Tusenlappar
Man behöver inte få böter för att fortköring ska bli dyrt - Foto: Jessica Gow/Janerik Henriksson/TT

Fortkörning kostar dig tusenlappar – även utan böter

Att fortkörning kan bli dyrt om man ertappas vet de flesta. Samtidigt är det långt ifrån alla som regelbundet kör för fort som bötfälls. Även om man har turen att inte åka dit kan fortkörning vara en dyr vana – i synnerhet om man kör många mil på motorväg.


Att ertappas med att köra för fort i Sverige leder vanligtvis till böter på mellan 2 000 och 4 000 kronor.

Man kan också få körkortet indraget, och kör man riktigt fort kan det klassas som vårdslöshet i trafik. Då finns både dagsböter och fängelse med i straffskalan.

De flesta som regelbundet kör för fort åker emellertid inte fast i tid och otid. Detta till trots kan fortkörningen kosta dig tusentals kronor varje år.

En fråga om förbrukning

Boven i dramat – utöver själva fortköraren – är bränsleförbrukningen, som i högre farter ökar drastiskt ju snabbare man kör. Detta beror främst på luftmotståndet, som ökar i kvadrat i relation till hastigheten.

Det innebär enligt organisationen Gröna Mobilister att bränsleförbrukningen ökar med runt 20 procent om man ökar farten från 90 km/h till 110 km/h. En snål bil som bara drar 0,5 liter per mil i 90 km/h drar i så fall 0,6 liter per mil i 110.

Transportstyrelsen uttrycker det som att bränsleförbrukningen för en förbränningsmotor ökar med mellan 0,05 och 0,1 liter per mil i för varje 10 km/h högre hastighet över 70 till 75 km/h.

Över 2 000 renar påkörda varje år – så undviker du olyckan

Snabb körning blir snabbt tusenlappar

Det senare exemplet är ett mer generellt sätt att mäta, men 10 km/h är en mer normal hastighetsöverträdelse för de flesta och siffrorna är lätta att räkna på. Och det krävs inte någon avancerad matematik för att inse att fortkörningen snabbt kan bli ganska dyr om man kör en bensin- eller dieselbil.

En genomsnittlig personbil i Sverige rullar drygt 10 000 kilometer om året, och vi gör antagandet att åtminstone hälften av dessa avverkas på vägar med en hastighetsbegränsning med 70 km/h eller mer.

Om man i genomsnitt kör 10 km/h för fort på dessa vägar leder det till en ökad förbrukning på mellan 25 och 50 liter om året, baserat på Transportstyrelsens siffror. I dag ligger bensinpriset på runt 19,50 kronor, vilket betyder att fortkörningen ger merkostnader på mellan 488 och 975 kronor om året.

En merkostnad på knappt 1 000 kronor om året kan de flesta bilister nog svälja, och motsvarar ungefär hälften av det lägsta bötesbeloppet för fortkörning.

Spara 10 000 kronor – med smarta knepet

Stor skillnad om du pendlar långt

Pendlar man däremot regelbundet längre sträckor blir kostnaderna mer märkbara. Jag känner flera långpendlare som kör upp emot 40 000 kilometer om året, varav minst 30 000 kilometer avverkas på lands- och motorvägar.

I det fallet leder en genomsnittlig hastighetsöverträdelse på 10 km/h till extra bränsleförbrukning på mellan 150 och 300 liter om året. Det innebär en merkostnad på mellan 2 925 och 5 850 kronor om året.

Att lägga närmare 500 kronor extra på bensin varje månad är nog kännbart för många, särskilt om syftet bara är att ta sig till och från jobbet.

Så skyddar du framrutan mot stenskott

En bra tankeställare

Räkneexemplet ovan är inte någon exakt vetenskap, då olika bilar drar olika mycket i olika hastigheter.

Man skulle också kunna räkna på hur mycket extra komponenter som däck och fjädring slits av de högre hastigheterna. Man kan också räkna på samhällskostnaderna av ökade utsläpp och vägslitage. Mot detta skulle man kunna sätta nyttan av eventuella tidsbesparingar.

Det är snarare en enkel illustration av att risken att få en böter på några tusen kronor inte nödvändigtvis är den högsta monetära kostnaden av fortkörning. I längden kommer du, om du rutinmässigt kör för fort, troligtvis lägga många tusen mer vid bensinpumpen än vad du lägger på böter. 

Det kan också vara en tankeställare för den som kör mycket på större vägar, och har en tung högerfot. Kanske är det läge att sakta ner för plånbokens skull – eller skaffa en elbil och köra på som vanligt för den delen.

Ska Saab som bilmärke komma tillbaka? Ägaren ger besked

Bil