Lite matnyttig information ang reklam på sociala medier.

Kissie:

kissie

Tack vare en av mina läsare så fick jag snabbt tillgång till KO’s stämningsansökan mot Kissie och har spenderat lite tid på att gå igenom den och med tanke på den information som framgår så skulle de flesta bloggare åka dit på ett eller annat sätt – framför allt på Instagram.

Det ska omedelbart framgå att det är reklam, innebärande att läsaren redan vid ett hastigt påseende ska kunna uppfatta framställningen som reklam.
Konsumenten ska med ett minimum av ansträngning kunna visa ifrån sig meddelanden som hen inte vill ta del av och det är inte tillräckligt att det går att ana och så småningom förstå att det rör sig om marknadsföring. Det är av särskild betydelse att kommersiella meddelanden inte ska kunna förväxlas med redaktionellt material.

Vissa har börjat med att hastagga sina Instagrambilder med #samarbete eller som Kenza – #ad. Detta är långt ifrån tillräckligt och skulle kunna resultera i en liknande stämning.

I lnstagraminlägget anges hashtagen ”#samarbete”. Enligt KO:s uppfattning är angivelse av en sådan hashtag långt ifrån tillräckligt för att framställningen ska betraktas som tillräcklig tydligt reklamidentifierat. lnstagram (Facebook Inc.) tillhandahåller en standardiserad grafisk utformning. Det innebär dock inte att det är omöjligt att reklamidentifiera inlägg, t. ex. genom reklammarkering.

Ett reklaminlägg ska heller inte skrivas på samma sätt som resten av av inläggen görs – just för att de inte ska kunna förknippas med varandra.
Där åker nog de flesta dit skulle jag säga..

Den första versionen av marknadsföringen på bloggen lades in på webbplatsen den 6 mars 2016 (bil. 1). Rubriken på inlägget är ”Tjäna pengar på dina gamla mobiler!”. I löptexten skriver Kissie bl.a. att ” .. Jag äntligen hittat en sida … ” och ” .. Jag tänkte faktiskt skicka mina gamla … ”. Efter tre bilder, vara två på Kissie själv tillsammans med mobiler, står det längst ner i högra hörnet ”inlägget är i samarbete med”- utan att det framgår vem samarbetet sker med. Blogginlägget är identiskt med andra blogginlägg på webbplatsen www.kissies.se.

Är detta början av ett paradigmskifte i bloggvärlden tror ni?

46 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Om de skulle granska Pernilla Wahlgren så skulle hon väl bli skyldig miljarder, alla inlägg innehåller ju reklam för hennes föreställningar, viner, böcker, butiker, kläder, porslin restauranger mm

      Den första som borde granskas är nellie B. Igår la hon upp ett samarbete och visade det genom en hashtag mitt i texten? Sen så vägrar hon godkänna kommentarer som involverar hennes grammatik och stavning, hjälp.

        De skyller ju allt på att hon är minderårig alltid. All reklam för tessie, hästhanflardn i Italien. Sin turné med Tobbe, sina böcker. Ännu värre tycker jag är att hon får kläder gratis som hon sedan har blippiga på och får in pengar på

      Tycker att systrarna G och Pernilla W slår alla rekord.

    Vad händer om man blir fälld? Böter? Och hur mycket? Är det i likhet med de böter man kan få vid mindre brott, dvs de baseras på inkomsten?

      Man kan till och med beläggas med förbud för att få marknadsföra på bloggen.

        Föralltid?

      Överträder man Marknadsdomstolens ”förbud vid vite” så kommer KO att kunna vända sig till tingsrätten och yrka på att företaget som överträtt förbudet ska erlägga ett vite till staten. Man yrkar då på ett visst belopp.
      I detta fall är det alltså Kissie Media Sweden AB och Tourn Media Sweden AB som riskerar att få förbud vid vite emot sig.
      Viten brukar sättas så högt att de avskräcker från vidare brott mot marknadsföringslagen. Viten brukar vara från 100 tkr upp till 1 mkr. På senare tid har flera viten på 500 tkr dömts ut.

    För mig är alla sådana regler rätt löjliga. Mest för att vanliga media aldrig får stå tillsvars för vinklad och påverkande media, skyltar på stan inte behöver märkas ut med ”i samarbete med onaturliga ideal och photoshop” osv. Det där får man liksom klara av själv, att tänka på egen hand alltså. Klarar man inte det är kanske internet riktigt rätt forum att hänga på. Varför ska det bli så tydligt där?

      Haha va?! Photoshop tjänar inte pengar på varje retuscherad bild i reklamer (mer än att någon betalar för att få använda programmet såklart) och utomstående aktörer får inga pengar för ”vinklad media”. Det du nämner har ju ingenting med saken att göra? Självklart ska reklam i sociala medier och bloggar märkas ut, precis som det redan görs i ex media.

        Jag vet att det inte är samma sak men ingen tar väl bloggares fina och gulliga rekommendationer på allvar oavsett om det står i fetstil i storlek 72 överst eller i en liten sketen hashtag. Så mycket kan man väl ändå tänka utanför lådan menar jag….

          Håller fullständigt med dig. Jag har svårt att se en rekommendation som seriös när den är betald för. Dock måste det ju funka i och med att det existerar. Vore intressant att se hur lönsamheten av denna typ av reklam ev påverkas av krav på tydlighet.

            Visst kan man tycka att det ska funka men hela hysterin känns rätt överdriven imo.

      Nu är det så att Riksdagen har fastställt Marknadsföringslagen och Konsumentverket och KO har i uppdrag att se till att den efterlevs.
      Jag tror varken Riksdagen eller KO håller med om att det är en lag som inte förtjänar att efterlevas.

    Kommer hit för pluggpaus och så snackar du om paradigmskifte… Camcam……. :'(

      Hahah samma här! Trodde jag hallucinerade efter för mycket plugg när ordet dök upp här

    Heja Konsumentverket, på dem bara!!
    Undrar vad det beror på att vissa bloggare plötsligt blivit bättre på att märka ut samarbeten mm? Kan det vara så att Englas showroom och Matplatsen tex fått någon sorts kritik eller uppmaning. De har iallafall bättrat sig lite. De har fått MÄNGDER av kritik ang detta genom åren men konsekvent valt att strunta fullkomligt i läsarnas synpunkter men plötsligt har något hänt som fått dem att skärpa till sig.

      Det är HELT min förtjänst! ??

        Ja, jag ger mig fan på att du har rätt!!
        De sitter väl och darrar på sitt klädberg nu?.

    Oj oj oj många många andra bloggare borde få en uppläxning av KO…

    Kissie är säkert först ut, och hon är som sagt inte den värsta. Kenzas ”#ad” är ju lätt mer oklar än #samarbete, enligt mig… och sen de som inte märker ut överhuvudtaget. Varför gör man det inte? Kräver företagen att det ska verka som att bloggarna VALT deras produkter och därför inte vill att det ska märkas ut? Vill de lura läsare, i vilket syfte? Eller är bloggarna helt efterblivna? Det sistnämnda tror jag inte, speciellt inte eftersom många varit med så pass länge.

    Tycker hur som helst att det känns gött att det granskas. Och JA, det bottnar helt och hållet i avundsjuka. Jag hade gärna fått dom summorna och gratis grejer. Att de får betalt för saker, i fan sexsiffriga belopp och ändå inte bemödar sig att följa lagen svider i mig.

      Många företag vill inte att bloggare ska skriva ut att det är samarbete. Antingen förlorar man pengar eller så gör man det iaf. Sen är det inte konstigt att Kenza skriver på engelska med tanke på att hon har många internationella läsare. Dock ska annonsmarkeringen står först! Inte i en hashtag på slutet.

        Fast det räcker inte ens att hashtagga med #samarbete står det ju i texten. Egentligen borde bloggarna skriva ”reklam” på själva bilden.

          Det har du rätt i men eftersom Cam redan skrivit det så tänkte jag inte att det behövdes upprepas =)

            Jag var lite otydlig, det var inte riktigt menat som typ kritik utan jag ville mest haka på hehe. Är litte bitter mot smygreklam.. men håller med er alltså ?

    När Kenza lägger ut saker på snapa skriver hon ju ”denna historien var i samarbete med…” i slutet. Borde inte det stå först?

      Det blir ju som att varna för skrämmande innehåll först i tv-programmets eftertext och inte när det börjar.

      Du har rätt det ska stå först oavsett vilka sociala medier det handlar om 🙂

    Fråga:
    När BB nämner LCC/flattened i sina blogginlägg i sin vanliga stil typ ”åhhh jag åker ingenstans utan min fantastiska handcreme *adlink*” – borde hon egentligen då märka inlägget med ”i samarbete med” då?

    I något av sina senaste inlägg har hon på sig sina flattened och ger en adlink men nämner dem inte, är det korrekt?

      Adlink gäller inte som reklammarkering om det är ett betalt blogginlägg, ett samarbete/spons eller reklam för egna märken. Då ska hela inlägget reklamidentifieras på rätt sätt.
      Traditionellt betyder adlink affiliatelänk dvs man länkar till ett nätverk t ex Apprl, Zanox eller Tradedoubler som i sin tur skickar konsumenterna till andra hemsidor där varor kan handlas. Den som använder adlinks och är ansluten till ett affiliateprogram får en kickback när någon handlar efter att ha använt en adlink.

    Nuuu ska jag klaga!! :)))
    UUUSCH vad jag är trött på allt reklam-/ icke reklamprat!

    Kan du inte posta hela stämningsansökan! Mvh nördig jurist som gillar din blogg

      Eller bara dela med dig av målnumret!

      Här har ni: http://reklamvarlden.se/dokument/Stämningsansökan%20Kissie.pdf

      Mvh nördig och nybliven jurist (med inriktning konsumenträtt) 🙂

        Tack nyblivna jurist! Mvh lite äldre dock också ganska färsk men inte inriktad på konsumenträtt-jurist. :p

    Det är alltid drev mot tex dessie och kissie med kommentarer som ’nu går vi alla in och anmäler’ men varför kommer folk som Kenza undan? Är hon för gulligull för att stå till svars när hon är värre än kissie på att märka ut?

    Kan ju tillägga att både Blondinbella, Gabjoss och Tyra har fällts av RO:
    http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/blondinbellaflattered

    http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/star-rider-tyra-sjostedt

    http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/blogginlagg-gabriella-joss-nelly-och-stylewish

    /mvh blivande journalisten från i torsdags (inslaget blev jättebra!)

      Men KO är inte nöjd med den självsanering som förekommer eftersom reklamidentifieringen i sociala medier fortfarande inte respekteras av flertalet aktörer – i synnerhet de största som är mest aktiva när det gäller betalda inlägg, sponsring och samarbeten.
      Reklamombudsmannens opinionsnämnd saknar ju sanktionsmöjligheter så den bloggare som vill strunta i ett utslag kan göra så utan att råka ut för något mer.
      Blondinbella har flera gånger öppet markerat att hon anser att det var fel när hon ålades att reklamidentifiera de inlägg hon gör för att sälja egna märken dvs LCC och Flattered. Hon anser att dessa inlägg bara är inlägg av typen ”Min vardag”.

    Jag läste stämningsansökan men fattar inte riktigt vad det är hon riskerar att straffas med. Funkar ”förbud vid vite” mer som en varning i det här steget, typ ”gör inte om det här igen för då får du böta”? Eller riskerar hon böter redan nu?

      Alltid en god idé att läsa igenom kommentarerna innan man själv skriver något. Åtminstone om de inte är fler än här.
      Jag har svarat på din fråga ovan kl 14:56.

        Ja jag såg din kommentar men hängde inte riktigt med ändå. Menade du att det är först om hon bryter mot reglerna en gång till som det kan bli aktuellt med böter?

          Ett ”förbud vid vite” innebär att om man bryter mot förbudet så kan vitesbeloppet komma att dömas ut.
          Man kan se det så att först utdelas en varning och trotsar man den så får man ett straff som man blivit informerad om på förhand.
          Marknadsdomstolen fastställer förbuden på begäran av KO och tingsrätten dömer ut viten också på begäran av KO.

            Ah, tackar!

    Jag väntar på att samma ska hända på youtube. Krav borde vara att thumbnail och/eller titel på videon ska märka att det är REKLAM.

    test

      2

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.