Lea T är ansiktet utåt i Åhléns vårkampanj.
1 av 10
Lea T är ansiktet utåt i Åhléns vårkampanj. - Foto: Åhléns
Lea är transperson.
2 av 10
Lea är transperson. - Foto: Åhléns
Hon genomförde en könskorrigering 2012.
3 av 10
Hon genomförde en könskorrigering 2012. - Foto: Åhléns
Kampanjen heter "Vårmod".
4 av 10
Kampanjen heter "Vårmod". - Foto: Åhléns
Den ska motverka fördomar och bryta normer.
5 av 10
Den ska motverka fördomar och bryta normer. - Foto: Åhléns
Lea T har bland annat blivit fotograferad för Vouge.
6 av 10
Lea T har bland annat blivit fotograferad för Vouge. - Foto: Åhléns
Hon är uppvuxen i Italien.
7 av 10
Hon är uppvuxen i Italien. - Foto: Åhléns
Åhléns har valt Lea T för att hon är en förebild.
8 av 10
Åhléns har valt Lea T för att hon är en förebild. - Foto: Åhléns
Icon har skrivit om Lea T.
9 av 10
Icon har skrivit om Lea T. - Foto: instagram.com/leacerezo/
Lea T är också ansiktet utåt för Redkens hårvårdskampanjer.
10 av 10
Lea T är också ansiktet utåt för Redkens hårvårdskampanjer. - Foto: instagram.com/leacerezo/

Lea T har gjort en könskorrigering – nu är hon Åhléns nya modell

Modellen Lea T är frontar Åhléns vårkampanj "Vårmod" som ska bryta normer.


Åhléns nya kampanj "Vårmod" ska symbolisera modet att vara sig själv, trots fördomar. Ansiktet utåt för kampanjen är den italienska modellen Lea T.

Lea T föddes som Leandro Cerezo i Brasilien, och växte upp i Italien med en strikt katolsk mamma och en pappa med ett förflutet som fotbollsproffs, skriver Huffington Post.

År 2012 genomgick Lea en könskorrigering, något hon själv berättat om i "The Oprah Winfrey Show".

– När du gör en könskorrigering så ändrar du en del av din kropp. Det är allt. Du är fortfarande samma person. När jag vaknade upp efteråt så var jag fortfarande mig själv och gillade samma saker, berättade Lea i The Oprah Winfrey Show.

Bildkälla: Åhléns

Åhléns marknadschef Lina Söderqvist berättar om valet av Lea T som modell för tidningen Metro.

– Vi tycker att det finns massor av vackra modeller, men Lea är någonting mer. Hon har en personlig historia, styrka och ett mod att vara sig själv. Hon har kämpat mot diskriminering och jobbat mot fördomar och är en förebild, säger Söderqvist till Metro.

Målet med kampanjen är att motverka fördomar och bryta normer.

Bildkälla: Åhléns

Lea T upptäcktes år 2010 av Givenchys chefsdesigner Riccardo Tisci, och har sedan dess kammat hem stora uppdrag som för skönhetsjätten Redken.

Lea har även blivit fotograferad för prestigemagasinen Vouge och Elle, och listades som en av de tio mest inflytelserika kvinnorna 2014 av tidningen Forbes.

Se Lea T för Åhléns i bildspelet ovan – klicka på pilarna.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!