- Foto: Pexels & Tim Aro/TT

Kundtjänstens värsta typ av kund: "Avsluta samtalet"

Kundtjänstpersonal pratar med en mängd olika typer av personer. Kundtjänstmedarbetaren Marielle Grääs berättar för Nyheter24 att de flesta är trevliga men att det finns en typ som får personalen att sätta ner foten.


Tycker man om att prata med människor och att lösa problem passar jobbet som kundtjänstmedarbetare som handen i handsken. Hos kundtjänst är inte en dag den andra lik och de som arbetar i kundtjänst får möta alla möjliga typer av människor under en arbetsdag. 

Nyheter24 har pratat med Marielle Grääs som har arbetat på kundtjänst på bank, men som numera arbetar med intern support på en kommun. Hon berättar om olika typer av personer som ringer in till kundtjänst och kunden som får henne att sätta ner foten.

Sketcher om 50 plussare: "Tekniskt okunniga"

Marielle Grääs som lägger upp humoristiska kundtjänst-sketcher på Tiktok, där hon har över 30 000 följare. Hon har flera klipp som handlar om personer över 50 som ringer in till kundtjänst. Sketcherna handlar främst om frågor kring teknik som mobiltelefoner, bredband och internet.

När Nyheter24 frågar varför hon lägger ut klipp om denna åldersgrupp, svarar hon så här:

– Jag har upplevt 50 plussare som mer tekniskt okunniga och har sämre tålamod än yngre personer.

Då slutar BankID funka för vissa mobilanvändare

Olika typer som ringer till kundtjänst

Genom att prata med en mängd olika personer har Marielle Grääs lärt sig olika taktiker för att lyckas med samtalen. Hon berättar att de allra flesta som ringer är glada och trevliga. 

– Är det till exempel en lugn och tystlåten person speglas det av i hur jag pratar. Jag försöker alltid anpassa mig utifrån vem som ringer, men är någon stressad däremot så blir jag lugnare i rösten för att försöka få den personen lugn. Är någon arg eller upprörd är jag ännu trevligare och lyckas ofta vända dessa personer och avsluta samtalet på ett bra sätt.

Kunderna sågar Gekås Ullareds ändring: "Urdåligt"

Då sätter hon ner foten: "Vilket inte uppskattas"

Även om de allra flesta är glada och trevliga som finns det också personer som tar ut sin ilska över kundtjänstmedarbetaren. Och det är något som inte går hem hos Marielle Grääs.

 – Dessa personer säger oftast ”Jag vet att det inte är ditt fel men jag är så jäkla förbannad” och då svarar jag ”Nej, men det är jag som får ta emot din ilska nu vilket inte uppskattas. Jag förstår din frustration, men om du inte lugnar ner dig kommer jag avsluta samtalet”. Då brukar de allra flesta be om ursäkt och vända i humöret.

Saker som dina grannar klagar på – enligt uthyraren

Tre saker brevbärare stör sig på: “Det var jättekonstigt”

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!