Vad är det för skillnad på reklam och reklam?

Blondinbella:

pp1 pp2

Bella gör ett samarbete med Polarn och Pyret och direkt så ramlar det in kommentarer om att ”nu ska jag minsanna aldrig mer handlar på PoP” och ”där försvann allt mitt förtroende för PoP”!!
Det riktigt dryper bitterhet och jag har svårt att förstå varför..

Vad är skillnaden mellan att göra reklam i en traditionell tidning, på tv eller radio jämfört med på sociala medier? Hur kan företaget tappa trovärdighet genom att annonsera på en blogg som har just den målgrupp de är ute efter?
Att både företag och bloggare skulle tappa trovärdighet om exempelvis Bella gjorde reklam för fiskespön kan jag förstå men när ett samarbete ändå är så pass ”spot on” som PoPs reklaminlägg hos Bella faktiskt är – hur kan DET skada ett företags trovärdighet?

Sen att man tycker att en bloggare har för många samarbeten – hur spot on de än är- kan jag köpa men att ett så här pass passande inlägg sänker företagets trovärdighet, nej, jag förstår inte…
Ska företaget kräva att bloggaren inte gör fler samarbeten den veckan? Månaden?

Varför känner många läsare så här tror ni? 

37 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Skillnaden är väl att i en tidningsannons är det företaget själva som talar till läsaren – ”Titta på våra kläder, de är fina och bra”. Nu köper de istället en bloggares röst och får henne att skriva positivt mot betalning. Det sänker trovärdigheten helt enkelt.

    Tror jag! Personligen har jag inget större problem med ”samarbeten”.

    Tror det är läsare som läser bloggen för att hitta något som de kan bli upprörda över. Även om det egentligen inte finns någon anledning att bli upprörd. Lustigt att det också är någon som blir upprörd över att hon skriver ”föris” istället för ”förskola”.

      Har man riktigt tråkigt så ska man skriva ”dagis” and just watch them go! 🙂

    Bellas blogg har befolkats av en klick personer som letar fel i alla hennes inlägg, även där inga fel finns. Hon är oftast urusel på att märka ut reklaminlägg korrekt men det här med PoP är helt rätt märkt så då var de väl tvungna att hitta något annat att gnälla på.

      Jag blev faktiskt förvånad över att det var korrekt märkt som reklam.

        Hon har fått mycket kritik sista tiden så jag tror hon eller någon på UI sett till att hon skärper sig…

      Jag tror faktiskt att det finns människor som stör sig på att Blondinbella tjänar pengar, på det sätt hon gör. Som entreprenör och bloggare.
      Alla vet att BB alltid skriver genomtänkta och välplanerade blogginlägg.

      Jag skulle ha gjort exakt likadant om jag var i hennes sits.

        jopp

    Precis som LO skriver. Om jag ser ett företag som jag gillar, köpa reklam av en bloggare som jag inte tycker förtjänar det/inte gillar/har många ”erbjudanden” – så sänks min respekt för företaget.

    Exempel: Matplatsen skrev ett ”uppmuntrande erbjudande” från knorr. Jag har aldrig igen köpt en produkt från knorr.
    Anledningen? Matplatsen skriver för ofta om den fantaaaaastiskaaa såsen på tetra eller buljongen etc. Jag kan som läsare inte avgöra om det är hyllningar eller om hon får betalt för att skriva så.

      ….däremot, om en bloggare som är duktig på att märka ut samarbeten eller har en genuin åsikt om ett företag och ofta länkar/gör samarbeten med företaget, då vill jag snarare köpa deras produkter.

      Ex: dixiwonderland skriver ibland om yves rocher. Ett märke som jag har köpt tack vare att hon känns trovärdig = företaget känns trovärdigt.

      Fast där tycker jag snarare att det är bloggaren som tappar trovärdighet. Läser inte alls bloggen men om en matblogg (som jag förmodar att det är) rekommenderar knorr eller arlas senaste ”syrade grädde” eller typ den där jävla gräddmjölken hade jag tappat allt förtroende. Hade en dryckesbloggare, eller matbloggare för den delen, bloggat om vina maipo likaså.
      Blondinbella om pop, tappar varken respekt för pop eller BB.

    Om man är rädd över köpta inlägg på bloggar pga att man inte vet om det är köpta åsikter eller vad annonsören verkligen tycker, så undrar jag hur fan man vågar köpa en mascara. Har ni sett dom reklamerna eller?

    Så länge inlägget är rätt märkt så ser jag det som positivt, företaget tänker nytt och är noga med att bloggaren följer lagen =)

    Tycker helt klart folk är ute och cyklar. Hur många filmstjärnor gör inte reklam för sminkprodukter? Tro man på fullaste allvar att de skulle säga det de säger i reklamfilmerna utan pröjs? Marknadsföring fungerar så. Man betalar någon för att marknadsföra sina produkter. Tror i Bellas fall att det är avundsjuka. Man kommer åt henne lätt och kan spy galla som man vill. Att en eller två inte köper av Pop framöver gör nog varken till eller från. De får säkert en hel drös med nya kunder tack vare samarbetet med Bella.

    Sedan kan jag också känna mig avundsjuk på hennes framgångar och hur långt hon kommit, ofta när jag själv mår dåligt och inget går min väg, men jag skulle aldrig sätta mig ner och skriva nedvärderande saker till henne.

      Vadå tror du inte att supermodellerna som gör reklam för Loréals produkter, faktiskt använder dessa?! ?

    Haha lättretade.
    Jag har testat pops grejer till mitt barn och tycker de är bra. Troligt att jag slutar och köper nåt annat för att de använder en blogg som marknadsföringskanal??? Tar ju inte bort det faktum att de gör bra produkter vilket borde vara det viktiga

    Det kan naturligtvis uppfattas som hyckleri när en bloggare som i ena inlägget skryter med sin fina Porsche och om hur många miljoner hon har på banken och i nästa inlägg visar upp ryggarna på sina två barn som iklätts sponsrade vinterkläder från ett företag som dessutom betalat stora pengar för denna ”endorsement”.
    Jag är inte helt övertygad om att detta med influencers fungerar i alla lägen. Det är faktiskt inte alla influencers som är trovärdiga i alla lägen. Skulle Zlatan rekommendera mig en kakmix skulle jag snarare avstå från att köpa den!
    Blir det för mycket reklam i sociala medier kommer förr eller senare samma trötthet och motstånd hos läsarna att utvecklas som drabbat reklam i ”gammelmedia”. Men hur snabbspolar man förbi reklamen i en blogg när det mesta av innehållet faktiskt är reklam?

    Har Bella fått en tillsägelse angående reklammärkning? Det stod ju högst upp (när jag läste) att det var ett samarbete med detta företag. Eller läser hon här och ser hur många som anmäler?

      Jag tror snarare att hon läser här och ser hur många bloggare med inte korrekt märkta blogginlägg, som tas upp.
      :)))))

    Personligen har jag svårt att förstå om personen i fråga talar sanning. Hade jag fått ett par tusen för att säga att en jacka är fin, trots att den inte är det, hade jag gjort det.

    Är det någon bloggare som har totalsågat ett företag eller produkt i ett samarbete?

      Ingen bloggare, men Therese Lindgren kommenterar ibland negativt om sminkprodukter som hon fått hemskickat.

    Vi var på jakt efter nytt kök och jag personligen fastnade endel för kök från Ballingslöv, så jag började följa dem på diverse sociala medier. Sen började de ”samarbeta” med Petra T. och det hela blev bara så jävla jobbigt och tjatigt från bådas sidor (jag läser dock inte Petras blogg, men det linkades fram och tillbaka från båda partner). Så då sket jag i att köpa kök från Ballingslöv helt enkelt.

    Orkar inte ”rövslickeri” när det är samarbete det handlar om egentligen. ”SE PETRAS FINA KÖK, FRÅN BALLINGSLÖV. IN HÄR OCH LÄS OCH FÅ INSPIRATION”.

    Alltså användandet av ordet bitter överanvänds när det kommer till sociala medier men här kan jag inte komma på något bättre ord.
    När det kommer till bloggare och samarbeten är folk så fruktanvärt avundsjuka. (Tror jag). Jag är absolut all for att man ska korrekt hänvisa till om det är samarbeten osv men det är så roligt med alla dessa människor som kommer med sina ”HUR kan man vilja ha en sponsrad fest???” ”Det finns inget bättre än att köpa något med egensparade pengar” ”JAG skulle ALDRIG ta emot gratisprodukter”.
    Dessa människor är så OTROLIGT bittra över att om de skulle ha en halloweenfest hade de varit tvungna att betala själva. Det finns inget de hellre önskar. Men eftersom det är omöjligt för dem så väljer de istället den andra metoden, att hata på de som har det annorlunda.
    Jag kan säga att jag hade ALLA dagar i veckan tagit emot gratisgrejerna (genom hederliga samarbeten inom lagens ramar såklart).

      Det kanske sticker i ögonen att Bella kan tjäna så stora pengar på ett ynka inlägg men man får inte glömma bort att det tagit henne lång tid att jobba upp den läsarskaran och det värdet..

        Fast visst kan det sticka i ögonen på läsaren när hon unnar sig själv en Porsche för nästan en miljon och samtidigt klär sina barn i gratiskläder.
        Varför måste man vara bitter för att tycka så?
        Jag är inte så säker på att reklamen alltid fungerar så bra om många läsare snarare uppfattar det hela som negativt. I förlängningen drabbar det naturligtvis företaget som betalar kalaset.

          En av vägarna till rikedom är snålhet. ?

          Hört talas om ”små bäckar små”?

    Jag förlorar absolut inte förtroendet för etablerade företag som gör reklam hos stora bloggare. Jag har själv ett barn i förskoleåldern och uppskattar att kunna läsa mer ingående om plaggen och att se fler bilder än produktbilderna på hemsidan innan jag beställer dyrare saker som vinteroverall och skor, så då är det toppen att läsa bloggar. Saker som hur färgstark en overall är irl och om ett par vinterkängor är smala eller breda ser jag inte varför en bloggare skulle ljuga om, köpt eller ej. PoP är ett väletablerat varumärke som jag alltid har hört gott om, t ex. från min farmor som är pensionerad förskolelärare, så det ska mycket till för att de ska sjunka i anseende hos mig.

    Däremot har jag lite svårt för företag som jag tidigare aldrig har hört talas om, men som marknadsför sig hos tusen olika småbloggare. På rak arm kommer jag att tänka på Daniel Wellington-klockorna och Twistshake-flaskorna. De kanske är jättebra, men för mig blir de liksom bloggklockorna och bloggflaskorna. Jag skulle behöva höra positiva omdömen som inte kommer från bloggvärlden för att de för mig ska kunna bli märken med gott anseende.

      För att inte tala om Vitamin Well som gick som en följetong genom alla bloggar för ett tag sedan. Med bilder på överfyllda kylskåp med dussintals hembudade gratisflaskor.

    Personlig tycker jag att det är lite konstigt med det här samarbetet eftersom hon inte vill exponera barnens ansikten i bloggen ( förstår varför) om man ska göra reklam för barnkläder borde man få se barnen i kläderna där ansiktens syns tycker jag iallafall. Att man liksom ser på barnen att de trivs i kläderna. Hon vill äta kakan men ändå ha den kvar. Tror lady Dahmer hade varit perfekt för det här sortens samarbete, det hade blivit intressant att se hur hon hade stylat kläderna med Bella blir det trist och förutsägbart.

      Just Bellas sätt att hantera barnen tycker jag ör symptomatiskt för hennes bloggande och varumärke. Hon vill inte visa barnens ansikte i bloggen vilket är förståeligt. Men hon har sedan dagen hon blev gravid med Gillis använt barnen som reklampelare och varumärkesbyggande på varenda tänkbart sätt. Oavsett om barnens ansikte finns online eller inte kommer barnen när det blir stora nog inse att varenda steg de tagit är dokumenterat och sponsrat. Barnen är en del av henne varumärkesbyggande och hon använder dem som reklampelare på samma sätt som hon använt sina bostäder, sitt körkort, sina företag osv. Personligen tycker jag det känns mycket värre än att visa upp deras ansikten….

        Jag tror att Isabella drabbas av samma slags kritik som Hillary Clinton – utan andra jämförelser.
        Man kan beundra Isabella för hennes driv, målmedvetenhet och födoinstinkt men samtidigt klingar något falskt när det gäller den moraliska integriteten, medkännandet och respekten för humanistiska värden.
        Hyckleri och egoism är egenskaper som andra reagerar negativt på.

          Men det är jävligt lustigt det där hur man ser på hyckleri tex då vi såklart allihopa gör saker som är motsägelsefullt i större eller mindre utsträckning. Det får väl vara någon sorts generell kompass man går efter, menar den här människan väl eller inte typ. Ingen kommer ju hålla med om allt.

    Hm. Jag älskar pop och köper ofta kläder därifrån till min son och skulle inte sluta handla kläder därifrån bara för att Bella gör reklam för dem. Däremot kan jag tycka att Bella kanske var fel person att marknadsföra pop? Jag förknippar pop med unisex, djärva färger, färgkombinationer och mönster – motsatsen till Bella som tycker ”klä era barn så man ser vad det är för något!”. Tycker liksom inte det är vad pop står för. Deras slogan är väl ”inte för tjejer. inte för killar. vi gör kläder för barn” ??

    Bloggare vill ju ogärna erkänna att de gör reklam. Även om de markerar ett inlägg som sponsrat så strukturerar de sina inlägg som om det vore en ärlig hyllning. För mig är det som om man betalar en person för att hen skall tycka om ett visst märke. Dessutom när det kommer från bloggare som har historik av lögner så har man ännu mindre förtroende. Jag skulle helst se att man inte blandade privata inlägg med kommerciella. Är det reklam, så använd företagets bilder, istället för att använda bilder på sina barn och försöka dölja reklam.

      Sedan så är det ju tydligt i TV och tidningar när man just ser/läser om reklam. I en blogg så måste man själv ta ansvar och lägga tid på att förstå i fall det var just reklam man läst. För mig är det lite som om jag träffar en kompis som berättar om en produkt som hen älskar, och denna produkt blev hon betald för att marknadsföra utan att nämna för mig. Lite som att man använder vänskap vi har på fel sätt.

    hej och hå

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.