Den här gången åker Petra Tungården dit..

Petra Tungården:

petra

Det handlar bland annat om möbler, hälsoprodukter och kläder som har fått goda vitsord i olika blogginlägg. Bland annat nämns en hårfön för 4.000 kronor som bloggaren själv inte ska ha provat.

”Det här är en vanlig företeelse på den här bloggen”, skriver anmälaren, och konstaterar att inläggen på bloggen lett till inköp av dåliga produkter.

Så skriver Dagens Industri och den här hårfönen är verkligen ett intressant exempel på när Tunis verkar tro att läsarna är komplett dumma i huvudet och inte fattar vad hon håller på med.

Så här skriver alltså Tunis om en hårfön som kostar mer än en sista minutenresa till Mallis och som hon alltså inte själv ens provat.

Den här hårfönen från Dyson började det suras om på utländska bloggar (b la Harper and Harley) redan för någon månad sedan. Och sedan dess har jag velat lägga vantarna på den så kallade mirakelmaskinen. Den här lilla mackapären sägs nämligen ha superkrafter och ska revolutionera hårtorkandet. Den ska dessutom vara skonsam för håret!!! Och vara betydligt tystare än andra hårföner! OMG!

Men om allt ovan stämmer kommer ni bli de första som får reda på det och jag kommer typ skriva ett takbrev till Dyson, haha. Men som sagt – har inte testat den än.

Allt som är blåmarkerat var strategiskt lagda länkar till produkten – en produkt som hon i skrivande stund alltså inte ens provat själv.
Tunis skulle inte ens hylla den som kommer på botemedlet mot cancer i ett inlägg utan att få betalt för det så det här inlägget är så pinsamt genomskinligt att hon till och med själv måste ha skämts när hon skrev det.

Som tur väl är så åkte hon dit på det och får nu istället skämmas av helt andra anledningar istället.

Tack för tips, bästa läsare!

24 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Äntligen!!

    Kollar de aldrig Mogi? Hon som hävdar att hon är tydligheten själv.

      Precis som i Tunis fall (och alla andra som blivit granskade av KO) så krävs det att en anmälan kommer in. Så mitt tips är att anmäla Mogi ifall du vill att hon ska bli granskad.

        KO kan själv granska fall utan anmälan.
        Konsumentverket prioriterar för närvarande sociala medier så de kommer att själva initiera granskningar.
        Men självklart kan processen speedas upp om det kommer in vederhäftiga anmälningar.

    Petras kommentar under inlägget:

    ”Jag skulle aldrig lägga upp ett samarbete utan att märka ut det som samarbete. Så nej det är inget betalt inlägg : )”

    Hahaha..

      Det behöver inte vara ett formellt samarbete med skrivet avtal om betalning för att ett blogginlägg ska betraktas som reklam. Petra gör sig dummare än hon är.
      Det framgår ju att hon fått en hårtork som hämtats av Markus i samband med ”ett lanseringsevent med Dyson” som Frida Fahrman hållit.
      Hon ska skriva ett ”takbrev” till Dyson när hon väl testat torken och det är det minsta man kan göra om man fått något som normalt kostar 4000 kr.
      Alla vet ju precis hur dessa events går till dvs bloggare bjuds in för en presentation och lite att äta och dricka varefter de går hem med de grejor som lanseras i avsikt att skriva inlägg som då självklart blir reklam.
      Det ställs särskilda krav på tester för att dessa ska bli opartiska och godkännas som något annat än reklam. Ingen bloggare vad jag vet genomför tester av det slag man ser i dagspress och i facktidningar.

    Såhär skriver hon i inlägget om hennes yoga event: ”Efter yogan hade Felix dukat upp världens brakfrukost. Visste ni att det är den första ekologiska hummusen som dessutom är gjord på naturliga råvaror.” Vad skulle hummus vara gjord av om inte ”naturliga råvaror” Hummus görs på kikärtor och olja. Skulle andra märken göra sin hummus på kemisk väg i labb då eller? Eller menar hon att ekologiska varor som dessutom är gjorda av naturliga varor är lite extra bra? Svårt att göra en ekologisk produkt om det inte är naturliga saker i den tänker jag?

      Fast det är väl klart det är kan innehålla tillsatser trots att det är ekologiskt, förmodligen därför köpehummus inte är speciellt gott. Ev är denna vad man kallar för ”färsk”, det vet jag inte och bryr mig inte pga skulle aldrig köpa hummus som produkt. En ekologiskt märkt produkt behöver endast vara 95% ekologisk, alltså verkligen inte läge att sluta läsa på innehållsförteckningar bara för att det står ekologiskt.

        Absolut och det var inte så jag menade. Hon skrev ju INTE att den ENDAST var gjort på naturiga råvaror utan ATT den var det. Det lät alltså i det hon skrev som att det var revolutionerande att en hummus var gjort av kikärtor typ 🙂

    Om KO behöver fler exempel så rekommenderar jag den famösa mutresan med DeoDoc till New York i december 2015:
    http://petra.metromode.se/2015/12/26/new-york-del-1/
    http://petra.metromode.se/2015/12/21/deo-doc-2/
    http://petra.metromode.se/2015/12/17/fitnessguru-curves-by-petra-tungarden/
    Ordnad av Maxinne och Dasha på Helium Studios som också var med kompisgänget som bestod av Petra, Hanna, Linn och Margaux.
    Pressresa. Stora journalistpriset nästa?
    Hur som helst blev det naturligtvis reklam för DeoDoc i respektive blogg efter resan.

    Tror faktiskt att bloggare inte är så jätterädda för Konsumentverket. Det verkar ju knappt hända något när de åker dit.
    Tror att de tycker att Skatteverket är betydligt läskigare.
    Misstänker starkt att de fuskar som fasiken med både stort och smått.

      Inte jätterädda?
      Du har alltså inte läst om att KO har stämt KIssie inför Marknadsdomstolen?
      Kissie verkar ta det på allvar i alla fall eftersom hon riskerar vite på minst 100 tkr om hon bryter mot eventuella förbud som kan komma utdömas mot henne.
      This is just the beginning.

        Aha, det hade jag missat! Har bara läst en massa om att bloggare blir ”varnade” men det har inte verkat hänt något mer sedan.
        Hoppas att de åker dit en efter en!

    Alltså varför gör bloggare såhär?! Är det ett outtalat krav från företagen för att bjuda bloggarna, att de ska strunta i utmärkningen av inläggen? Eller är det uttalat med i dealen? Blir man utfryst om man är konsekvent med att märka ut? Jag är uppriktigt nyfiken, för jag fattar inte.

    Jag har, vad jag vet, gått på smygreklam en gång i bloggsammanhang. Det var när Josefin Dahlberg skrev om en yogaresa till Costa Rica. Hon åkte med Forni, Margaux och gänget så jag minns att jag tänkte att det luktade spons, men jag litade på henne pga tyckte att hon lät så himla vettig i sin podd (hade inte läst hennes blogg tidigare). Jag minns att jag tänkte att Costa Rica såg najs ut och började googla resor dit (for fun dock haha, har varken tid eller råd att åka inom en överskådlig framtid). Senare såg jag att de fått resan gratis. Jag blev så JÄVLA besviken på Josefin att jag slutade läsa hennes blogg. Konstig reaktion kanske, men det kändes som om jag blivit lurad av en vän? Är så jävla allergisk mot smygreklam sedan dess och försöker undvika de bloggare som sysslar mest med det, pga känns som genomfalska människor (inser att jag är väldigt hård här, men att medvetet försöka lura människor är aldrig okej). Är väldigt nyfiken på mekanismen bakom beteendet dock. Är de marionetter som blir pressade av företagen, eller vad är det frågan om?

    OBS att bloggare SJÄLVKLART ska få tjäna pengar på sina bloggar – men det ska vara rent spel.

      Surfakademin/Yogaakademin gör reklam främst genom att sponsra influencers dvs journalister, bloggare och instagrammare.
      Många bloggare har varit i Costa Rica och även i Galicien för att samtidigt göra reklam. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon reklammarkera eller skriva att det rör sig om något samarbete. Däremot får man ju se massor med fina bilder och företagsnamnen upprepas massor med gånger.

    Åh jaa!

    Kan knappt vänta tills det är Blondinbellas tur. Kvinnan har blockat mig efter artikeln i Aftonbladet. Jag skrev ingenting hotfullt eller elakt, jag skrev bara vilka diskussioner som förekommit här och hur jag ser på saken då jag själv blivit tillsagd att det är fel på mina armhålor. De kommentarerna släppes igenom efter många timmar, men när jag skrev hur gott det är med pumpa står de fortfarande under inväntar moderering. Jag känner att jag över reagerar, jag får ju fortfarande läsa bloggen. Men det fick mig att känna ”okej, den som ger sig in i leken får leken tåla”, typ. Alltså ”snälla, åk dit!”

      Jag har börjat gå in och gå igenom BB’s gamla inlägg som defintivit inte är märkta som ”i samarbete med”. Hon har byggt upp sitt varumärke på sina fans. Nu är det dags att hon slutar lura dem också.

    Kristin här på NG fick också testa den hårfönen, stod inget om reklam eller samarbete i hennes inlägg heller.

      Det stod rentav ”OBS detta är inget sponsrat inlägg, måste bara tydliggöra det” eller nåt liknande?? Kristin verkar smart, det känns orimligt att hon inte skulle VETA att även gratisprylar räknas som betalning. Men kanske att hon tycker att ”jag har fått testa” hårfönen räknas som klargörande nog, dvs alla fattar att hon fått den gratis och det är därav renhårigt? Åhhh FATTAR INTE hur svårt det kan vara att ba ”i samarbete med” överst i inlägget….. Det blir ju fett otydligt med ”jag har fått testa” och sen ”OBS ingen spons”.

        Precis. Det kallas för ”barter-samarbete” när man erhåller en produkt men ingen betalning men dock förväntningar om ett positivt inlägg. Därav skillanden mot ett pressutskick där inga förväntningar finns på varken inlägg eller recension.

          Men hur vet ni att detta inte var ett pressutskick då? Petra kanske bara hade dåligt med inspiration och ville hylla Dyson lite som gett henne en helt ok present. Jag jobbar på PR-byrå, så jag vet mycket väl att Petra kan skriva om saker utan att hon fått betalt från oss.

    Jag fattar bara inte varför dom inte gör rätt? ALLA fattar ju att det är reklam ändå? Vill dom inte erkänna att det faktiskt är reklam dom sysslar med? Så till den milda grad att dom får böter? Eller är dom bara dumma i huvet?
    Så mycket frågor…

    Äntligen! Mogi och Matplatsen nästa hoppas jag!

    annica englund använder också denna (reklam) i en video på sin youtube kanal. Utan att markera samarbete, den kostar 4000 kr. Tror inte att hon skulle köpa en hårfön för 4000.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.