Men Åh, Sandy Bell!

Sandra Beijer:

beijer

Det är ju inte utan att man nästan blir lite kär i Sandy efter ett sånt här inlägg.
Hon är klok och vis på så många sätt och har – som hon skriver – bloggat i nästan 12 år så hon vet vad hon pratar om.

I det här inlägget om reklamsamarbeten kläcker hon så många visdoms pärlor som dagens unga bloggare – Molly Rustas, Hannalicious och resten av blondinmaffian – behöver läsa. Och inte bara läsa utan även ta till sig. Sandra är så mitt i prick att det blir underhållning mitt i det seriösa inlägget så jag tänkte underlätta för dem och stolpa upp de riktiga guldkornen:

  • Först och främst –  vad flera bloggare måste förstå är att samarbeten inte är något för dom själva för att kunna leva ett lyxigare liv. Om bloggen är ens yrke måste man behandla samarbeten precis som vilken tidningsredaktion som helst. Man måste tänka: vilka varumärken är relevanta för min målgrupp?
  • Jag tycker exempelvis det är ganska konstigt när bloggare flyger första klass med typ Emirates till nåt femstjärnigt lyxhotell som ett samarbete. Hur många av läsarna har råd med det här?
  • När jag och Flora tågluffade runt i Europa förra våren i samarbete med Interrail tycker jag är ett exempel på ett bra samarbete för just mina läsare. Jag hade nog aldrig kommit på att göra den resan privat – men den gick rakt in i min målgrupp och något som många har råd med och därigenom gynnar den både avsändare och mottagare.
  • Bra innehåll är A och O i ett samarbete.
    Om jag sedan har lust att åka till nån söderhavsö och dricka champagne bör jag göra det för mina privata pengar.

Ja, man kan ju undra hur många av Molly Rustas och Hannalicious läsare kommer spendera pengar på en lyxresa till Dubai efter att ha sett deras – om än omarkerade – reklamresa dit?
Ska vi gissa på samma siffra som Sandra gissade på? En promille?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *