Hur mycket tolkning är för mycket tolkning?

Elaine Eksvärd:

Elaine gör just nu reklam för Dove – ett märke som anklagats för att ha rasistiska inslag in sina kampanjer och läsarna ifrågasätter hennes val av företag.
Innan jag skriver någonting vidare i det här inlägget så vill jag poängtera att det inte är jag som har tolkningsföreträde i den här frågan – det är Elaine som har det. Hon är den som har en förälder som är utlandsfödd och således en av de som borde ha tagit illa vid sig av Doves kampanjer. Jag inser att jag går på minerad mark här och kommer säkert skriva någonting fel här nedan men jag ger det ett försök.
Vi tittar lite på vad de kritiserats för på senaste:

Här är hela reklamfilmen:

Den första kampanjen föreställer en svart kvinna som klär av sig en brun T-shirt.
Under visas en vit kvinna, som glatt tittar ut när tröjan tas av.
Flera personer har reagerat starkt på bilderna i sociala medier, och menar att budskapet kampanjen förmedlar är att den svarta kvinnan använder tvålen för att bli ”ren” och vit – enligt Expressen. (Tillägg. Nästa bild var den vita kvinnan som förvandlades till en latinamerikansk kvinna.)

I den andra kampanjen, från 2015, kritiserades Dove för att de erbjöd lotion för ”normal till mörk hud”, och på så sätt fastslog det ljusa som ”normalt”. I en annan kampanj visar företaget upp tre kvinnor framför en före-och-efterbild, där kvinnan med mörkast hy står framför ”före”-bilden, och kvinnan med ljusast hy står framför ”efter”-bilden. Detta också enligt Expressen.

Här kan jag yttepyttelite känna att någon riktigt slagit knut på sig själv för att hitta någonting att skrika ”rasism” över, men återigen – jag har inte tolkningsföreträda i den här frågan så om någon känner sig kränkt över det, vem är jag att säga emot?
Ingen. Jag ska bara sitta ner i båten och hålla käften stängd faktiskt. Givetvis ska jag reagera över när jag ser rasism utövas men det är inte jag som avgör vad som är rasism. Det gör den som utsätts för det och det är som sagt inte jag.
Jag har ingen aning om hur det är att utsättas för rasism och kommer aldrig kunna förstå det heller.
Men om Elaine – som HAR tolkningsföreträde i frågan – inte känner sig mer kränkt över Doves tidigare reklamer än att hon är okej att göra reklam för märket, vem är då jag att kritisera det valet? Eller någon av oss?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *