Calle hänger ut företag på Instagram

Calle Schulman:
 

Calle hänger ut företaget Booking.com på sin Instagram och visar upp en rätt sunkig lägenhet som framstår som ostädad med hårtussar och annat blääääjsch.
Företaget förklarar det med att det fick tillgång till boendet en timme tidigare än avtalat och att det är anledningen.
Det här påminner starkt om Petra Tungårdens hotellkatastrof som jag skrev om HÄR.
Jag blir fortfarande fnissig av att läsa det.
Det skulle vara intressant att se bilderna som Calle menar inte kan vara tagna på samma ställe. VISA BILDER*klapp klapp klapp* VISA BILDER *klapp klapp klapp*!!!

Och när du ändå är igång kan du väl slänga upp de där kvittona du utlovade?

60 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hans tjej har lagt ut bilder…

    Minns att jag sett ett Facebook-inlägg av en tjej som råkade ut för något liknande med booking.com (för något år sen kanske?). Hon och hennes tjejgäng kom till sitt hotell där dom fick veta att det inte fanns platser kvar och att dom var tvungna att hitta ett annat hotell på egen hand. Booking.com tyckte inte alls att det var deras sak att hjälpa tjejerna vill jag minnas. Efter det är jag väldigt avskräckt och skulle faktiskt aldrig boka via booking ?

    Jag jobbar på ett fem stjärnigt hotell. Skulle aldrig i hela mitt liv boka med booking.com och avråder alla att göra det. Det är inte billigare att boka med dem. De marknadsför sig så på sin sida men det är inte sanningen. De erbjuder precis samma priser som hotellen, de kan liksom inte sänka ett hotells pris hur de vill. Det är bara hur de marknadsför sig. När man är inne på deras sida kan man liksom se ”pris sänkt med 20%”. Jag kan garantera er att hotellet också erbjuder denna typ av pris, förvisso med andra bokningsvillkor tex att du betalar din vistelse när du bokar och bokningen blir bindande. Och så finns ju givetvis abokningsbara priser till ett högre pris.
    De som bokar med booking.com måste göra ALLA ändringar via dem, hotellet kan inte pilla och ändra på bokningar som inte är gjorda via dem. Här blir många gäster arga. Vet inte hur många gånger jag sagt det till gäster. Det är inte för att jag inte vill hjälpa dig det går helt enkelt inte. Alltid bäst att boka direkt med hotellet. Avråder alla att använda booking.com.

      Fast jag håller verkligen inte med dig. Jag sover på hotell ca 3-4 ggr i månaden och använder mig alltid utav booking eller hotels för 99% av gångerna är det mycket mycket dyrare att boka via hotellet. Jag ringer alltid hotellet och kollar innan jag bokar via någon av sidorna och jag tror det hänt 1 gång att det var exakt samma pris

        Visst är det så, kollar alltid priset på hotellets egna sida och jämför med booking.com och det har alltid varit billigare med booking.com. Sedan har jag dock aldrig fått det rum jag bokat utan väl på hotellet har de först gett mig ett sämre, när jag gått ner och visat bokningen så har de spelar dumma och kört med bortförklaring och gett mig det rum jag faktiskt bokat. ?

          Klart att hotellen ger så dåligt rum som möjligt till gäster som bokat via booking.com. Eftersom bokningssajter har så höga rabatter försöker hotellen ge billiga rum till gäster som inte bokat direkt. Först om gästen kan visa att de bokat i viss kategori t ex med utsikt eller terrass kryper hotellet till korset och gästen får det sämsta tänkbara rummet i den kategorin.
          Vill man ha full kontroll över bokningen så måste man boka direkt till hotellet och betala enligt deras prislista vilket inte betyder högre pris men väl kanske att man måste låsa sin bokning i förväg med risk att man inte får återbetalning vid avbokning.

            Så är det inte. Jag har jobbat på en stor hotellkedja och vi behandlade alla gästerna lika oberoende vad de betalat (kan tipsa om att Coop hotelpremie hade de garanterat lägst avtalspriserna). Hotell är oftast uppdelade i olika runskategorier och då får man den kategorin man bokat. Var det fullt fick man uppgradera gäster men aldrig nedgradera. Alla hotell använder bokningssighter och det är upp till hotellet att lösa bokningarna och leva upp till det förväntade. Bokningssighterna är bara ännu ett ställe för hotellen att få synas och få sälj rum.

      Håller helt med dig! Jobbar också på hotell dock inte 5 stjärnit men en av dom större kedjorna. Alltid problem med att reservationen inte kommer till oss eller inte finns i deras system fast gäster har bokningnummer och allt. Sen vårt största problem med dom är att vi är ett hotell med en fantastisk utsikt och såklart får du betala för det ocg vi har billigare rum som gästerna alltid bokar via booking och bli lovade av dom att det är utsikt. Gästerna kommer hit och får sen utsikt mot en bergväg sen får vi i receptionen för detta….

    Jag jobbar på ett fem stjärnigt hotell. Skulle aldrig i hela mitt liv boka med booking.com och avråder alla att göra det. Det är inte billigare att boka med dem. De marknadsför sig så på sin sida men det är inte sanningen. De erbjuder precis samma priser som hotellen, de kan liksom inte sänka ett hotells pris hur de vill. Det är bara hur de marknadsför sig. När man är inne på deras sida kan man liksom se ”pris sänkt med 20%”. Jag kan garantera er att hotellet också erbjuder denna typ av pris, förvisso med andra bokningsvillkor tex att du betalar din vistelse när du bokar och bokningen blir bindande. Och så finns ju givetvis abokningsbara priser till ett högre pris.
    De som bokar med booking.com måste göra ALLA ändringar via dem, hotellet kan inte pilla och ändra på bokningar som inte är gjorda via dem. Här blir många gäster arga. Vet inte hur många gånger jag sagt det till gäster. Det är inte för att jag inte vill hjälpa dig det går helt enkelt inte. Alltid bäst att boka direkt med hotellet. Avråder alla att använda booking.com.

      Heter du Sara eller Linda? Varför byter du namn? Samma kommentar, men två olika namn.

        Hahaha ? Verkligen

        Fy vad otrevlig jag lät i min kommentar. Inte alls meningen! Jag blev bara lite nyfiken 🙂 Jag borde skaffa mig ett liv 😉

        Förmodligen heter vederbörande varken Sara eller Linda. Inget krav att använda sitt riktiga namn eller ens samma namn varje gång, eller hur?
        Sara/Linda kanske heter i verkligheten Kjell-Olov, Pekka, Jasmine eller Märta-Louise, vem vet?

          Jag är ännu ett exempel på en sån som har ett jätterandom namn i kommentarsfält. Mitt riktiga namn börjar inte ens på D, hehe. Jag tror faktiskt det är ganska vanligt att man uppger annat namn? Eller så har jag fel. Undrar hur många som faktiskt heter det de skrivit in i namnfältet 🙂

    Jag reser ganska mycket och använder alltid booking.com för att sidan har för det mesta långt tidsspann då det är möjligt att avboka vistelsen utan att behöva betala.

    Kollar alltid reviews, hotellets egna hemsida och lite snabbt på Google Maps. Generell försiktighet tar en långt.

    Det som hänt är ju trist men jag placerar människor som haft dåliga upplevelser av att boka resor i samma fack som de som skriver in sitt kreditkortsnummer på Facebook för att vinna presentkort.

      Det finns inga fördelar med att boka med Booking.com egentligen. Du får oftast exakt samma pris på hotellets egen hemsida, samma avbokningsregler eller bättre. Direktkontakt om du har frågor eller behöver flytta/avboka din bokning då det är enorm telefonkö att ringa Booking.com. Du kan använda det som sökmotor, men jag rekommenderar alla dagar i veckan att boka själv med hotellet. Kolla också om den kedjan du bokar med har ett gästprogram, särskilt under sommaren hittar vi bra rabatter genom att bli gratismedlemmar i de flesta kedjor.

        Upplever det också som lättare att boka rum efter en specifik standard från hotellets egna hemsida, på booking etc står det mer generellt om rummet, svårt att veta vad en egentligen får. Bokar aldrig från såna sidor längre pga det, men använder dem däremot som sökmotor.

          Skrev en kommentar ovan. Jag sover på hotell 3-4 ggr i månaden och det har hänt 1 gång att hotellet tog samma oris som på booking eller hotels. Det har ALLTID varit dyrare när jag ringt eller bokat via deras egna system

            Men så får du sämre rum och mindre valmöjlighet

        Jag har bookingappen, där kan man boka om och ändra jättelätt 🙂 Har bokat med Booking cirka femtio gånger och alltid lusläst infon och reviews, det har funkat bra.

    Jag och sambon har backpackat runt mycket tillsammans och vi använder nästan alltid booking. Vi har aldrig haft några problem (som tur är), tvärt om! Vid ett tillfälle när vi hade problem med en hotellägare kontaktade vi bookings kundtjänst som var mycket hjälpsamma och tog vårt parti så ägaren fick vika.

    Jag tänker spontant att det är väl ändå hotellens fel som luras när dom lägger upp felaktiga bilder samt överbokar hotellen. Booking förmedlar endast rummen. Däremot borde booking hantera saken bättre när sådana situationer uppstår. Oseriösa hotell ska tas bort från deras sida och det borde finnas någon typ av säkerhetsnät så att kunder som råkar ut för sådana hotell får kompensation.

      En sak att tillägga är att det är otroligt viktigt att läsa hotellets omdömen. Ett boende som har dåliga omdömen eller inga alls bokar vi inte

    – satt i system
    – ljuger för sina kunder

    Men Calle, det är ju precis vad du gör med all din smygreklam/spons.

    Lika barn leka bäst ?

      HAHAHAHA YES

    Har använt Bookings många gånger o har aldrig haft några problem.

    Allt Calle S skriver bör man ju ta med en gigantisk nypa salt…

    En genuin fråga:
    Varför är detta bookings fel? Det är väl hotellet som inte städat? Jag fattar inte! ?

    Har använt mig av booking.com både inom och utanför Sverige. Alltid fått det till bra pris och schyssta ställen. Säger som andra att jag alltid kollar omdömen först.

    Booking.com säger att Calle S kom ett par timmar innan det var tillträde till rummet. De fick då ställa in sitt bagage i ett annat rum, tillfälligt, alltså det vi ser på bilderna. De blev upplysta om att det inte var städat.
    Det rum de bokat var alltså inte det här. Jag tror att han försökte med det här för att få bo gratis…riktigt dålig stil…

      Exakt vad jag tror oxå. Gratis är gott även för ”käre” Calle S.

      Precis vad jag tror med. Känns så knäppt att direkt anta att en människa luras men han är så jäkla hal den mannen…

      ”Såg aldrig lägenheten”

      Nöjesbladet har varit i kontakt med Booking.com, som menar att Calle Schulmans upplevelse av hotellet grundar sig i ett missförstånd.

      ”Våra noteringar kring detta visar att kunden aldrig ens såg den lägenhet han hade bokat. Boendet har meddelat oss att eftersom han anlände två timmar före incheckningen öppnade och hans tilltänkta lägenhet inte var redo erbjöds kunden att förvara sitt bagage tillfälligt i en annan lägenhet. Han informerades att denna ännu inte hade städats. Därefter lämnade han boendet. Vårt kundserviceteam är fortsatt i kontakt med kunden och det aktuella boendet”, sajten via sin svenska pressavdelning.

        Har jobbat som receptionist på ett stort hotell i 8 år och jag skulle ALDRIG erbjuda gäster som kommer tidigt att ställa in bagaget i ett ostädat rum. Kommer de tidigt får de använda bagagerum eller ställa in det innanför receptionen under tiden man väntar på sitt rum. Fruktansvärt dåligt att låta gäster gå in själva i ett ostädat rum!

          Jag håller med om att rutinen självklart är att man använder bagagerum om gästerna behöver deponera bagage före eller efter check-in. Gäller det en hel grupp brukar man använda nät över bagaget och låta det stå under uppsikt i receptionen om det inte finns plats i bagagerum.
          Alternativet kan vara att man får ställa in bagaget i det rum man ska ha sedan det gjorts i ordning men det ska inte vara rutin eftersom andra gästers ostädade rum ska inte visas upp för nya gäster.

      Jisses, killen ju skvatt galen! Har aldrig varit med om en kille som använder så många superlativ som han gör. Tagga ner Calle och inse att det är du som gjort bort dig när du inte kollar tex Tripadvisor inanna bokning. Jäkla amatör!

    ”Sånt här ligger mig otroligt varmt om hjärtat.” Ser framför mig hur Calle startar ett demonstrationståg och går först med ett plakat där det står ”Väldstädade hotellrum till medelklassen!” ”Krossa städslarvet!”
    Kanske startar han en fond för stackars människor som fått PTSD av den ospolade toaletten på hotellrummet, och därför inte kan gå tillbaka till jobbet efter semestern?
    Calle, en sann hjälte.

    Spelar väl ingen roll vilken människa detta handlar om, det är helt klart inte ok någonstans. De åker med två små barn dessutom som inte ska vara på nåt sunkigt hotellrum.
    Inställningen som en del har att ”han kan ha det”, ”han älskar allt som är gratis” osv…fast huuuur man än är o om man så har gjort sig skyldig till värsta brottet så ska man fan få det man betalat för. Minst. Speciellt då man reser med barn för vad har dom gjort?
    Men det är ju toppen för de hotell runt om i världen som har er som gäster, ni som godtar rum som dessa o gladeligen kryper ner bland gamla hårtussar o sover gött. Isch.
    Sen har booking alltid det yttersta ansvaret iom att hotellet finns med, men det är klart, det verkar ju vara många som tycker det är ok med rum som detta Calle visar upp o då är det ju inte lätt för booking att veta att detta snusk ens existerar.
    Sen en sak till…den som påstår att gratis smakar skit ljuger. Punkt.

      Du kanske ska läsa allt innan du dömer vad folk tycker o tänker..?

        Har gjort det o som nog de flesta förstår så tillägnas mina rader till de som tycker att han gott kan ha det…det framkommer om du läser ordentligt.

    Har bokat med både booking och hotels.com, aldrig några problem. tycker dock ticket är bäst på paketpris 🙂

    Booking.com har ju ingenting med det här att göra. Jag använder dem ibland när jag har många destinationer under samma resa för det är skönt att ha alla bokningar samlade. Har aldrig haft problem men kollar också reviews innan jag bokar. Hur som helst så har ju hotellet förklarat att rummet de fått förvara sina väskor i inte var deras och att de visste att det inte var städat.

    Med det sagt så förstår jag knappt hur man in skita ner ett hotellrum så. Men det är inte heller booking.coms fel.

    Jag har använt booking.com massor med gånger både inom o utom Sverige, och är nöjd. Jag tycket det är smidigt att ha mina hotellbokningar samlade i appen. Men jag kollar alltid hotellen oxå via tripadvisor innan jag bokar. Sen ibland går det dock att få ett billigare pris om man bokar och förhandlar priset direkt med hotellet, eftersom då slipper hotellet betala commission till bokningssajten.

    Men det är klart man läser Tripadvisor innan man bokar.

      Fast det är mycket fusk på Tripadvisor också med fejkade omdömen. I synnerhet restauranger ska man vara försiktig med om de inte får bra omdömen på andra sidor också. Väldigt lätt att ett antal fiktiva beröm lyfter upp en annars okänd restaurang till skyarna.

        Verkligen! Har en restaurang 5 recensioner bör man vara lite misstänksam.

    Men allt detta handlar alltså om antingen att Calle S missuppfattat att de fick ett rum tillfälligt i väntan på det rum de bokat eller också att han bedriver något slags vendetta mot booking.com av någon anledning.
    Eller är allt detta bara ett utslag av den bisarra humor som verkar gälla inom klanen Schulman? Calle lär väl knappast ha något att hämta hos booking.com i fortsättningen.

    Att detta händer just drygbollen Calle finner jag väldigt lustigt. Karma som Tooken skulle säga.

    För det första var ju inte rummet på bilderna deras rum, de anlände ju tidigt och fick ställa in sitt bagage där.
    Att rummet ser ut som det gör beror ju på att gästerna som bott där lämnat det så. Synd att de erbjöd just det rummet till bagaget.

    Detta är ju inget booking kan påverka och varför ska han kräva pengar när han lämnade hotellet? Det kunde han gjort upp på plats.

    Jag har bara bra erfarenhet av booking.

      Jag har fattat det som att Calle blev sur för att hotellet inte hade deras rum redo trots att han fått löfte om att kunna checka in tidigare än den vanliga tiden för check-in.
      Eftersom han bokat genom booking.com är det den vägen han betalat och alltså tar ut sin hämnd för att han anser att han blivit illa behandlad. Så tror jag i alla fall.

    Jag kollar ALLTID reviews och besökares bilder på Tripadvisor. Inte haft några problem med booking tack vare detta! Man kan inte lita blint på photoshoppade bilder på sidan – är väl samma som med Ellos eller Jotex? Produkterna är sönderphotoshoppade x 100 och det du ser på bilden motsvarar inte verkligheten.

    Min upplevelse av booking var när jag bokade ett hotellrum i tyskland över en natt. Det ingick tydligen fuktskada i rummet för 1700kr / natt. Fick sova på sjukhuset istället. Jättekul när inte en jävel kunde engelska och allt jag kunde säga på tyska var: ”danke shön” och ”scheiße”.

    Blev dock kompenserad. Och den mejlkontakt jag hade med booking var faktiskt bra. Dock hade jag aldrig bokat via dem igen.

      Va? Hamnade du på sjukhus pga en fuktskada i rummet?

    Helt ärligt så blev jag skadeglad som tusan när jag såg det hos C-mannen…om någon förtjänade att drabbas av en ostädad/icke instagramvänlig bajslägenhet så var det han.
    Om väger det med alla hundra sponsrade, ej reklammärkta gratisresor han fått så han har nog råd att pröjsa ett nytt boende utan att behöva gråta ut i Aftonbladet.

    Stackars lilla C-mannen, så går det när man inte gör sin research ordentligt.

    Men alltså, hur kan man lämna sott hotellrum i det skicket *in chock*. Skulle aldrig lämna toaletten ospolad eller låta skräp ligga överallt (eller sperma över sängkläderna m.m) bara för att en städerska ändå ska städa rummet sedan. Andra människors dumhet upphör aldrig att förvåna mig.

      Jag har jobbat som hotellstäderska och kan berätta att folk lämnar så mycket äckel efter sig i hotellrummen. Bajskorvar i duschen, mensiga tamponger på handfatet, avbitna naglar på nattduksbordet and the list goes on. Usch, mår illa bara av att tänka på otrevligheterna man kunde få i uppgift att ta hand om.

        Förstår inte hur folk kan bete sig så. Jag städar alltid upp själv och håller ordning så att det blir lättare för hotellstädarna. Hemskt att många lämnar all sin skit.

    Vad är det första man gör när man söker boende på sajter som dessa? Svar: kollar recensioner. Alltså verkligen, skulle aldrig betala för ett boende med bra betyg samt recensioner som kan intyga att hotellet är bra.

      Haha, rättelse: skulle alltså aldrig betala för ett boende om det INTE fanns bra betyg och recensioner. 🙂

    Bokar alltid via booking, aldrig varit med om att det varit problem och då har jag ändå rest en del. Superenkelt och smidigt.

    Reser rätt mycket och bokar alltid hotell via Hotels. Nu är det ju inte Booking men samma typ av bokningstjänst. Såg att någon sa att man får ett sämre rum då. Nejdå! Man får förstås den rumstyp man bokar och betalar för. Kolla omdömen och kika på gästernas egna bilder så blir det aldrig några problem. Dessutom brukar jag lägga in lite önskemål när jag bokar via Hotels (eller skriver direkt till hotellet) som hotellen alltid brukar ha i åtanke och lösa 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.