Inte ens en hashtag

Katrin Zyto:

Inte ens en #ad orkade Katten Zyto slänga in för att markera sitt glasklara reklaminlägg och jag börjar verkligen undra varför. Det är ju inte som att hon inte vet, kan eller känner till marknadsföringslagen.
Är hon bara trög? Envis? Rabiat?
Något måste det ju vara…

KLICKA HÄÄÄR!!

33 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag tror vi kan konstatera att eftersom ingen bloggare någonsin får nåt kännbart straff för sin smygreklam så väljer de att fortsätta. Det enda du gör med dina inlägg av det här slaget är att ge bloggarna en ännu större plattform för att nå ut med sina samarbeten.

      Ingen bloggare har fått ett kännbart straff. ÄN!

      Tro mig, det kommer att komma. Särskild efter att EU har börjat skärpa kontrollen och sanktionerna för den dolda marknadsföringen hos specifikt influencers.

      Mvh jobbar med marknadsföringsrätt och marknadsföringslagen

    Tycker det är riktigt tråkigt när reklammarkering utebliver.. Jag har generellt sett inget emot att instagrammare, youtubers, influencers etc gör reklam/samarbeten. Men det ska göras öppet och ärligt.

    Tjänsten Katrin nämner låter ju väldigt bra (det lilla jag läst om konceptet i inlägget du länkat ovan), men känner mig genast mindre villig att anlita företaget när det smusslas med korrekt markering. Sedan vet jag inte om det är Katrin som är ovillig att reklammarkera eller om det är företaget som ber henne att inte märks ut inlägget. Det sistnämnda är värre enligt min mening.

      Håller med, men då ska man tacka nej – om man är en seriös influencer vill säga.. Vilket Katrin i så fall inte är..

    Vi kan väl hoppas att Instagram snart börjar sopa framför egen dörr:
    https://www.breakit.se/artikel/8692/stort-maktskifte-pa-instagram-nar-stjarnorna-tvingas-tagga-reklam
    ”Då ska Instagram också jaga smygreklam.
    ”Under de kommande veckorna kommer Instagram också att börja bekämpa branded content som inte är taggat korrekt”, skriver Instagram i bloggposten.”

    Camcam: Bella är i taxfree på Arlanda och promotar lcc (kolla filmen på insta), skynda dig dit så kan ni vara tvillingar ?

    Jag tycker hela grejen med reklammärkning är skittråkig och alltså är jag helt oinsatt.
    Så jag undrar över en grej, vad vinner dom på att inte markera ut samarbetet?
    Slipper dom betala skatt eller vad?
    Då menar jag bägge parter, företaget och influnsan.

      Företagen tycker att det ser bättre ut om influencern får det att framstå som en genuin rekommendation/tips framför ett köpt sådant. Det är väl det typ…

        Ja, det här är faktiskt helt obegripligt för mig. Hur kan de tro att kunderna inte genomskådar de ”genuina” omarkerade reklaminläggen? Att det är reklam lyser igenom på sju mils avstånd, det inser ju även den som levt de senaste 20 åren under en sten. Snacka om att idiotförklara sina potentiella kunder och förstöra sin egen kampanj. För vem blir sugen på att handla av någon som uppenbarligen försöker luras? Och vad är samarbetet värt om det resulterar i att kunderna känner sig alienerade och varumärket skadas? Jag fattar verkligen inte. HUR kan de föredra detta framför ett tydligt uppmärkt samarbete?

          Felet är att de flesta influencers inte är trovärdiga när de rekommenderar varor och tjänster. Av ren snikenhet hoppar de på än det ena, än det andra samarbetet och följarna förstår att det inte är en ärlig rekommendation. Och det vare sig det finns reklammärkning eller inte.

      Det är vilseledande (och dold!) reklam eftersom läsarna tror det är deras idol/influencer egna åsikt och hållning när den egentligen är köpt. Skulle exempelvis min största idol skriva att hon hittat en hårprodukt som fått hennes hår att växa och samtidigt hindrar slitna toppar hade jag kunnat gå på det här, men markerar hon att det är reklam är man som konsument mer kritisk till innehållet.

      Mvh jobbar med marknadsföringsrätt

        Och du menar att du inte är misstänksam om det saknas reklammarkering? Ingen tror väl att någon influencer rekommenderar något gratis nu för tiden. I början gick väl en och annan på att ”endorsements” och produktplaceringar var ärligt menade men nu för tiden har nog de flesta följare förstått att allt bara är business.

    Foki skriver att hon blivit lurad av sin advokat. Hon skyller på att hon är naiv. Men för vilken gång i ordningen? Det börjar låta lite som en dålig ursäkt…

    Shame on you if you fool me once
    Shame on me if you fool me twice

      Mmm detta är sjukt, de var ju jättetighta. Foki satte över massa pengar till hans barn och bjöd på resor och allt. Och så lurar han henne.

        Visst är det galet!
        Men borde hon inte lärt sig att inte lita 100% på folk efter första, andra, tredje (osv) gången hon blivit lurad?

    Kan det inte vara så att företagen betalar mer om samarbetet inte är annonsmärkt, så att man ändå tjänar på att inte märka det trots att man riskerar böter på 15 000 eller så?

      Jo jag tror också att det är så, men det är ju så uppenbart att det snarare blir pinsamt och framstår som oseriöst att försöka låtsas som att det regnar.
      Så därför försöker jag bena ut om det verkligen är så idiotisk som det verkar. 🙂

      Det är betydligt högre böter än så, men det stämmer att företagen betalar mer om du inte skriver att det rör sig om ett samarbete. De vill gärna få det att framstå som att det är bloggaren själv som tycker så.

    Nu har hon lagt till ”samarbete” i texten 😉

    Säga vad man vill om Mona men denna resan hon är på nu, Optiker utan gränser, är ju faktiskt väldigt fin! Jag kan inte låta bli att bli lite tårögd när jag läser om alla människor som äntligen kan se ordentligt igen!

    Pernillas intensiva reklaminlägg om hotellet bellora, sina kläder som hon hållit på att skriva om senaste dagarna. Även hotellpersonalen bär Pernillas kläder och hotellet ägs av en av hennes släktingar

    Catrin H har tagit ner din instagram… igen:))

      Nej hon har bytt namn, blivande3barnsmamma heter hon nu…

      Nej hon har döpt om kontot för 163849:e gången. Det heter nu ’blivande3barnsmamma’

        Blivandefängelseskund123

          Och tagit bort sina bilder… och skrivit bye bye in Instastories

    Börjar kännas något fjantigt med dina inlägg om bloggare som ej reklammarkerar. Japp,vi har hajjat att vissa inte gör det!! Känns som att det finns värre saker att bli upprörd över här i världen.
    Tycker att du känns extremt skenhelig,först ska det poppas popcorn och du ska sätta dig och håna en människa som försöker gå ner i vikt och sedan leker du paragrafryttare med alla dessa jävla annons-inlägg. Börjar bli pinsamt nu faktiskt och det börjar väl märkas på din trafik eller?

      Nä, faktiskt inte. Min trafik har faktiskt ökat kontinuerligt under det sista halvåret. Jobbigt att höra va? 😉

    Kanske en dum fråga men när du lägger upp bilderna på deras reklam så sprider ju du reklamen vidare. Är det ok? Dom får ju även fler läsare till det inlägget när tex du uppmärksammar det? Är inte så insatt i det även om jag jobbar med tidningsannonser

    För många Maria så jag får ändra 🙂 ” skrev det sista inlägget ”

      Du kan variera med t ex Mary, Marie, Mariposa, Maria Magdalena, Maria Maruska (från Petrograd), Miriam…
      Det finns många fler möjligheter:
      https://www.behindthename.com/name/mary/related

    Tycker faktiskt att det är riktigt tråkigt att hon inte markerade ut detta som reklam (även om det är uppenbart) jag tycker texten i ”inlägget” (säger man ens så på insta) är riktigt bra skrivit, det är konkret etc på hur mycket man faktiskt kan spara om man använder tjänsten. Riktigt synd att hon inte markerar ut.

    Det vore gulligt om ingen poängterade hur dåligt jag stavar osv. Jag har dyselexi och det grämer mig att skriva kommenterar då folk är självutnämnda språkpoliser.. Väldigt tröttsamt hur folk kan störa sig på att en bokstav, punkt eller liknande ligger fel. Tänk om folk hade lagt lika mycket tid på välgörenhet som dom lägger på tiden att poängtera ut att folk stavar fel..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.