Förvirringen är total!

Engla:

En sak som är viktig när det kommer till reklam på sociala medier är att man är konsekvent. Inläggen ska inte kunna förväxlas med vanligt, redaktionellt innehåll.

Engla är det perfekta dåliga exemplet på hur man inte ska göra.
Här har jag fyra inlägg med reklam som markeras ut på fyra olika sätt varav ett är korrekt.

e2
1. Samarbete högst upp utan någon som helst indikation på VEM samarbetet är tillsammans med.

e4

2. Här omnämns ett samarbete i den löpande texten men inlägget har inte märkts ut på annan sätt.

engla1

3. Här slänger hon in ett ”spons” i den löpande texten men övrig indikation saknas helt.

e5

4. Här är inlägget markerat både som ett samarbete och med vem samarbetet sker med.

Tack för tips, Sofia!

12 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Förstår inte varför det ska vara så svårt. Om ALLA bloggare gjorde som de ska enligt lag så hade ingen bloggläsare behövt ställa frågor som ”Reklam?”..

    Jag kan nästan inte läsa bloggar längre pga all omärkt reklam. Så irriterande att ingen kan göra rätt! Nu senast var det på Hannah Graafs blogg där hon skrev ett helt inlägg om någon tjänst för att lyssna på ljudböcker i mobilen. Efter ca halva inlägget började jag ana att det var någon sponsrad skit och jovisst: precis i slutet stod det ”I samarbete med blabla”. Hur svårt är det att lägga den meningen först?!

    Verkar som vissa börjat kasta in lite samarbete-, spons-, reklam-markeringar här och där utan tydligt system. Troligen för att komma undan med endast en varning eftersom de i alla fall reklammarkerat även om det bara var snäppet ovanför smygreklam.
    Lite som Kenzas diskreta #ad när hon blir bjuden på en hotellvecka och översköljer Instagram med vackra bilder och lovord.

    Finns ett stort antal bloggar jag slutat läsa eller mindkat läsningen av pga att det är så mycket omärkt och felmärkt reklam. Så himla tröttsamt!

    Om another note: Dessie skrev ett inlägg om att kaffe är livet. Där hon håller i en TOM kopp! Så jävla roligt! Allt för att posera, då kan en väl ha kaffe i koppen iaf!

    Dagens Industri skriver om Petra Tungårdens omärkt inlägg.

    http://www.di.se/nyheter/modebloggaren-anmals-for-falsk-marknadsforing/

      Ja, det var inte en dag för tidigt.
      Petra Tungårdens blogg är ett väldigt bra exempel på en blogg som blivit mer och mer inriktad på marknadsföring och mindre och mindre på intressant och personligt innehåll.
      Dessutom är Petra extremt dålig på att reklamidentifiera och korrekt informera om att inläggen är sponsrade och görs i samarbete. Hon uppträder oftast som konsument och inte som någon som gör reklam vilket är vilseledande för läsarna.
      Mumma för nya KO kan man anta. Nästa bloggare som stäms inför Marknadsdomstolen?

      Hårfönen:
      http://petra.metromode.se/2016/10/09/dyson-supersonic/
      Sällan har man sett så många regelbrott i samma blogginlägg.

    Bra att du förtydligar detta då fusket är utbrett!

    Det handlar knappast om okunskap eller slarv längre…
    Eller vad tycker ni andra som ser dessa inlägg?

    Är det bara jag som inte förstår ANLEDNINGEN till att inte märka ut ett inlägg som reklam, om det är det?

      De vill nog få fler att läsa inläggen och öka chansen till försäljning – samtidigt som de ej vill utmålas som en person med ”köpta åsikter” ?

      Det vill också framstå som rikare än de är. De vill att du ska tro att de köpt alla dessa jädra kläder själv. Du ska bli imponerad av alla hotellnätter och weekendresor. Du ska avundas dem. Tror att somliga bloggare njuter att känslan att känna sig liiite bättre än andra.

    Av någon lustig anledning så har Engla börjat märka inlägg iallafall.
    Det komiska är att det blir nu rätt uppenbart att det är en JÄKLA MASSA adlinks och reklam i hennes blogg, alla hade väl redan fattat det men nu framstår hennes blogg som ännu (om det nu är möjligt) tommare och simplare.
    Hon gör det så enkelt för sig, verkar tycka att det räcker att skriva ett inlägg som kräver lite hjärnkapacitet var tredje månad ungefär.
    Undrar hur länge hon kan fortsätta försörja sig på den där reklambloggen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.