Här vare reklaaaaam!

Hugo Rosas:

Efter ett tips från min läsare Izabella så slängde jag ett öga på Hugos Instagramfeed och gudars skymning vad mycket reklam det fanns – utan markering så klart.
Han nästan knuffar Pernilla Wahlgren från tronen som den största reklamfuskaren men bara nästan…
Men jobbar han på i det här tempot så är han snart där.
Skämskudde!

1 2 3 4 5 6

Tack för tips, Izabella!

25 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Förlåt men nu börjar det bli tjatigt! Camcam du gör ett fantastiskt jobb men nu börjar kraven på dig som reklamombudsmansundersökare (yes, I MADE it a word) att kännas tjatiga. Det är typ varannan kommmentar i bloggen: ”Kan du undersöka den och den för de märker inte ut blah blah blah”

    Om alla är så måna om att sätta dit bloggarna, ja men anmäl själva. Tror knappast att det kan ligga på en person. Visst är det bra att det uppmärksammas men Bloggen handlar just nu i princip bara om detta.

    Camcam, skulle du vilja bjuda nyfikna på en lathund i hur man anmäler till Reklamombudsmannen och sedan återgå till ordentlig journalistik a la Camcam, dvs Bokens receptsamling, Gabjoss korsning av fruktfat & ostbricka eller andra viktiga bevakningar?

      ….och jag som ÄLSKAR alla dessa inlägg 🙂 Tycker CamCam gör ett otroligt jobb med att få bloggare uppmärksamma på attd et finns regler. I slutändan hoppas jag att allt detta leder till att bloggarna tar ett större ansvar och att således bloggare får en mer accepterad ”yrkestitel”.

        Jag håller med! Gärna mer sådana här inlägg så det blir uppmärksammat. Avskyr bloggarnas smusslande och hur mycket de kommer undan med.

      Även Konsumentombudsmannen prioriterar sociala medier för närvarande och det är mycket troligt att handläggarna där kollar på bloggbevakning. Så varje inlägg här som påpekar otillbörlig marknadsföring kan få betydelse även utanför denna blogg.
      Under en övergångsperiod kommer det nog att verka som att det är mycket gnäll på bloggare och instagrammare som inte observerar reglerna för reklamidentifiering men förhoppningen är att det ska bli bättre.
      I det avseendet tycker jag CamCam har en viktig uppgift att fylla och jag hoppas att resultatet kommer att visa sig när fler och fler som är aktiva på sociala medier och gör reklam där till slut begriper att det faktiskt finns en Marknadsföringslag som även gäller dem.

        Jag kan inget annat än hålla med. Det jag ifrågasätter är varför man inte kan anmäla själv utan passar över det till ngn annan? Tycker man att det är så viktigt, vilket även jag gör, så varför inte anmäla själv?

          Ah jag läste också din kommentar som att du var less på CamCams ”reklaminlägg”. Men ser nu när jag läser igen att det är kommentarer om alla bloggare som inte märker reklam som du är less på.

          Då är jag med dig. Och jag önskar också att CamCam (återigen?) gör ett inlägg och förklarar hur vi läsare kan anmäla bloggare. Tex vad skillnaden mellan att anmäla hos RO och KO, var kan man anmäla anonymt, länkar osv.

          Jag tycker att det är guld att CamCam lyfter fram detta med reklam i sociala medier. Det gör verkligen skillnad, bevisligen. ??????

            Precis vad jag svarade på en kommentar i ett annat inlägg, där hen önskade att CamCam skulle kolla en bloggare pga icke märkt reklam:

            Det behövs väl inte ett inlägg om varenda bloggare som inte märkt ut reklam korrekt, för då skulle hela bloggbevakning bara handla om det.
            CamCam har gjort ett grymt bra jobb som gjort att vi läsare fått upp ögonen för det här! Nu är det liksom upp till oss som upptäcker det att göra något åt saken.

    Nu är jag lite sen på bollen och inte särskilt insatt, men angående det här inlägget och kommentarerna: http://bloggkommentatorerna.se/2017/january/pigg-veteran.html, varför verkar Bloggkommentatorerna vara så motvilliga att ta till sig kritik om bloggdesign? Det har varit problem med vissa funktioner på deras blogg väldigt länge.

    Under flera års tid har kommentarerna varit avhuggna i högerkanten när jag har gått in via mobilen, det har i ett par månader stått noll kommentarer fast det finns flera, det har inte gått att läsa sida två av kommentarer etc etc, vilket läsare har påpekat titt som tätt, men vad jag har sett så har responsen alltid varit i stil med inlägget och svaren på kommentarerna i inlägget jag länkade till.

    Design handlar ju inte bara om utseende, utan minst lika mycket om användarvänlighet, så varför inte lyssna och i alla fall försöka skapa en bättre upplevelse för läsarna? Självklart behöver man inte lära sig att koda bara för att man driver en blogg, men någon form av ansvar för bloggens funktionalitet ingår väl ändå? Som någon säger i kommentarerna, varför inte anlita någon som kan fixa till bloggen?

    Om vi säger att jag skulle tillverka en juice och kunderna ger responsen: ”Jättegod juice, men förpackningen är ganska intetsägande och det är svårt att hälla upp den utan att spilla. Kan ni inte ändra på förpackningen så att den blir snyggare och lättare att använda”, borde min respons då vara A. ”Men vem bryr sig så länge juicen är god? Jag kan ändå inget om sånt. Det får ni ta med fabriken” eller B. ”Tack för er feedback! Jag ska kontakta företag som kan hjälpa mig med detta och förhoppningsvis finns den nya förbättrade förpackningen ute snart.”?

      Håller med dig. Bloggkommentatorerna framstår som jättedryga och de verkar inte särskilt intresserade av sin blogg ens. Var något svar på en kommentar för ett tag sen med deras bristfälliga uppdatering där de svarade typ ”ja men vi har massa läsare ändå så det spelar ingen roll att vi uppdaterar sällan” ? Att flytta en blogg till blogg.se känns som ett steg tio år bak i tiden.

      Camcam gör ett tusen gånger bättre jobb när det gäller att kommentera på andra bloggar! Love this blog.

        Ja, precis. De får väl uppdatera hur mycket eller lite de vill, men just det svaret var inte så trevligt. Själv hade jag nog sagt att jag har annat i livet som måste prioriteras, men att jag fortsätter med bloggen i den mån jag kan och vill och jag är tacksam för att så många läsare stannar kvar.

        För ett tag sen var det någon som frågade hur de fortfarande kunde blogga hos Stureplan trots alla problem och då var svaret att de vill blogga hos en portal (räknas det ens som en portal när det bara finns en blogg kvar?) för att kunna tjäna pengar på bloggen. Fair enough, men det finns ju hur många bloggportaler som helst, så varför inte försöka byta?

        Överlag ger de tyvärr intrycket att de inte bryr sig om vad läsarna tycker så länge de tjänar pengar på bloggen. Håller med om CamCam! 🙂

    Har slutat kolla bloggen sen det blev så mycket om reklam. Bloggen borde heta en blogg som granskar bloggars reklaminlägg. Snark. Tydligen är det bara några få som känner så dock med tanke på de ytterst angagerade kommentarerna. Konstigt hyr man kan bry sig så mycket om att bloggarna får ett par skor och skriver att de gillar dem. Ändå upp till mig att besluta om jag gillar de eller inte. Det var en annan grej med blondinbellas reklam för ett preventivmedel som inte fungerade. Jag är inte sur. Finner det mest roligt att människor är så annorlunda. Visst är det bra att det uppmärksammas men ni tycker alltså inte att det blir tråkigt när det är det enda bloggen handlar om?

      Jo, jag! Mest för att jag heller inte läser de flesta av de bloggarna pga de innehåller mest värdelös skit som reklam. Sen ska man ju komma ihåg att många nog läser dåliga bloggar just flr att störa sig lite och då får man väl extra utlopp. Så när jag tänjer varför läser man ens bloggar med massa reklam så gör väl många det just därför typ. Av nån anledning läser jag tungårdens blogg men reklamen stör mig sällan faktiskt.

        Så vilka lagar tycker du man kan strunta i då, Matilda?
        Marknadsföringslagen har jag förstått att du inte bryr dig om men det finns kanske fler lagar som du tycker är onödiga? Det vore trevligt med några tips.

          Om du läser igen så höll jag med om att det var tråkigt att hela tiden läsa om reklammarkering i denna blogg. Men absolut, marknadsföringslagen i det här utförandet ser jag varken som intressant eller som superviktigt men det fyller givetvis en funktion. Andra lagar tex jag kör för fort men kör inte full, jag skattar på arbete men har absolut inte tagit upp vissa extra förmåner som jag borde. Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand (för skäligt pris, vill inte utnyttja utsatta på marknaden) utan att ta upp det.
          Har inga problem med att vara lite hycklare, som bloggare ofta anklagas för, alla gör vi något. Är också mycket övertygad om att de flesta som anmärker på denna reklam också undanhåller vissa skatteplikter, må vara varor från Ali express eller ta familjen på middag med företagskortet.
          Det verkar viktigare för andra, jag har förstått det, men jag höll med kommentaren ovan om att jag också tycker det är tråkigt att läsa om, och jag tycker mest det känns upprepande.

      Då kan du inte varit här på ett bra tag för innan denna helgen skrev jag inte om reklam på lääääänge! Sånt går i vågor.

    Try his girlfriend Paula och hennes reklam. Maken på skenhelig människa får man leta efter.

    Tips: istället för att skriva egna inlägg om reklamfusk som nu (många klagar ju och jag brukar mest scrolla förbi…) kan du i slutet på andra inlägg lägga in en ”dagens fuskare” -ruta där du uppmanar att läsare ska kolla in exv. Hugos instagram o anmäla.

    För ett tag sedan köpte Amanda Schulman och Hanna Widell in sig i corinne & friends (frisörsalong) och nu sitter Amanda hos just c&f och får håret fixat! Därefter lägger hon upp bilder på produkterna och skriver att allt går att köpa på salongen. Är inte så insatt i det här som många andra är men borde inte Amanda tjäna på detta om folk går och köper grejerna i salongen de är delägare i?? Är detta reklam?

      Det är reklam!

      Hanna och Amanda är ju riktigt proffs-reklamfuskare i sammanhanget. De kommer kanske lite lindrigt undan? Kolla deras instagram for exemple. Sen deras käcka reklaminslag i podden är kanske mest störigt, jag spolar mig genom det. Min personligas favorit var när de hade ett samarbete med Telenor på podden och Amanda gjorde ett smygreklams-inlägg om hur grymma telenor är (på instagram), i inlägget efter lägger hon upp en print screen från sin telefon där man ser att hon är kund om Telia.

        *hos Telia

        De är även bra på att sponsra med kläder från egna märket Daisy Grace, som bloggare tackar för med lite smygreklam som motprestation.

    Paula och Hugo är verkligen sämst på reklam. Tror Paula bättrat sig nu dock, men jag har helt slutat gå in där. Skrev i hennes förra frågestund en fråga om varför hon inte markerar ut reklamen som hon ska, den kommentaren blev ju inte godkänd. Jag tror att dom 2 mycket väl vet vad som gäller. Money Money Money 🙂

    Är jag den enda som INTE BRYR MIG om bloggarnas felaktiga reklammärkning och dylikt?! Såå tråkigt. Vill istället höra spännande skvaller och sarkastiska anmärkningar från CamCam. Det stör mig inte alls att Kenza glömmer att märka ut reklam eller att Hugo är sponsrad av Reebok och inte märker ut det. Snark!

    Finns det någon som märker upp reklam riktigt på IG? Jag tycker det verkar som om ingen gör det alls….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.