Diesel Toyota och Volvo
Volvo och Toyota har olika åsikt om diesel - Foto: Toyota/Volvo

Toyota går emot Volvo – ser framtid för diesel

Volvo Cars byggde nyligen sin sista bil med dieselmotor, med motiveringen att elmotorer är överlägsna förbränningsmotorer. I stället satsar man helhjärtat på att utveckla elbilar. Toyota menar däremot att det fortfarande finns ett starkt argument för dieselmotorn.


Toyota har genom åren blivit kända för sina bränslesnåla hybrider, men varit mer försiktiga än andra stora biltillverkare när det gäller att satsa på rena elbilar.

Elbilar är inte den enda lösningen på miljöproblemen utan snarare en kombination av olika teknologier, har varit företagets hållning. Detta har lett till skarp kritik mot företaget från många läger.

Nu fortsätter man på samma spår, efter att den australiensiske försäljnings- och PR-chefen Sean Hanley har förespråkat dieselmotorns förträfflighet i en intervju med australiensiska Drive.

Forskare: Trängselskatt behövs på fler ställen

Ingen död för diesel

– Dieseln, trots de populära tongångarna, är inte död. Den har en bit kvar, dieseln, så den kommer inte att dö ut i närtid, sade Sean Hanley.

Enligt Hanley är diesel fortfarande “en mycket trovärdig bränslekälla”, särskilt när det gäller tunga transporter och stora suvar.

Han tror dock att dieselmotorn kommer att behöva anpassa sig till allt striktare miljökrav för att överleva. Dieseldrivna mildhybrider kan vara en sådan lösning.

1 av 4 elbilar i Europa väntas komma från Kina – redan i år

Toyoda skeptisk till elbilar

Hanley utesluter inte heller möjligheten att i framtiden köra förbränningsmotorer på syntetiskt bränsle. Toyota är redan i full färd med att rädda förbränningsmotorerna genom att köra dem på vätgas.

Satsningen är nödvändig eftersom styrelseordföranden Akio Toyoda tror att elbilarna aldrig kommer att stå för mer än 30 procent av nybilsförsäljningen globalt.

Trendiga elbilen Twingo ska kosta 200 000 kronor – i Europa

Ser mörkt ut i Europa

I Europa har dieselmotorn blivit opopulär under de senaste åren på grund av straffskatter, ökande bränslepriser och ett allt större fokus på luftkvaliteten i städerna.

Under 2023 såldes det för första gången fler elbilar än dieselbilar i Europa, enligt siffror från branschorganisationen EAMA. Och svårare kommer det att bli i takt med att utsläppskraven blir allt hårdare. År 2035 kommer försäljningen av dieselbilar att förbjudas helt inom EU.

Risken är således att Toyotas kärlek till dieselmotorn inte kommer att hjälpa de svenskar som vill fortsätta köra diesel för all framtid.

Saab-bilarna på väg att utrotas: Så många finns kvar idag

Bil