat sig en dominant position. Förra året var nästan 20 procent av de elbilar som såldes i Europa tillverkade i Kina, och enligt en ny rapport kan denna siffra landa på 25 procent för 2024.


Under det sista kvartalet 2023 skapade den kinesiska biltillverkaren BYD stor uppståndelse genom att gå om amerikanska Tesla som den största tillverkaren av elbilar i världen.

Av de elbilar som såldes i Europa under 2023 var hela 19,5 procent byggda i Kina, och enligt en ny rapport från lobbygruppen Transport & Environment kan den siffran nå 25 procent redan i år.

Trendiga elbilen Twingo ska kosta 200 000 kronor – i Europa

Inte bara inhemska märken

Under de senaste åren har den europeiska bilmarknaden fyllts med nya kinesiska bilmärken som primärt fokuserar på elbilar. MG, BYD och Zeekr är några exempel.

En stor del av de elbilar som importeras från Kina kommer dock från västerländska märken som BMW, Tesla och Polestar.

Saab-bilarna på väg att utrotas: Så många finns kvar idag

Tariffer inte perfekt skydd

Ett av de främsta försäljningsargumenten för de kinesiska elbilarna är ofta att de är billigare än sina västerländska motsvarigheter.

EU har under de senaste månaderna undersökt huruvida bilar byggda i Kina gynnas orättvist av statliga subventioner, och om man därför bör införa strafftullar på dessa. Rapporten anser dock att detta inte skyddar europeiska bilmärken från konkurrens, då flera kinesiska märken planerar att bygga egna fabriker i Europa.

Grundproblemet är enligt rapporten att elbilsbatterier byggda i Kina är runt 20 procent billigare än de byggda i Europa, samtidigt som produktionskapaciteten är betydligt högre.

Rapporten menar därför att ökade investeringar i batteriproduktion inom EU är nödvändigt.

Spara 10 000 kronor – med smarta knepet

Så skyddar du framrutan mot stenskott

Bil