Men Åh, Sandy Bell!

Sandra Beijer:

beijer

Det är ju inte utan att man nästan blir lite kär i Sandy efter ett sånt här inlägg.
Hon är klok och vis på så många sätt och har – som hon skriver – bloggat i nästan 12 år så hon vet vad hon pratar om.

I det här inlägget om reklamsamarbeten kläcker hon så många visdoms pärlor som dagens unga bloggare – Molly Rustas, Hannalicious och resten av blondinmaffian – behöver läsa. Och inte bara läsa utan även ta till sig. Sandra är så mitt i prick att det blir underhållning mitt i det seriösa inlägget så jag tänkte underlätta för dem och stolpa upp de riktiga guldkornen:

  • Först och främst –  vad flera bloggare måste förstå är att samarbeten inte är något för dom själva för att kunna leva ett lyxigare liv. Om bloggen är ens yrke måste man behandla samarbeten precis som vilken tidningsredaktion som helst. Man måste tänka: vilka varumärken är relevanta för min målgrupp?
  • Jag tycker exempelvis det är ganska konstigt när bloggare flyger första klass med typ Emirates till nåt femstjärnigt lyxhotell som ett samarbete. Hur många av läsarna har råd med det här?
  • När jag och Flora tågluffade runt i Europa förra våren i samarbete med Interrail tycker jag är ett exempel på ett bra samarbete för just mina läsare. Jag hade nog aldrig kommit på att göra den resan privat – men den gick rakt in i min målgrupp och något som många har råd med och därigenom gynnar den både avsändare och mottagare.
  • Bra innehåll är A och O i ett samarbete.
    Om jag sedan har lust att åka till nån söderhavsö och dricka champagne bör jag göra det för mina privata pengar.

Ja, man kan ju undra hur många av Molly Rustas och Hannalicious läsare kommer spendera pengar på en lyxresa till Dubai efter att ha sett deras – om än omarkerade – reklamresa dit?
Ska vi gissa på samma siffra som Sandra gissade på? En promille?

 

24 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hon har även en väldigt viktig poäng gällande hur ”tjejiga” bloggar är under så hård granskning just nu medan sportbloggar (”killbloggar”) helt försvinner under radarn. Skäms.

      Så sant! Kanske CamCam och läsarna här kan hitta lite killar som fuskar så att vi kan hjälpas åt att anmäla dem också? Fel att de slipper undan!

        Calle Schulman markerar inte ut reklam alla gånger och inte heller Bingo Rim’er. Ska vi ta och kika på dem gemensamt? =)

          Jaaaaa!

          Jaaaaaaa!

    När man går in på http://www.bloggbevakning.com kommer man till en gammal version av din blogg, med inlägg från 2016

      Jag vet.. det var den jag startade på men bytte snabbt över till den här adressen.

        Konstigt för jag har alltid gått in på http://www.bloggbevakning.com utan problem, först idag kom jag till din gamla sida och var tvungen att leta upp din blogg via nöjesguiden

          Jag pekade om den tidigare med jag behövde förnya den vilket jag helt hade missat om du inte påminnt mig! Så tack till dig! ❤️

    Annica har väl inte den sortens läsare heller..henne nämner du inte.

    Jag känner väl lite mer att det är företagen som betalar för att skicka bloggare på dessa exklusiva resor som borde tänka ett steg till. Det är ju dom dom direkt betalar för att göra reklam till en målgrupp som inte har råd. Vad tjänar dom på det? Bloggaren själv får ju en gratislyxresa (kanske tom betalt för att visa upp den) och dessutom trevligt bloggmaterial. Sen kan dom ju fokusera sina andra reklamuppdrag på att vara anpassade för sin målgrupp. Bra innehåll och uppdatering är väl självklarheter för att en blogg ska räknas som attraktiv för företag = mer samarbeten och mer inkomst.

    (Tilläggas bör väl att jag faktiskt inte läst Sandys inlägg)

      Jag tror inte dom räknar på ökad turism direkt utan ser det mer som ett långsiktigt projekt att förändra människors inställning till Dubai överlag. Läsare som inte har råd nu kanske har det om några år. Hannalicius skrev ju ett fint inlägg om hur trygg och bra hon hade det i Dubai som barnflicka i två månader.

      Håller med! Det är dåligt rent affärsmässigt för såväl företaget som Sandra Beijer själv att göra reklam i fel kanal.

      Men tycker att elogen till Sandra bli lite missriktad. Det är inte frågan om att hon gör så otroligt godhjärtade samarbeten som är så välmärkta. Hon är smart, det gynnar henne ingenstans att ingå i samarbeten som inte passar hennes målgrupp. Därför är hon en av de största och det förtjänar hon verkligen, tycker jag. En smart affärskvinna!

    Tyckte Sandras inlägg var så himla vettigt och bra. Ibland känns det som att många av de andra storbloggarna är samma person och lever samma liv då de åker på liknande resor, äter på samma restauranger och ofta blir sponsrade av samma flygbolag, hotell osv. Medan det ofta känns långt från hur deras läsare lever. Dock är det ju inte helt fel att drömma sig bort till bubbel på någon paradisö ibland, men det känns ju helt klart roligare för läsaren när samarbetena är utvalda med tanke på läsaren.

    Tycker också hon hade en bra poäng i att som bloggare våga ta till sig kritik och lära av den (självklart inte av hatkommentarer, utan konstruktiv kritik kring hur de kan bättra sig)!

      Håller med dej Emelie. O varför måste dom bo på dyraste hotellen. Helt ok med enklare boende. Ok för advokater o läkare som har råd men vi andra. Känns liksom då för långt ifrån. Jag trivs bäst i medel hotell det andra känns för konstlat.

    Jag håller med till viss del. Men som Samantha i sex and the city säger till Smith Jerrod: Hur ska de kunna se upp till dig om du inte har något de inte har råd med? Det är väl överlag så med kändisar/bloggare att många, särskilt ungdomar, ser upp till dem för att de har allt det där som de själva inte har? De gör ju samarbetena för att skapa en lyxigare image som de egentligen inte har råd med.

    Kan vi inte tala lite om Sandra Beijers läsare och hur dålig koll de verkar ha i vissa frågor? Någon skrev under hennes inlägg om samarbeten ungefär att ”Sandra tar ju som bekant inte ut någon VD-lön så unnar henne allting”.

    Fine, Sandra får förtjäna hur mycket pengar som helst, good for her, säger jag. Men att läsarna tror att hon har en lön som endast ligger lite över genomsnittet irriterar mig. Sandra har ”rättfärdigat” det hela med att säga att lönen hon plockar ut inte är så stor. Men hallå, klart hon inte plockar ut en jättehög lön, så gör alla företagare, för då måste man betala massa skatt! Det lönar sig helt enkelt inte.

    Hennes läsare verkar inte klara av det faktum att hon har enorm mycket mera pengar än av vad de någonsin skulle kunna drömma om och hon försöker hela tiden framställa sig själv som att hon är vem som helst och inte badar i pengar. Kan hon inte bara erkänna för sina läsare att hon är väldigt rik? Inget fel i det, men förstår inte hyckleriet? Eller strider det för mycket emot henne Södermalms-image?

      Hur mkt pengar pratar vi om, och hur vet du att hon är så välbeställd? *nyfiken *

        Jag vet inte exakt hur mycket pengar hon förtjänar, men det går väl enkelt att kolla upp? 🙂 Min poäng är främst den att det att hon plockar ut en lön som ligger lite över genomsnittet inte säger någonting.

        Alla företagarre gör så, bygger upp ett kapital i bolaget, och plockar ut minimalt med lön för att inte behöva betala så mycket skatt. Det är mera regel än undantag.

        Så därför blir jag irriterad när hennes läsare inte verkar fatta det och att hon själv inte kan stå för
        det utan gömmer sig undan att hon inte har någon VD-lön. Hon plockar ut precis så mycket som hon behöver/vill ha, allt annat vore osmart.

        Med det sagt så tycker jag inte att man behöver skämmas för att man förtjänar mycket pengar, det är väl bara bra för en? Men jag ställer mig tveksam till denhär den här imagen hon har som läsarna sväljer med hull och hår. ”Sandra har ju ingen hög lön”, ”Sandra gör ju bara samarbeten för oss”. Nej, hon har det väldigt bra ställt ekonomiskt och hon borde inte behöva dölja det. Men kanske hennes läsarsiffror skulle dala ifall hon började svara ärligt på dessa frågor?

      Det där är inget nytt på hennes blogg dock, det har varit sammandrabbningar mellan läsare förut som tyckt att hon downplayat hennes välbärgade uppväxt. Det är definitivt en känslig fråga.

      Men, ja..hon har tillgångar och behöver inte oroa sig men det cashflow som hon faktiskt tar ut månatligen ligger ju på en ganska normal nivå. Ca 26000kr före skatt tror jag. Det tjänar jag som inte ens har en avklarad universitetsutbildning.

      Hon tog ut ca. 27000kr/månad ifrån hennes företag under 2015 (senaste bokslutet) och en/flera aktieutdelningar på sammanlagt 100 000kr. Allt före skatt så klart.

      Skulle gissa på att hon har tjänat mer under 2016, men det rör sig alltså inte om några extrema summor. Visst har hon en bra inkomst, men såååå extremt hög är den nog inte. Men däremot så har hon (enligt sig själv) inga lån på sin lägenhet, vilket innebär en relativ boendekostnad.

      http://www.allabolag.se/5565792628/bokslut

        Jo, men det är ju det som är min poäng. Hon har inte en jätte hög lön eftersom hon har alla pengar i bolaget (så att hon inte behöver betala onödig skatt). En persons lön behöver inte säga så mycket om hur förmögen den är. Och Sandra är förmögen, det är ett som är säkert.

    En G-T inne på katrinz blogg (inlägget där hon reklamerar sin bok) förstår inte detta med smygreklam. Kan inte du ta upp det här?

    Haha, alltså jag måste verka helt obsessed med Sandra Beijers ekonomi men kollade upp Sandra Beijer Ab och fick fram att bolagets nettoomsättning år 2015 var 1 251 000 Kr. Bör nämnas att hon inte har hemskt stora kostnader då bolaget bara har en anställd (hon själv) så det ser ju riktigt bra ut. Andra nyckeltal såg också fina ut. Bra för Sandra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.