Det svenska bakverket prinsesstårta har länge varit en klassiker vid födelsedagar i Sverige. Men på senare tid har den fått en oväntad popularitet – långt utanför Sveriges gränser. I USA har den traditionella tårtan plötsligt blivit viral, från hipsterrestauranger till TikTok-flöden, och lockar allt fler amerikaner att upptäcka den svenska sötsaken, det rapporterar The Guardian.
Från Svenskt konditori till TikTok-fenomen
I San Francisco började Fillmore Bakery, känt för europeiska desserter, märka en plötslig ökning av intresset för prinsesstårta i våras. Kunder frågade ständigt om tårtan de sett på nätet, och försäljningen av den gamla klassikern sköt i höjden. Även andra städer som Los Angeles och New York har sett tårtan dyka upp på moderna restaurangmenyer och i sociala medier.
Den svenska konsulatet i San Francisco bekräftar trenden och pekar på innovativa amerikanska konditorer, som Hannah Ziskin i Los Angeles, som gett tårtan nya, moderna former och smaker. De som gör tårtan mer tillgänglig har också hjälpt till att sprida dess popularitet.
Har fått amerikanska tolkningar
I Brooklyn har kocken Emelie Kihlstrom skapat en rosa variant med bärblandning och lättare fyllning, medan andra bagare experimenterar med tårtan i miniformat, serverad i cocktailglas. I Los Angeles gör Ziskin sin version med olivolja och mascarpone för en lättare och lite mer salt smak. Istället för den svåra kupolformen gör hon tårtan i långa, runda bitar som säljer slut varje kväll.
Feminint bakverk med macho fans
Men för vissa amerikaner verkar prinsesårtans tydliga feminina utseende skapa en viss oro.
– Folk kommer in och säger ’Jag skulle verkligen vilja ge den här tårtan till min man, men finns det något sätt att göra den mer maskulin?, säger Elena Basegio, ägare av Fillmore Bakery i San Francisco.
Hon berättar att de har fått förfrågningar om att ta bort rosen på toppen så att den bara är grön och att de har haft gäster som vill att de ska göra den blå för att vara mer manlig.