Vill du jobba för Bella?

Blondinebella:

Är det här Bellas sätt att försöka komma undan att markera ut reklam? Att byta ut bloggen mot en plattform?
Hon kommer ändå inte få blanda personliga inlägg med reklam hur hon än vrider och vänder på det så då måste hon ha dem uppdelade i flera olika underkategorier. Det kommer alltså inte gå att slänga in lite produktbilder på gästtoaletten blandat med sin vegetariska lunch och ungarnas bakhuvudet på bloggen eller Instagram. Reklam måste särskiljas från övrigt redaktionellt material, oavsett hur mycket hon slår knut på sig själv.
Lagen är lagen liksom – även för Isabella Löwengrip.

92 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Kom igen!
    Jag spyr på alla jobbannonser som blandar engelska och svenska…
    Vi bor i Sverige.

    Varför? Ska det se exklusivt ut? Fränt? Eller vad är frågan om?

      Älskar att de ”gärna” ser någon som behärskar svenska och engelska väl ? Det borde vara ett minimumkrav, men befintlig personal på LCC klarar ju uppenbart inte av att formulera en kort annons utan grammatiska fel i varje mening, så det kanske inte är så viktigt för dem.

      Jag kan ju bara prata för mig själv, men (jag söker jobb nu och) om jag ser en annons som kallar receptionist för ”first impression manager” eller liknande bläddrar jag raskt förbi

      Nä, titelsjukan gör att vissa jobb sorteras bort direkt. Men man kanske fokuserar på att ge en fin men gärna obegriplig titel för att de ska bortse från bristen på lön och kompetens.

    Undra hur många spökskrivare till bloggen hon har i dagsläget…

    Typ 160 kommentarer på Bookens Insta om Hov1, varför? Har hon kränkt fansen 😉

    Så det blir Emma (Head of Branding and Business Development) som tillsammans med en nyanställd Platform Coordinator ska ta över fd Blondinbellas blogg?
    Platform Coordinator? Låter som ett modernt ord för det som förut kallades stins inom järnvägen och höll ordning på tåg och perronger. Mössa, spade och visselpipa.
    Vi får väl se vad det blir. En sak är klar och det är att ska man publicera reklam utan reklamidentifiering så får man inte blanda det personliga med det kommersiella. Spelar ingen roll om man sen kallar det blogg, plattform, portal eller något annat.
    Frågan är förstås om läsarna hänger med? Alltid riskabelt att ändra på det som så många vant sig vid.

    Jag har faktiskt slutat läsa Bellas blogg, mest för jag är SÅ trött på denna yta och gabflabb det har blivit senast året.

    Jag tror att detta kan leda till ett rejält tapp av läsare, dels då det verkar som om Bella knappt skriver något själv mer, utan överlåter det till Content Producers/Platform Coordinator/Social media manager/WHATEVER men även för att jag tror att folk vill ha en blogg och inte en plattform för Bellas annonser.

    Och om hon tappar läsare, hur funkar det då med intäkterna, kommer de kunna fortfarande vara 3+ anställda på bloggen/plattformen?

      Jag tror att Bella överdriver betydelsen av sig själv som varumärke. För de flesta trogna läsare kommer hon alltid att vara Blondinbella och denna kärna av trogna läsare känner sig idag förvirrad och övergiven. De kommer knappast att hänga med till någon ny plattform med massor med reklam och samarbeten varvat med en allt mer skruvad och opersonlig Bella.
      Internationellt är Bella en nobody trots att hon inbillar sig att hon är på väg att nå notoritet i nivå med Oprah Winfrey. Bella kan ju börja med att satsa på att förbättra sin dåliga engelska som fortfarande är på högstadienivå och som gör att hon i internationella sammanhang knappast tas på allvar. Varumärken måste byggas och kan inte bara tas för givna för att man vill vara någon.

      Sant! Det mesta runt henne är väl ett rejält uppblåst luftslott? Allt går ut på att sälja bilden av den ”unga drivna entreprenören”, och hon sväljer sorgligt nog den bilden av sig själv med hull och hår.

      Det människor främst söker är äkthet, och den nya portalen går helt stick i stäv med detta. Är ganska säker på att en motsatt strategi hade gynnat henne mer.

      Dagens gapflabb på instastory: ”HAHAHAHAHAHA oooooo HAHAHAHAHAHAHA” -.-.-.-.-.-.-.- visst att hon skrattar överdrivet pga hennes känslor men varför måste de hela tiden få med det på film??

    Det här blir nog slutet för BB 🙂

      I’m yelling timber!!

        hahah!!!

    Då hon inte är transparent med sina läsarsiffror (det hon påstår är, om man tar Umeå-räkningen som exempel, åtminstone friserat om inte helt hittepå) och kommentarsfältet fortfarande är helt bananas (antagligen anledningen till att de släpper in alla dessa galna kommentarer), gissar jag det tar ett tag innan annonsörerna fattar att publiken dalar och att hennes ”plattform” blir mer och mer ointressant som reklamyta. Men jag gissar att det är fler än jag som slutat läsa för att bloggen blivit outhärdlig. Och jag gissar att mycket är skrivet av andra.

      Jag läser gamla inlägg ibland från när hon var gravid med Gillis och Sally. Är själv gravid och tycker det är mysigt att läsa om. Blir dock väldigt tydligt hur mycket bloggen ändras. Den är verkligen helt outhärdlig nu..

    Risk för en överdos Isabella i höst?
    Ny blogg eller vad det nu blir, satsning på E-commerce, Bellas online-serie ”En fråga om framgång” och sen blir det tydligen mer reklam och samarbeten för man ska anställa en person ansvarig för Content Sale:
    ”I rollen som Content Sale kommer du tillsammans med vår Head of Branding and Business Development att arbeta med att sälja kreativa innehåll i kanaler där Löwengrip Invest finns och utveckla innehåll och idéer tillsammans med våra samarbetspartners.”
    Plus en PR-ansvarig som ska jobba med att få in Bellas ansikte på så många ställen som möjligt:
    ”Isabella Löwengrip och hennes varumärke växer och är mitt en i exportresa och vi arbetar mer och mer både i Europa och andra delar av världen. Därför söker vi dig som har en lång erfarenhet och stor vana av att arbeta med PR och har ett brett kontaktnät. Vi söker en person som är duktig på att hitta nya infallsvinklar för att bearbeta press runtom i världen.”
    Plus remake av LCC och lansering på nya marknader bl a Asien och Mellanöstern.
    Någon mer som tror att det börjar bli för mycket Isabella Löwengrip nu? Man kan förstå att hon vill mjölka medan tid är men frågan är om mjölken kommer att räcka till innan kon sinar. Om ni förstår liknelsen.

      Glömde boksläppet av ”Aktiedrottning” tillsammans med Pingis Hadenius.
      Undrar just om den kommer att locka så många. Jag tror att de som är aktieintresserade inser att Bella inte vet särskilt mycket om aktier utan bara är med för att locka till köp. Pingis skulle inte på egen hand få ge ut någon bok över huvud taget.
      Hade väl för övrigt varit bättre med boken ”Skilsmässo-boost”. Det gäller ju både Bella och Pingis så de kunde skrivit den ihop. Då skulle nog fler vara intresserade av att läsa 🙂

        Angående altiedrottningen så undrar jag hur de tänkt med titeln? ”Tjäna pengar medan du sover” (eller nått liknande). Har de då tänkt sig att bara rikta in sig på utländska marknader där börsen är öppen när vi sover? Vår svenska börs är ju nämligen stängd på natten så då tjänar man ju inga pengar.

          Du försöker säkert bara vara lustig och samtidigt nedvärdera Bellas ”arbete” som alla andra här inne, men aktiekursen är ju inte opåverkad när börsen är stängd, isåfall hade börsen öppnats på exakt samma kurs som den stängde på. Så är det ju inte, kursen reagerar ju direkt vid öppning på det som har hänt under stängning. Givetvis kan du bara göra faktiska affärer under öppning, men kurspåverkande händelser sker ju oavsett och kommer alltid att visa sig när börsen sedan öppnar.

            Det där låter som något som The Shark Week och övriga i gänget av daytraders inbillat Bella. Skillnaden är att Bella inte begriper vad de snackar om.
            Jag säger bara ”real estate” som hon satt en termin på ”MBA-skolan” i Schweiz och inte förstod. Utan att ens googla vad det betydde. Jeez.

            Matilda: om det är syftet så blir ju det också fel för aktierna kan ju lika gärna öppna negativt som positivt. Då har man ju snarare förlorat pengar medan man sover. Jag tycker titeln är löjlig och missvisande och bör inte finnas med om de vill ge ett någorlunda seriöst intryck.

            Maya: daytraders stänger sina positioner varje dag så de tjänar absolut inga pengar på natten, så tror inte att bb fått det från dem.

            Självklart öppnar börsen också på minus. Titeln syftar väl snarare på att man i regel går plus över tid samt att du kan investera och tjäna pengar på börsen utan att vara aktiv dagligen. Detta verkar vara Isabellas investeingsfilosofi, ”klassiska stabila” bolag som hon håller och investerar mer i, ingen större risktagning. Lite trist om du frågar mig men fungerar givetvis för det mesta och för dem som inte orkar bli ”börsproffs”.

      Det jag inte förstår är hur de förväntar sig att någon med lång erfarenhet inom PR, med ett brett kontaktnät, skulle vilja jobba åt LCC? Har man erfarenhet väljer man stabilare, meriterande och (förmodligen) mer välbetalda jobb än ett knappt-ute-ur-start up-fasen-bolag som LCC, där ingen, inklusive ägarna, har någon slags erfarenhet själva. Tycler det verkar som önsketänkande.

        #Ella
        Fast det är väl inte helt sant. Pingis är närmare 40 år snart och har erfarenhet som publisher och chefredaktör på ett livsstilsmagasin, hon har jobbat på ett skönhetsmärke i början på sin karriär(kommer inte ihåg vilket), tror hon jobbade med marknadsföring på det företaget. I jobbet att driva en tidning så jobbar man ju med att bygga tidningens varumärke och samarbeta med annonsörer, göra kampanjer.
        Tror det är fler saker hon jobbat med som är relevanta för att bygga ett företag, och dess varumärke, marknadsföring, pr.
        Förutom det har hon ju tidigare chefserfarenhet från flera branscher, ett stort nätvärk av personer med framgångsrika karriärer, är ekonom osv.

        Isabella må vara expert på att bygga sitt varumärke genom olika samarbeten med massvis av företag som själva vill bygga sitt varumärke genom att annonsera hos henne. Vet inte hur många marknadschefer, pr-folk, reklamare osv hon har mött men det måste ju vara en jäkla massa.
        Hon har startat många företag, vissa misslyckade, andra bra erfarenheter. Hon fyller väl 27 år nu och man måste väl säga att hon har en lång användbar karriär bakom sig som är relevant för de företag och varumäken hon och Pingis nu bygger ihop.

        Jag säger inte att hennes blogg är jättebra nu med alla samarbeten, vad hon skriver om och hur.
        Men vad kräver egentligen folk av personer som startar företag, perfektion från start eller? Om vi tar Facebook som exempel, det startades ju av en avhoppad collgastudent. Väl utan framgångsrika erfarenheter av att driva företag. Hade han ens drivit nått företag innan?

        Lite kredd får man väl ge både Isabella och Pingis :). Omsätter man 35 miljoner och har plan på 50 miljoner i år. Då har man gjort ett hyfsat bra jobb tycker jag.
        Jag kan tänka mig att många personer attraheras att vilja arbeta på den arbetsplatsen, ett snabbväxande företag med möjlighet att få resa mycket och få vara med att påverka.

    Bella är ju blogg-Bella för oss alla när det kommer till kritan, även om hon själv verkar vilja fokusera på alla sina andra företag. Så frågan är vad som händer nu…

      Precis, får en känsla av att bloggen inte är ”fin” nog utan det är snack och entreprenörsskap och bolag som är det viktiga, hela tiden. Dock misstänker jag att det är på bloggen och läsarna hon tjänar mest pengar. Ändå läggs ingen tid på att svara på kommentarer eller ge tillbaka till läsarna (tex Lotta ut gratis platser till mama-eventet eller liknande). Jag tror hon kommer förlora på det tyvärr, att inte knyta an mer till läsarna.

    Läste alla tre jobbannonserna igår. Som många påpekande i kommentarsfältet är texten full av grammatiska fel och även enkla slarvfel. Det känns så oproffsigt, vem skrev texten och lät den publiceras utan att korrläsas? Känns som ett gäng ungdomar som ”leker” företag eller ”bolag” som de envisas med att säga.

      Tyvärr har betydelsen av ett korrekt skriftspråk dvs god skriven svenska tonats ned i undervisningen under ganska lång tid. Man betraktar skriven svenska som ett kommunikationsmedel som fungerar om mottagaren begriper vad man vill kommunicera. Om det sen är stavfel och grammatiska fel spelar ingen roll om budskapet ändå går fram. De eller dem? Spelar roll?
      Språket har utarmats av sociala mediers stenografi och förkortningar. SMS, Twitter, Instagram osv uppmuntrar inte till ett korrekt skriftspråk utan leder till oförmåga att skriva hela meningar och överföra mer komplexa tankegångar.
      För mig som är old school och som alltid uppskattat korrekt skriven svenska (och övriga språk) gör det ont att läsa dessa taffliga försök till arbetsbeskrivningar eller platsannonser om det nu är det de är.

        Inte på högskolan hoppas jag? Läste på MDH 2014 och uppfattade att det var ganska viktig där. Blir ju jobbigt om skolbarn nu lär sig något annorlunda. Har jobbat med dokumentation, så får också ont i ögonen av tex ”jag berätta de för hon”… Haha, fysiskt jobbigt att skriva.

          Jag avskyr att läsa text (sms, kommentarer, vad som helst) där människor skriver ungefär så här: ”Jag vill oxå va me ute, de e så fint väder…”

          Dejtade en kille en gång som skrev på liknande sätt. Blev tokig och kunde inte fortsätta träffa honom. Varje sms blev bara ett irritationsmoment och han verkade så oerhört korkad trots att han säkert inte alls var det. Japp, jag har problem med mig själv.

        Jag håller med! Har tyska som modersmål men till och med jag får ont i ögonen när jag läser Isabellas texter och bolagets jobbannonser.
        Om hon vill framstå som en framgångsrik affärskvinna även utomlands så bör hon kanske anställa någon som är professionell översättare, det går inte att läsa den tyska och engelska versionen av hennes blogg utan att skämmas, det är så många stavfel och syntaxfel i varje inlägg. Hon låter som en femtonåring – rent stilistiskt är båda versioner under all kritik.
        Jag läser hennes blogg ibland eftersom fenomenet Löwengrip utövar en viss fascination på mig. Trots allt så undrar jag varför hon vill att bloggen översätts? Skulle ni vilja läsa en (dålig översatt) svensk version av en spansk blogg som handlar om mackor, taxiresor till jobbet, handväskor, förskolehämtning och dagens outfit och som är skriven av någon som driver ett i internationella sammanhang tämligen okänt kosmetikbolag i Madrid?

        Hej Sylvia! I din kommentar saknas kommatecken där det ska vara kommatecken.

          Tönt

          Jag använder inte kommatecken om de inte behövs för läsförståelsen -jag anser det vara vanprydande flugskit.
          Jag har faktiskt dispens från kommatecken efter att ha kollat med både Horace och Sara 🙂

          Håller inte med dig. I viss utsträckning finns det regler för när komma ska användas (och inte användas). I övrigt är det en bedömningsfråga där man kan, men inte måste, använda komma för att göra texten mer lättläst. Tyckte kommentaren var mycket välskriven.

          Emma – tönt

        Ursäkta? Du vet inte vad du pratar om kom tillbaka när du vet hur det fungerar i skolan. Du kan ju börja med att läsa läroplanen.

      #Olivia
      Alltså visst verkar de göra en endel ,missar men barnungar? Det jag har läst om Pingis är att hon har en ekonomutbildning från Lundsuniversitet och hon tog inga studielån eller hjälp från sina föräldrar utan har försörjt sig själv under sin universitetsutbildning och efteråt.
      Hon har jobbat inom många branscher, finansbolag, skönhetsmärkebolag, förlag osv.

      För fem år sen fanns inga bolag alls, nu har de ihop 3-4 bolag och har uppemot 50 anställda väl?
      Att man med den expressfarten av att bygga bolag gör misstag är väl självklart. Men vem jmf man med, tror du att det finns bolag som i så snabb utveckling alltid gör alla rätt, alltid anställer rätt personer, tar rätt beslut?
      Snacka med vilken företagare som helst så kan hen säkert berätta om misstag som gjorts och hur man måste ta viktiga beslut inom områden man är novis på.

    Jag hade hellre blivit gabby joe’s cringy väggordsinspiratör än jobbat för Blondinbella.

    Alla dessa förbaskade flådiga titlar gör mig illamående. Att skriva är inte speciellt svårt, inte heller att driva en hemsida/blogg/plattform (vadhelst du än må kalla det). Dessutom, att kallas ”Head of ”infoga valfritt avancerat skitsnack” låter som att vederbörande har ett hel personalstyrka under sig. Hur många FTEs tror ni rapporterar direkt till denna Kalle Anka-head? Suck!!!

      En personalstyrka ska det givetvis stå!

      Flådiga titlar är ett välkänt trick när man vill hålla lönen låg. Gissar att Emma inte får mer än 20-25k brutto – vilket väl är ok om man är 20, inte har någon erfarenhet och din huvuduppgift är att välja ut kläder till din chef. Istället för en lönehöjning får hon en titel.

    Blondin Bella eller Bella blogg badar i sina pengar som den överklasstjej hon är, allt för pengarnas skull.
    Vad är det för fel på människorna, August Strindberg.

      Bella kommer definitivt inte från någon överklass även om hon säkert skulle vilja ha sina rötter där.
      Vet du inte något om hennes bakgrund?

        Nej överklass är hon inte, men nog har hon haft det förspänt. Vilken 14-åring får en egen lägenhet i Stockholms innerstad, vilka högstadieelever kan räkna med att deras föräldrar ordnar betalt arbete på kontor och hjälper till att sätta upp och sköta bolag? Hon har nog fått en hel del skjuts fr.a. från sin pappa även om hon nog inte vill erkänna det idag då hennes *kamp* under tonårstiden är en del av hennes lite mer ödmjuka och omtyckta personlighet (den som skulle ersätta den bitska Blondinbella men som nog är precis lika fabulerad).

          ”Igår i programmet såg jag att några frågade när jag flyttade hemifrån. Jag flyttade hemifrån på riktigt som 16 åring, då tog jag med min säng och alla mina saker och rummet packades ner för gott. Men när jag var 14 år så fick jag låna en liten gullig etta på Kammarkargatan och där bodde jag själv på helgerna. Jag fick dela rum hemma med min lillasyster som var pytteliten då och det är inte optimalt för en tonårstjej så därför blev det en bra lösning. När jag fyllde 15 så flyttade jag in till min första pojkvän Marcel och bodde hemma hos honom, när vi gjorde slut när jag var 16 år så då hittade jag och en tjejkompis en lägenhet på Kungsholmen som vi flyttade till. Sedan träffade jag Nils när jag var 17 år och flyttade ihop med honom i tre år, då bodde vi i andrahand.”
          http://www.isabellalowengrip.se/2013/04/borjade-spara-som-16-aring/

    Låter inte det här som om bloggen är på g att bli ett Löwengrip ”onlinemagazine”? Brukar de verkligen klara sig?

      Helt klart är henned nya ”plattform” ett försök att slippa reklammärkning samt blåsa upp luftslottet ytterligare. Intressant blir dock att se om de tänker hävda att de är en tidning eller dylikt. För då har man ju utgivningsansvarig mm. Då kan man inte leka oförstående eller konsekvent ignorera marknadaföringslagen lika lätt.

    Tror att det sjuka kommentarsfältet är det som räddat hennes besöksstatistik det senaste året och splittar hon upp bloggen i olika kategorier på en plattform som har fokus på sälj och ”redaktionellt” innehåll så splittas även kommentarerna upp och folk kommer genast tycka det är mindre intressant att besöka sidan. Det är 9 gånger av 10 mer underhållande att läsa kommentarerna i hennes blogg än själva inläggen som är platta, krystade och fulla med bilder på samma kläder om och om igen. Hade jag velat bläddra i en katalog hade jag väl gjort det?

    Tycker också att det känns löjligt hur hon varvar inlägg om hur mycket bättre hon trivs som ensamstående med hur vattenfast mascaran måste vara nu så att hon kan bryta ihop och gråta över denna kris. Livet går upp och ner såklart och vissa dagar är man starkare än andra men det blir så falskt när hon målar upp en bild av att hon är 110% nöjd och glad och sen nämner i nästa inlägg att hon går igenom det svåraste hon någonsin varit igenom. Nu får hon bestämma sig!

    undrar varför de aldrig skriver ut lön i deras jobbannonser? undrar verkligen vad emma tjänar på att ta alla bilder varje dag och följa efter och filma hela tiden.

    inom fotobranschen rekommenderas minst 1200 kr/timme för redaktionellt arbete, dvs per timme man fotar + per timme man redigerar osv. och sedan minst 950 kr/bild. tror absolut inte emma blir betald som en fotograf. kanske därför de andra 3 bella anställde förut har rykt nu sedan emma kom in i bilden?

      Men alltså, det är väl nästan ingen som skriver ut lön i jobbannonser? Åtminstone inte i den bransch som jag söker jobb i.

      Dessutom blir det ännu högre honorar om ett företag/ en blogg publicerar bilder utan byline (dvs. utan fotografens namn), vilket dock endast får ske om det inte är praktikabelt, på en stor utomhusaffisch till exempel. Att fotografen namnges är en tvingande rätt som inte kan avtalas bort. Det kan räcka med att tydligt ange upphovsmannens namn i imprint-sektionen om det är så avtalet ser ut, men Emmas namn dyker inte upp någonstans.

        exakt! tror inte emma inser värdet på allt och hur mycket pengar hon egentligen förlorar… :/

          Var fasen skulle hon annars få jobb? Har hon bakgrund eller utbildning för det hon gör (undrar på riktigt, har ingen aning), eller är det bara Bella som tycker att hon är duktig. För övrigt undrar jag vad Business Development i hennes titel innebär, i traditionella företag förutsätter en affärsutvecklingstjänst att man har utbildning och/eller erfarenhet, men det kanske inte alls är det som menas alt. så har Emma alla kvalifikationer.

      Emma är anställd av Löwengrip Invest och då får man förmoda att allt hon gör i tjänsten tillhör arbetsgivaren dvs hon har ingen egen upphovsrätt till texter, bilder, filmer och vad det nu är som hon producerar i tjänsten.
      För den som är anställd har dessutom de arvoden som freelancers debiterar knappast någon relevans eftersom en anställd utöver lön också kostar arbetsgivaren lika mycket i olika typer av förmåner, ledighet och avgifter.
      Plus att en freelance oftast inte har en jämn och trygg inkomst på samma sätt som en anställd.
      Skulle Emma tro att hon kan tjäna mer som freelance får hon väl ta upp det med Bella.

        den ekonomiska upphovsrätten kan du avtala bort (dyrt) men aldrig den ideella.

          Vad ska Emma med den ideella upphovsrätten till?
          Hittills har hon knappast åstadkommit något med tillräcklig verkshöjd för att hon skulle riskera att någon vill förgripa sig på hennes ideella upphovsrätt.
          Vi ska nog inte överdriva den konstnärliga betydelsen av det Emma har gjort och gör i form av ”content” i Bellas kanaler.
          Självklart önskar jag Emma lycka till i den nya funktionen. Det blir säkert både utmanande och spännande.

            Den kommer på köpet, vare sig du vill eller inte.

            Verkshöjd är speciellt svårt att nå upp till när det kommer till fotografier. Finns dessutom en extra bestämmelse som man för upphovsrätt genom om man mot förman inte når upp till verkshöjden.

      Om du verkligen vill veta så är inkomst offentlig handling i Sverige, liksom personnummer, du kan alltså beställa hem en taxeringskalender och få svar på dina frågor 🙂 http://www.taxeringskalendern.se/m/

        Problemet är att de offentliga uppgifterna grundar sig på fastställd taxerad inkomst som blir tillgänglig med lång fördröjning. 2017 års inkomster kommer alltså inte att bli offentliga förrän om drygt ett år.

          Den som väntar på något gott 🙂

    Rent krasst är det ju hennes privatliv som drar flest läsare om man ser till kommentarerna. Tar hon bort den delen av bloggen vilket hon redan börjat med lite smått tror jag hon tappar en stor andel läsare. För så intressant är inte hennes ”företagsbyggande” för de allra flesta. Många kommer nog söka sig vidare till andra bloggare som de kan identifiera sig med bättre. Men Isabella kanske tror att hennes egna varumärke är så starkt att hon inte behöver bloggen längre? Jag är skeptisk.

    Läser dagens tonåringar hennes blogg i den utsträckning som de gjorde förut? Läser mammor hennes blogg nu i den utsträckning som de gjorde när hon var inne i rollen som ”familjebella”? Hon har väl inte så stor läsarskara bland män? Unga kvinnor i karriären är väl de som finns kvar, men är det tillräckligt att bygga ett imperium på?

      Som ung kvinna i karriären känner jag att Isabella svävat bort alldeles för långt för att vara inspirerande på något sätt. Hennes företag kom efter att hon bloggat under Blondinbella-manteln och inte tvärt om. Det faktum att folk läser om hennes långa dagar på jobbet som sedan visar sig vara 2 luncher och en tur till frisören är bara en bieffekt av att folk först läste om hennes Blondinbella-fantasi när hon har tonåring. Hade de tidiga bloggaren inte funnits där tvivlar jag på att hennes blogg varit stor alls idag.

      Det finns två saker man kan grunda sin berättarteknik på, att folk ska relatera eller att de ska drömma sig bort. De flesta kvinnor i karriären arbetar nog mest på karriären och mindre på att fnissa sig igenom 13 bilder på deras kläder varje dag och få av oss drömmer nog om det också även om man ibland blir anklagad för att vara avundsjuk så fort man inte själv ser poängen i hennes ålande framför en kamera hela dagarna.

        *bloggåren

        Men, nu glömmer du bort att vi som INTE gillar Bellas blogg bara är avundsjuka för att vi inte får gå till frisören 2 ggr om dagen och sedan posera för skrattbilder. Visst får Bella en del ”hat-kommentarer” men det jag tycker framgår av de kritiska kommentarerna är att man numera saknar äktheten samt undrar över mängden ytlighet/reklam eller om man ha utlandssemester 3 ggr i veckan. Men då är Bellas fans genast där och påpekar vad avundsjuka kritikerna är, för de vill ju naturligtvis inget hellre än att leva ett sånt liv själva. Nej tack, säger jag. Även om jag hade mer pengar än jag kunde göra mig av med så skulle jag inte välja det liv Bella lever.

          Nej men det är också det jag menar. Även de som stolt försvarar henne i ur och skur skulle egentligen inte heller någonsin kunna leva hennes liv. Inte för att det Isabella åstadkommit är omöjligt på något sätt men för att när det väl kommer till kritan så har alla människor grundläggande behov som består av trygghet, kärlek och att känna sig behövd. Isabella är allt annat än trygg i sig själv. Hennes 16 olika versioner av verkligheten varje vecka bevisar att hon är totalt borttappad och söker konstant ny bekräftelse för att se om hon är på ”rätt” väg. Det är tragiskt och svaret hittar hon egentligen inom sig själv om hon bara sätter sig ned i 2 sekunder och faktiskt letar istället för att schemalägga andning och spray tans.

      Jag lästa slaviskt när hon väntade Sally för vi var i ungefär samma vecka. Men sen när hon började jobba igen och det blev mer och mer det slutade jag, det blev så ytligt..
      Testade en del av hennes produkter men har slutat med det också just för att jag inte tycker att det är något utöver det vanliga alls.
      Hade kunnat fortsätta köpa produkterna men vill typ inte stödja längre för att jag inte gillar hennes sätt längre.. lite löjligt kanske, men så får det vara i så fall?

        Jag använder flera av hennes produkter och tycker att de är bra. Jag känner dock lite som dig, är så trött på henne att jag inte känner mig särskilt sugen på att ge henne mina pengar ?

          Samma här. Tycker deon är en av de bästa jag testat. Men det tar emot att köpa den för jag vill inte stödja hennes företag.

    Blogg blir reklamplattform för hennes produkter och de bolag hon investerar i. Kommer sannolikt medföra ett enormt tapp på läsare, vem vill enbart läsa en massa reklam?
    Vilket då medföra att den största marknadsföringskanalen kommer att försvinna och vem vill då byta aktier i sitt bolag mot reklamplats. Head content manager, eller valfri löjlig titel, får då snart börja se sig om efter ett annat jobb.

    Själv ska jag bli förskollära… nej, jag menar Head of Babysitting and Diaper change Coordinator

      Dagens skratt ??

      Gatsopare a.k.a.
      Urban Environmental Technician

      Glöm inte heller att man även är barnpsykolog, specialpedagog, sjuksköterska, läkare, terapeut, lokalvårdare, vaktmästare och någons bitch vid sidan av förskollärarjobbet!

      Haha! Det bästa är ju att Emma som nu är Head of Business Development alldeles nyss var Head of Home Child Care hemma hos Isabella.

      ????

    Som alla redan skrivit kommer hon med största sannolikhet att tappa läsare. Om kommentarsfälten redan nu jämt och ständigt består av att folk klagar på att det är för mycket jobb, vad blir det då inte med en ”blogg” som BESTÅR av jobb?!? Nej, här har de verkligen tänkt galet – vilka i hennes team det är nu som kommit med förslaget. Och som nån sa, det är ju verkligen att tro för mycket om sig själv som varumärke. Tror hon alltså att folk går in på hennes blogg i dagsläget för att de vill läsa om Bellas roll hos LCC?

    För övrigt, allt som är på gång nu i hennes liv. Är det bara jag som vill kasta mig på handbromsen? Det är som gjort för utbränning. Hon var väl utbränd förut ett tag, men påstod då att hon lyckats ”hitta ett sätt”. Just nu verkar hon dock inte följa det så bra.

      Tror snarare att hon inte har lust att blogga mer. Hon har ingen vardag att skriva om längre och heller inget familjeliv. Barnen blir större och större och det blir då svårare och svårare att blogga om dem utan att deras integritet kommer i kläm. Detta är hennes sätt att lägga ner bloggen men fortfarande utnyttja räckvidden.

      Hon har enligt egen utsago varit utbränd två gånger, haft magsår, jobbar dubbelt så snabbt som alla andra, adhd som superkraft (men inte många negativa sidor), haft pms-besvär som tydligen var det krisande äktenskapets fel, är jättebra på att ta beslut (om hon är intresserasd och det inte handlar om detaljer), är queen of outsourcing så hon lever ett galet ”all-inclusive” liv där inte mycker görs på egen hand, varje minut om dagen är värdefull arbetstid och ska schemaläggas därefter, jobbar flera timmar kvällstid, jobbar alltid på söndagar för att plannera kommande vecka – och ändå kan jag inte för mitt liv förstå vad hon presterar (utöver bloggen) i sina bolag. Möten, resor, flammsande – men vad GÖR kvinnan utöver att tycka till om färg, utseende och ”doftnoter”????

    Kolla vad Forni gjort, det är något liknande som kommer ske, då kan hon skapa en shop för alla hennes saker som inkorporeras i plattformen och kommer undan då. Marknadsföringslagen kommer inte riktigt hänga med till en början.

      Kanske Fornis definition även kan tillämpas på det som Bella kommer att göra i höst?
      Ordet ”plattform” verkar vara det som är mode just nu.
      ”Daily Forni är en livsstilsplattform grundad av Michaela Forni. Tanken är att Daily Forni ska vara en digital plats som du besöker när du vill inspireras i ditt vardagliga liv. Här kan du utbyta tankar och funderingar under diskussionsdelen, få resetips, recept, läsa om de senaste trenderna, shoppa samt följa Michaelas vardag i hennes blogg.”

    Från Bellas engelska blogg: ”It is such a small nursery that Gillis and Sally are usually spending lots of time together even though they are in different age groups.” Liksom… Va?

    Regel nummer ett när man översätter svenska till engelska – man kan inte översätta ordagrant, det blir fel. Jag provade läsa några inlägg men läser hackigt och med en tydlig svengelsk röst inuti huvudet bara för att texten är så dåligt formulerad och så tydligt direktöversatt från svenska. Herregud.

      Undrar hur mycket trafik den engelska och tyska bloggen har, det kan väl inte finnas så mycket intresse för Blondinbella i andra länder? Framförallt om de är taffligt skrivna

        Jag bor i Tyskland och jobbar bl.a. med ”influencers” och de flesta tyska kollegorna i branschen har rätt bra koll på den internationella marknaden. En kände till Kenza. Ingen alls känner till Bella.

        Men sen är den tyska översättningen av bloggen helt oläslig. Förstår inte varför hon inte bara satsar på en riktigt bra översättning på engelska, de flesta läser ändå engelska bloggar här.

        Dessutom förstår jag inte vad hon vill tillföra den tyska marknaden. Finns ett brett utbud av bra och mindre bra bloggerskor här som lever liknande men skriver bättre och personligare eller med mer expertis (tex inom mode eller mat eller liknande). Varför ska man spendera sind tid med att följa den här okända kvinnan när hon säljer kolaluktande torrschampo? Här i Sverige är hon ju intressant för att hon var en av de första och varit med så himla länge och man ”känner henne”, men den som nu snubblar in på hennes blogg idag kan ju knappast få mycket behållning utav det, för bloggen är ju totalt ointressant.

          Jag följer Xenia van der Woodsen på Instagram och de flesta inläggen hon gör där är på engelska.
          Så jag håller med om att det förmodligen är meningslöst att Bella översätter sin blogg till dålig tyska. Bättre då satsa på en bra engelsk översättning.

    Såg just Bellas senaste Instastory där hon och Pingis dansar och flamsar. Min bild av Pingis börjar, liksom bilden av Bella sedan tidigare förändras. Trodde hon var ngt mer seriös och proffsig men dras ändå ner på Flams-Bellas nivå.

    Det verkar vara en utstuderad strategi att endast anställa ungdomar då Bella inte skulle klara en dag i ett seriöst bolag bland vuxna, kompetenta (och ödmjuka) människor. Nu dyrkas hon av småtjejerna (och Simon förstås) och kan agera som den stora Företagsledare hon egentligen inte alls verkar ha täckning för att vara.

      Det är ju tyvärr den bild man får av hennes bolag. Vilken bakgrund (utbildningsmässigt och erfarenhetsmässigt) har t ex Simon och Emma? De kanske har verkligen gedigen kompetens för sina roller men det förs i så fall inte fram på ett sätt så att man får respekt för ”bolagsbyggandet”. Men gissar att de inte har de kompetensmässigt tyngsta posterna, utan att Isabellas assistenter som håller ihop hennes liv och fotograferar när det så krävs. Vill hon ha en blogg som karriärintresserade människor ska läsa får hon nog höja nivån ganska många snäpp på de inlägg som handlar om hur man driver företag. Nu blir det bara ett löjets skimmer, med trams och flams och konstlade titlar.

        *är Isabellas assistenter*

        Simon har gått ett tag på Balettakademien och han jobbade sen halvtannat år på Sveriges Elevkårers kontor innan han började på Löwengrip Invest.
        Emma har läst ett tag på Stockholms Universitet och nu senast gick hon på Hyper Island. Innan hon började på Löwengrip Invest jobbade hon ett par år på Ica Lidingö och som alla vet som barnflicka hos Bella och Odd.
        Sammanfattningsvis kan man säga att det är väl bara Emma som genom sin kurs på Hyper Island har någon utbildning som har relevans för det hon gör idag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.