Hur känner ni för märken som spammar influencers?

Sociala Medier:

I taxin på väg till Arlanda började min syrra och jag diskutera olika varumärken och hur vi associerar kring dem.
Jag blir riktigt o-sugen på att handla från vissa märken efter att jag sett dem i tusen bloggar och Instagramkonton och jag tror att många känner likadant som jag.
Men…följer man kanske inte så många influencers och bara ser produkten en eller två gånger så kanske det får som effekt att man vill handla.
Hur ställer ni er till det här?

Varumärken som jag får en negativ association till på grund av att de gör reklam i typ ALLA bloggar och Instagramkonton samtidigt och överallt och nog aldrig skulle handla ifrån.

– Daniel Wellington
– NA-KD
– Foodora
– Madlady
– Flattered (Även fast märket bara förekommer hos Bella)
– Allting som associeras med Pernilla Wahlgren (Även fast märket bara förekommer hos Pernilla)
– Clean Eating
– Bobbys mirakeltabletter

Märken som jag känner mig ganska neutralt inställd till eller kanske till och med en gnutta positivt:

– Gina Tricot
– Nelly
– Löwengrip Care & Color
– LH Cosmetics
– Polarn o Pyret

Fyll på min lista!
Finns det märken som ni inte skulle handla från enbart för att de förekommer i tusen bloggar och vilket företag tycker ni sköter sin influencer-marknadsföring bäst?

177 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    För mig som är mamma – twistshake. Överallt på även vanliga Svenssons sociala medier. Alla kör samma procents rabatt (som dessutom twistshake själv marknadsför så det är ju ingen exklusiv kod) och i utbyte verkar de få….. NAPPFLASKOR!! Måste vara billigt sätt att marknadsföra på.

    (Och nej inte avis, hade jag velat hade jag själv anmält mig som ambassadör på deras hemsida, hur enkelt som helst)

      har aldrig heller fattat vad de är som gör att ”alla” vill ha en twistshaker? vad har de som inte andra nappflaskor har?

      Håller med. Dessutom går de att köpa för typ halva priset på Gekås (ullared). Är väl de fantastiska färgerna som de byter ut med jämna mellanrum som är unikt.

      Fick en i present till bebis och hon vägrade använda den. 🙂

      Twistandshake! Aldrig i livet!

        Jag blev själv kontaktad av Twistshake och fick frågan om jag vill bli ambassadör i utbyte mot produkter. Har inte så stor social kanal (typ 600 följare) men tänkte ”why not”. Känns smått pinsamt att lägga upp koder osv, men det sker ju inte så ofta och så får jag rätt bra produkter som min bebis gillar. Förstår inte riktigt varför de valde mig, jag är inte en ”bebis-instagram” men men. Tycket dock det är riktigt cringe när instagramprofiler med kanske 1000-2000 följare verkligen lever för att de är ”ambassadörer” och lägger upp ALLT som kontoret ber om. Twistshake känns väldigt förstående om man inte vill spamma sitt konto med deras reklam, fastän de skickar ut mail med erbjudanden, kampanjer och tävlingar man kan ordna om man vill (inget jag gjort) 🙂

          Kul att du delar med dig från ”insidan”!

            Ingen fara 🙂 Jag undrar väl mest varför de valde mig, men det verkar som om de väljer alla mammor som lägger upp någorlunda fina bilder, haha. Och som förälder tackar man ofta inte nej till gratis nödvändiga grejer, så kan pengarna gå till roligare saker!

            De på Twistshake är alltid jätteproffsiga när man pratar med de och de känns seriösa. Men jag tänker inte lägga upp info om deras kampanjer etc utan ersättning, utan bara när jag får produkter ?

            Jag har jobbat på Twistshake och HATADE den arbetsplatsen, alla tjejer som jobbar där är som stannade i tiden ifrån när man gick i högstadiet och pratade skit om alla och hade grupperingar i skolan och folk stirrade på en för utfrystning. Jag var en av de tjejerna som satt och mailde ut dessa spam mail ang samarbeten, men sa upp mig efter ett tag. Aldrig mått så dåligt som jag gjorde där, otrevliga tjejer som mobbar folk och beter sig som små barn. OCH att inte glömma nämna Elin ägaren (som levde i träningskläder jämt) och hennes man som är helt efterblivna. Förstår varför de söker ny personal varje månad 🙁 INGEN borde få jobba i den arbetsmiljön.. Vill ni veta ngt så fråga på, jag vet allt.

          Cocopanda..

      Jag håller med! SPYR på all reklam om Twistshake som spammar hela mitt flöde!

        TACK! Finally några som tycker som jag. Dessutom har min unge inte gillat flaskorna, jag köpte innan jag fick min son ( han är 14 månader nu) , och trodde dessa flaskor skulle vara magiska.
        Min syster är helt frälst i flaskorna och alla andra på ig också verkar det som. Är så trött på dom

    Visst puffade du för en undersökning i våras, tjejer som gjorde en kandidatuppsats? Jag har för mig att den handlade om just inställningen till varumärken i samband med hur de jobbar med influencers, hur trovärdigheten påverkas osv. Eller har jag drömt detta…? ? skulle vara kul att höra om de kom fram till någon slutsats kring det. ☺️

      Haha nä du har inte drömt.
      Här är inlägget https://blogg.ng.se/bloggbevakning/2017/04/det-kom-ett-mail-4. Letade upp deras uppsats,
      ”Influencer Marketing : Balans mellan inflytande och förtroende”

      Här kan du ladda ner den i fulltext (hoppas nu bara att länkarna funkar):

      http://hb.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1144809&dswid=-4833

        Tack så mycket! ☺️

    Nextory, bookbeat och liknande

      Kry

        Sjukvårdsappen KRY har Bella verkligen sabbat. Med otaliga krystade stories i bloggen om hur hon använder appen och de förskräckliga diskussionerna hon har med Dr Kry (han med Tarzans lian).
        Nej jag tror att ingen har hjälpt konkurrerande appen Min Doktor så mycket som Bella.
        Det lustiga är att jag ser ofta banners för Min Doktor i Bellas blogg så hon har garderat upp inkomsterna genom att spela med både KRY och Min Doktor. Så gör en riktigt girig kapitalist 🙂

          Du vet att banners och liknande som du ser i bland annat Bellas blogg är baserat på din sökhistorik?

            Ja, det vet jag. Jag har väl sökt efter en sjukvårdsapp då 🙂
            Men min synpunkt var att banners för konkurrenten till KRY visas på Bellas blogg.
            Jag förstår att Bella inte själv styr vilka banners som passerar revy utan det är väl United Influencers som handhar allt det där med reklamavtal för de bloggar som ingår i nätverket.
            I slutänden lär det väl ändå komma slantar till Bella för reklamen för Min Doktor.

    Neutral/lite positiv till Lövengrip Care and Color? ? Hur hände det? Vart är världen på väg? Eller är det vara jag som missar ironin?

      Varför LCC men inte Flattered? Om man tänker till aspekten mest reklam i blogg är väl LCC hästlängder före Flattered? #terminalfive
      ?

      Jag har då inte blivit minsta positiv till LCC även om jag inte provat någon av dessa produkter.
      För varje gång jag tittar i Bellas blogg eller på hennes Insta får jag LCC-spam så jag blir alltmer övertygad om att ingen LCC-produkt någonsin ska komma in i mitt badrum. Jag fortsätter att använda det jag alltid köpt plus kanske något nytt som jag slipper bli tvångsmatad med som en annan gåslever gås 🙁

      Tycker verkligen tvärt om. Flattered gör, i min mening, vackra skor som jag gärna skulle använda och håller en helt annan nivå än LCC.

    Cocopanda och på sistone även Jotex.

    Steam Hotell

      Jag bor i Västerås och har varit på Steam hotell och det är riktigt Nice där så det är helt klart värt att besöka ändå.

      Bor i Västerås. Tänker absolut inte gå dit. Alldeles för dyrt och deras sociala medier-kampanj var pinsam. Helt plötsligt dyker det upp massa stockholmare som aldrig skulle lämna tullarna. Inte ens Västeråsare vill vara i Västerås.

        ???

        Bor också i Västerås och det var hur trevligt som helst där på deras aw och resten av hotellet var verkligen superfint. Men det är väl tur att folk har olika smak.

        Hahah håller med. Och desutom är det tydligen usla arbetsförhållanden där för personalen på hotellet. stog i vlt häromdagen. Förvånar mig inte då min bekantas ex chef jobbar där…suck och urk. Stackars de som tvingas jobba där. Och på badet.

    Ja fast är det inte så marknadsföring går till? Att man under en kortare period syns överallt. Tänker mycket på när någon släpper en bok och författaren gästar radio, poddar, tv och får recensioner på bloggar och tidningar. Varför skulle man göra annorlunda för att det är influencers? Sen finns det ju alltid märken som man inte gillar men det är ju från person till person. Jag följer bara Therese Lindgren idag med lite Jonna Jinton och några andra så upplever inte alls det som du gör:)

      Nej, det är verkligen inte så som marknadsföring ”går till”, inte om man är en skicklig, smart och strategisk marknadsförare.

        Trist svar som bara syftar till att trycka ner kommentaren utan att tillföra något av värde. Hade varit mer konstruktivt att berätta hur det går till i stället, om du nu är så insatt som du ger sken av.

        Oj, en öm tå där kanske. Tror inte för fem öre att du arbetar inom detta så du kunde lika gärna ha sparat på dem orden till något vettigare. Reklamen har ju uppenbarligen fungerat eftersom en av Sveriges största bloggar pratar om märkena och detta inlägg har närmare 100st kommentarer som pratar om märkena. Jag och alla andra blev precis påminda om att dessa märken finns och det är jul snart. Så vi alla kommer att gå runt i affärena och tänka på dessa märken. Snyggt jobbat tycker jag. Det är marknadsföring.

      Hej!
      Det stämmer att en viktig aspekt av marknadsföring är frekvensen, alltså att potentiella kunder blir utsatta för reklamen ofta.

      Beroende på vad det är för produkt så är frekvensen viktig. Vad gäller enkla produkter, typ en fidget eller tandkräm, så är chanserna stora att du tar den du känner igen, då är det effektivt med hög frekvens för chanserna ökar att du tilltalas av det du känner igen.

      Det räcker dock inte med hög frekvens, och det är en svår balansgång i att ha tillräckligt hög frekvens för att kunden ska känns igen och upptäcka varumärket utan att tröttna på det (som många vittnar om här i kommentarsfältet). För att inte bara bli något ytligt som syns överallt och sen blåser över så är det viktigt att bygga upp kundrelationer osv

    Negativa eftersom de bloggarna som gör reklamen aldrig skulle vistas utomhus i kläderna:
    Ellos och andra postorderkataloger

    Jotex, BookBeat, nextory, Lekmer, Glossybox och alla matkassar.

    Alla mirakelpiller för de är inte vetenskapligt testade, svindyra och ingen klagar mer över sjukdomar, vitaminbrister än de bloggare som gör reklam för pillren. De mår super och har världens bästa hår i reklaminläggen men i övriga inlägg sätter de in löshår och mår dåligt.

      Kunde inte ha sagt det bätre själv gällande alla mirakelpiller! ?

      Ja, matkassarna har verkligen kämpat för att folk ska tycka illa om dem.
      I synnerhet Linas matkasse får mig att må illa. De har hållit på och spammat ALLA influencers (från de minsta till de största) sedan sociala medier började bli en kanal för reklam. Usch.
      Och Vitamin Well var också tidiga på sociala medier. Och Forni som nyligen blivit AMBASSADÖR (!) för vitaminblasket. Tala om att sälja sig. Usch.
      Aldrig kommer en sådan flaska in i mitt kylskåp 🙁

      Håller med, speciellt Graafens mirakelpiller. Inget ont om henne som person. Det sjuka är att hon skänkte bort piller till andra bloggare som LOVADE att recensera produkten. Ingen förutom Mona gjorde det efter påtryckning, hon var ärlig och sa att hon kände inte ett skit förutom att hon tyckte att håret växte fortare.

        M.Grafs syster gjorde ett inlägg vid ett tillfälle om MG vitaminpiller, men varför hålla på med löshår om vitaminerna är bra? Har funderat på ifall Bobbys hårpiller är samma som MG hårpiller? Det är samma företag som säljer deras produkter. Något som verkligen gör håret tjockare och växer bättre är Priorin. Jag tappade mycket hår på grund av sjukdom och min läkare rekommenderade Priorin. Har fått tillbaka mitt hårsvall och hårförlusten har upphört. (Priorin marknadsför inte av någon ”kändis”).

    Typ samma, men gillar inte gina tricot pga namnet. Klarar inte ordet tricot… trikåååååå. ? lite samma med Flattered, tänker bara att skorna ska lukta illa, varför fungerar hjärnan så? Har inger emot Isabella och har använt LCC. ?

      Du hade nog trikåpyjamas som barn. Med fult mönster.
      Flatte’red. Halland eller Småland?
      Flatlöss och flata kan inge associationer 🙂

        Haha, använder trikå även idag. Men kallar det för jersey istället. ?

    Har ärligt talat problem med alla märken som marknadsför sig hos influencers. Känns som ett hemskt billigt knep av företagen och känns också ovärdigt och rent av pinsamt sätt att nå ut till folk på. Influencers har tyvärr gett mig en föreställningnav att hela denna grej med influencers är bara en stor lekstuga (med mindre än en handfull undantag). Då känner jag spontant (varenda gång tilläggas bör!) att jag inte vill ha något från de företagen som förknippas med dem. Känns liksom dumt på något vis. Dessutom är prylarna som man ev får rabatt på trashy, dyrare än andra företag, totalt onödiga, eller estetiskt ointressanta.

      Agree.
      Är det inte också att man har så jäkla svårt att tro ett ord av vad influencers säger om produkten? Som Huawei ”bästa telefonen!!!” Ok… Fast ni använder ju den inte, bara era iphones?

    Aldrig NA-KD. De har tagit spammandet genom influencers till en helt ny nivå.

    Madlady, NA-KD och Chiquelle är mina ”hatisar”. Men kan också ha att göra med att jag inte riktigt passar in i målgruppen.

      Jag som har den stil dom försöker sälja vill inte ens handla där.

    Better You

    DeoDoc ?

      Jag tycker om deoDocs produkter men har svårt för deras influencermarketing där de bjuder samma smala, vita (eller white-passing) influencers på pointless lyxresor till länder/städer bara för att en ny doft förknippas med det stället (tex Hawaii Breeze). Inget mer händer på dessa resor än att influencerna berättar att de är bjudna på en pressresa men så glassar de mest och kommer hem. Cirka 2-4 veckor senare skriver de alla hur bra DeoDoc är med nästan identisk text.

      Jag har skrivit till DeoDoc om detta eftersom det blir väldigt konstigt till slut. De bad mig komma med nya idéer på hur de kan marknadsföra – hell no, jag jobbar inte med sånt gratis haha

      Ja, DeoDoc har satt sin sista potatis hos mig (fast jag har aldrig köpt och kommer aldrig att köpa något från DeoDoc).
      Produkterna är onödiga och dyra.
      Marknadsföringen obehaglig och förmodligen förbjuden – åtminstone borde resorna förmånsbeskattas hos deltagarna eftersom de är betalning för reklamen.
      Pressresor gäller journalister i oberoende media och inte köpa influencers som jobbar med sociala medier.

    På tal om samarbeten. Kolla på bloggen matplatsen, dom två första sidorna på hennes blogg består just nu enbart av samarbeten med olika företag. Hur tänker hon ens? Andra bloggare får skit om dom har mer än tre i veckan och hon smäller upp 8 på rad. Jaja det är frivilligt att läsa, jag vet det :)))

    Nocco

    Natural cycles. Hade nog kunnat testa, om det inte vore för alla influencers som gör reklam och deras oförmåga att diskutera riskerna.

      Samma här! Sedan börjar man ju undra hur bra ett preventivmedel verkligen är om det är influencers och inte barnmorskor eller gynekologer som rekommenderar dem…

    Chimi eyewear! :X

      Chimi använder samma metod som DeoDoc dvs bjuder influencers på lyxresor till Madagascar och Zanzibar i utbyte mot bilder och reklam i sociala medier.

        Inte Madagascar (ännu) men väl Mauritius.
        Åt rätt håll var det i alla fall 🙂

    Håller med om din lista men är negativt inställd även till Lcc. Chiquelle (eller hur det nu stavas) skulle jag heller aldrig handla från!

    Deo Doc och Natural Cycles är nog de två varumärken jag spyr lite i munnen på absolut mest.
    Skulle och kommer aldrig konsumera något från dessa.

    Ideal of sweden! (Mobilskalen)

    Refunder och Bonusway (irriterar mig också att man bytte namn från Bonusbay – varför liksom?)

      Ang namnbytet skrev de så här:
      ”Varför byter vi namn så här plötsligt? Jo, för att alla våra länder byter till ett och samma namn. Till exempel vår finska hemsida som tidigare hette Ostohyvitys heter numera också Bonusway, som är aningen enklare att uttala.”
      Det kan helt enkelt ha varit så att namnet Bonusbay kolliderade med något annat inregistrerat företagsnamn eller varumärke på någon marknad. Brukar vara orsaken när någon byter namn.

        Hej Anton. Du har helt rätt. Bonusbay krockade med Ebay. Så blev det Bonusway istället 🙂

    Jag känner mig negativt inställd till:
    -Chiquelle
    -Allt som är Hannah och Amandas, vilket är konstigt för jag gillar deras driv, men det är väl det att de gör så väldigt mycket smygreklam för grejerna
    -Cocopanda, eleven och vad det nu finns för liknande butiker
    -Natural Cycles
    -Nextory, men inte BookBeat av någon konstig anledning

    Positivt inställd är jag till:
    Ja inget annat tydligen

    Stör mig på när ALLA samma vecka tycker att Linas matkasse är så otroligt bra, men bara just den veckan, aldrig annars. Jollyroom, Jotex och Cellbes syns ofta i bloggar med!!

    Blir irriterad varje gång jag ser natural cykles. Säkert en bra grej men alla har samarbeten med dem och jag blir trött att de trycker in budskapet i mitt ansikte. När de skaffade samarbete med breakit där jag läser nyheter inom min bransch var det nästan så att jag slutade prenumerera där.

    Chiquelle….

    Haha, när Petra Tungården gör reklam för Cubus! Hon skulle aldrig sätta på sig kläderna om det inte vore fett betalt

      Håller verkligen med! Tycker det är så trist när de inte väljer samarbete med omsorg. Annat ex är Tilda Bjärsmyr som gör reklam för Ecco – aldrig sett henne bära under alla år förutom i samarbetsinläggen. Eller ännu värre: Risifrutti som flera gjorde reklam för! Wtf?!

    The fashionroom
    Bobbys mirakelpiller
    Inreda.com
    Maybeauty
    är jag så trött på att det blir så där tvärtom- nej jag tänker inte handla där…

    Clean eating, avstår jag pga Katrin Z

    Linas matkasse. De samarbetade ett tag med Catrin Hedlund (varför skriver du aldrig mer om henne? Hon är nog i full gång med sina bedrägerier) ett tag, vilket säger mycket om hur lite koll de har på samarbetspartners.

      När det gäller Linas och Catrin Hedlund ska det sägas till Linas fördel av fort deb här bloggen uppmärksammade Catrins ”leverne” så bröt de med henne. Och hon hade aldrig ett riktigt samarbete. Som många andra fick hon en gratis kasse att testa, typ som ett pressutskick.

    Vägrar alla olika företag som spammar social medier men när jag skulle köpa ny bikini för någon månad sen hamnade jag på NA-KD… och jag köpte därifrån. Jag skämde faktiskt när jag hämtade ut paketet, inte för att jag tror postgubben eller någon som såg mig hämta det ens reflekterade över det men jag kände mig köpt på något vis.

    Nextory
    Linas matkasse
    Ideal of Sweden
    David Wellington

    De är de som dyker upp om och om igen i de bloggar jag läser. Zzzzz

    Alltså . . Skip Nutritions som My gör reklam för stup i kvarten står mig upp i halsen och för att inte tala om Bobbys piller. Tack men nej tack. ??Så trött på att få reklam. Tänk om man hade möjlighet (precis som på sitt brevinkast) sätta en skylt ”reklam nej tack” Skulle vara befriande.

    Twistshake är nog mitt absoluta hatföretag. Folk med typ 300 följare gör ”exklusiv reklam” för dom? Ser minst 10 twistshakesamarbeten om dagen i mitt flöde och då följer jag inte speciellt många. Under black friday slutade jag gå in på instagram för att det ENBART var reklam överallt.

    Stör mig även på madlady, ivyrevel, linas matkasse, babyshop och jollyroom.

    Alltså jag använder sånt de gör reklam för som en slags black list. Tänker att något är fint, funderar på om jag verkligen tycker det eller om jag bara fallit för en trend och kommer hata grejen om ett halvår. Dyker den då upp hos arton influensers så vet jag att det bara är en trend. Kläder och skor kan man väl köpa för att det är snyggt i ett år men inredning är inget jag vill hålla på och byta ut stup i kvarten. Alla mirakelpiller går fett bort i min värld också. Sånt lurendrejeri! Värst är det med influensers som ”tar fram” egna piller.

    Kolla Egoinas blogg, där har läsarna också reagerat på hennes samarbete med DW och att man är osugen på att handla där ifrån.

    Inlägget efter blev dessutom ett DW spons inlägg xD

      Några dagar tidigare tog hon upp det i ett inlägg 🙂 Här för er som inte orkar leta: http://egoinas.se/2017/11/20/fragor-svar/

        Ja men var så dåligt argumenterat och ingen helhetssyn. Orka jämföra DW/alla tusen mobilskal och Gina Tricot med ben&jerrys? Och att dessa skulle göra reklam på stora billboards? Snacka om art blanda äpplen med päron. Tycker vore toppen om cam kan ge sin åsikt om detta i eget inlägg!

          Ja, håller helt med dig

        Tack, glömde helt att länka! <3

    Chiquelle och Ellypistol är högt upp på min ”No way”-lista

      Ja, Chiquelle borde portas från sociala medier.
      Att lura in mindre förstående bloggare i samarbeten genom otillåtna lotterier i marknadsföringssyfte är något som borde ge en bojkott och inte ökad försäljning. Men följarna vet förstås inget om förbjudna lotterier men desto mer om rabatter på överprisade kläder…

    Chiquelle och nextory ?

    Creative headz är mitt största hatobjekts- samarbete.

    Alla företag som tagits upp ovan, förutom Nextory.
    Har haft deras tjänst i snart 2 år och älskar den, läser i snitt 10 böcker i månaden och det hade inte funkat om en varit tvungen att köpa alla/springa på biblioteket i tid och otid!

    Nakd! Överprisade klädet med dålig kvalité.
    Bookbeat. Syns stundtals överallt.

    Positivt:
    Mat.se pga bra rabatterbjudanden

    F ö tycker jag att Sandra Beijer är grym på samarbeten och hannalicious skulle kunna lära en del av henne…

    Natural Cycles och Daniel Wellington. Daniel Wellington pga dyker upp överallt. Natural cycles har också synts för mycket och har ingen förmåga att hantera den massiva kritik de fått. Tycker också deras marknadsföring är på gränsen till oetisk när de använder influenser som i huvudsak har unga tjejer som läsarkrets (förutom när de hux flux dök upp hos Mona, en kvinna i klimakteriet? Också märkligt). Tycker rent generellt att preventivmedel inte är en lämplig produkt att använda influencers som marknadsförare för, med tanke på att felaktig användning eller biverkningar kan ge stora konsekvenser. Därför ska de rekommenderas av proffs efter en individuell utvärdering. Undantag kondomer då.

      Håller med dig angående Natural Cycles! Min syster på +30 år hyllar det till skyarna men skygglapparna är på när jag förklarar riskerna för henne.. Jag gillar att utvecklingen går framåt och man vill ha hormonfria alternativ, men NC kan aldrig förutspå om ägglossningen infaller tidigare än väntat! Dvs infaller ÄL tidigare kan man gravid trots man tempar slaviskt. Spermierna kan överleva i livmodern ett par dagar, och tempen hos kvinnan stiger inte förrän ÄL inträffat. Många kvinnor har enstaka oregelbundna menscykler utan att det är konstigt.

      Nej. Jag skulle aldrig stödja detta företag. De marknadsför sig i många mediakanaler där ungdomar/tonåringar också finns, ungdomar som kanske börjar använda detta istället för andra vältestade alternativ. Visst, p-piller och sånt är inte heller optimalt och riskfritt men de är betydligt mer utvecklade och forskade kring än denna -app-!!

      Abort kan göras relativt enkelt och riskfritt, men även en tidig abort i de tidigaste veckorna är något som verkligen inte görs i en handvändning.

    Maybeauty ?

    Jag blir extremt anti varumärken som syns i samarbeten på bloggar.
    Jag vägrar klicka vidare på länkarna till dessa företag.

    Det roligaste är ju när bloggarna gör samarbeten som helt uppenbart är tjänster eller produkter som dom har fått betalt för att blogga om. Sånt dom aldrig har nämnt tidigare som helt plötsligt är ”såååå braaaa”….

    OT. Micke har skrivit ett inlägg på IG om hur han inte orkar livet mer och Sindy skriver ”du lämnar inte dina barn Micke, du är starkare än det här!”

    Tycker folk här ska gå in och peppa Micke. Verkar som han kanske behöver det just nu!

      Jag blir så jäkla provocerad över människor som är psykiskt instabila och ändå skaffar barn. Det hade väl räckt med det barnet de redan hade när de har sånt ostabilt liv och förhållande. Vi pratar ju WT här inne ibland och det finns inget som är så WT som att gå runt med marijuana märke på kläder, eller intatuerad på rumpan som sindy har.

        Det är inte wt, det är rasta!

          det är wt att som vit hålla på med rasta

      Han borde ta tag i sin situation istället för att dela med sig av den på Instagram. En bra början för att må lite bättre är nog att sluta leva via sina sociala medier…

      Jag reagera mer på att när sindy, glad i hatten lägger upp en video på Instagram när hon ska lämna sina barn för pappavecka hos den självmordsbenägna fadern, som ingenting liksom.

      Är det borttaget? Ser det inte

    Allt på Matplatsen

    Teami bleds och alla andra typer av detox/bli smal-te.

      blends* såklart, haha.

    Gillar inte Magdalena Graafs piller eller Schulman/Widells piller. Zytomierskas produkter är ju bra av kvalité men hon är så elak så skulle aldrig köpa för det. Flattered är inte bra kvalité men jag gillar Bella som medieperson. Men Guna Tricot å H&M å alla andra storkomersiella ger jag inte mkt för… Företag som har pengar och makt och ändå utnyttjar människor i 3:e världen.

      Innan nån påpekar: jag ser stavfelen ovan ?

        Hehe, kanske skulle starta ett eget märke som heter Gundas Trikå…

    Better you!

    Snälla kommentarsfält hjälp mig. Är det Bobbys eller Maggans piller? Har aldrig fattat. Ser dom på Maggans blogg jämt och ständigt samt att Lance (och nu även Paow) marknadsför deras proteinbars på UR.
    Men enligt länken på Bokens presentation på IG så verkar de vara Bobbys ?
    Vems är dom?! ?

      På IG ska det såklart stå ?

      Det är samma göretag som står bakom: better you.
      Men som jag fattat det har Maggan, Bobby och systrarna Shulman/widell varsitt preparat som de tagit fram och marknadsför.
      Hatar för övrigt detta bluff-företag.

    JA, kommer aldrig någonsin ens titta åt en Daniel Wellington-klockas håll. Heller inte NAKD och heller inte IvyRevel, eller alla bloggkollektioner hos Nelly.

    Aldrig nåt från Daisy Grace, orkar inte ens lyssna på Fredagspodden (som jag följt – och älskat – slaviskt sen den startade) längre pga allt jävla sälj.

    Och inte heller nåt från Clean Eating eftersom Katrin Z har en sån obehaglig bloggpersona.

    Steam hotell… fyfan, dom är överallt och jag kräks varje gång en ny influenser besöker hotellet.
    Även bring sportswear samt ideal of sweden….
    Sån överdriven positiv anda kring dessa så jag blir illamående varje gång nån putar med rumpan, sprätter med benet eller håller upp telefonen lite oskyldigt med hashtagen #ads

    Aldrig från maybeauty, better you.

    Chiquelle, NA-KD, Madlady, Daniel Wellington, Ellypistol, DeoDoc, ChimiEyewear, Rebecca Stella bland annat

    Ett bra exempel inne hos Bianca just nu. Hon gör reklam för smink genom Ellos. De märkena hon gör reklam för är inte märken hon egentligen använder, vilket man vet om man följer henne och lägger sådana saker på minnet. Där förlorar både hon och Ellos min tillit.

      Kan t.om dra det så långt som att det mesta Bianca gör reklam för är typiska märken man inte gärna handlar ifrån.

      Tanken bakom influencer marketing är att en influencer ska vara trovärdig och följarna ska känna att det är (eller åtminstone kan vara) en ärlig rekommendation.
      Att följarna direkt reagerar på att någon de följer regelbundet och kanske beundrar eller åtminstone är genuint intresserad av rekommenderar en produkt som de absolut inte associerar med denna influencer är förstås inte vad samarbetspartnern betalar för.
      Å andra sidan är det ett ansvar från alla inblandades sida att välja samarbeten som fungerar och som inte får motsatt effekt.
      Att som influencer vara girig och acceptera att fronta produkter man inte gillar eller aldrig använder själv är precis vad influencer marketing inte ska vara.

    Desenio (tror jag de heter) tavel-väggar. Så överexponerat hos alla kategorier av influensers så det känns som de puttade sig själva in i samma inredningskategori som väggord på mindre än tre månader. Starkt jobbat. Samma med de där små ljusboxarna.

      Jag har beställt en tavla från Desenio. En väldigt neutral tavla som jag köpte enbart för att täcka fula, gamla skruvhål i väggen – snabb och billig ”renovering” om man inte har tid och möjlighet att fixa till en hel vägg/rum med tapet/färg/spackel”! Det var ca 5-6 gamla hål i väggen (ganska tätt), antagligen efter en vägghängd TV eller något, så var ju enkelt att bara hänga en tavla framför! ??

        Menade inte att det är något fel med posters istort. Det kan väl vara en trevlig och smidig inredningslösning. Men hux flux plockade alla influensers ihop en ”personlig” tavelvägg i identiskt färgskala. Det fick min övermättnadskänsla att slå till rätt hårt. Behåller väggen med barnens pärlplattor uppsatta med kludd ett tag till helt enkelt.

    Allt som är kopplat till Daisy grace, vägrar sponsra deras varumärke.

    Ingen respekt för varumärken som drar in ofantligt mycket pengar, oskattade, på smygreklam och billigt producerade och framtagna med ebay kvalite.

    Heller aldrig något kopplat till Blondinbella- samma sak där, företag som tar fram allt som säljer i dåligt format.

    JFR!

    Allt som Matplatsen gör reklam för

    Daniel W
    Jotex
    Ellos
    BookBeat
    Nextory
    Maybeauty
    Better you

    Har inte sett någon använda en DW klocka som inte är reklam

    http://mittlivpalandet.se/ Har ju precis som Matplatsen reklam i VARJE inlägg

      Kan hålla med dig om att Lotta på Fyra årstider (Mitt liv på landet) har mycket samarbeten, men hon väver ändå ihop dem så mycket bättre än Matplatsen och känns hundra gånger mer genuin. Hennes hem är det mysigaste jag sett på sociala medier:) Matplatsen känns nästan inte verklig, som en kvinna som helt tappat perspektivet …

      Stör mig för övrigt på att Starwoman inte fattar hur man märker ut reklam ordentligt, hon kan skriva ett långt inlägg på insta om hur bra nåt är och så längst ned så får hon in att det är samarbete. För mig är det så man tappar i trovärdighet. Hon jobbar ju ändå heltid med sociala medier och är jurist i grunden, gift med en advokat.

      Trendenser orkar jag inte ens läsa längre, känns som en ren affärsblogg med noll personlighet.

    Nakd. Fast jag handlar därifrån ändå, men fyfan vad jag stör mig på att allt är i samarbete med dom. Varannan instagrampost, varannan instastory, varannan jävla vlogg osv. Så trött! Och även mer trött på att dom verkar tycka sina rabattkoder är så exklusiva! Hallå! Det finns alltid en 30% rabattkod på nakd. Har aldrig köpt något därifrån för fullpris.

    Nextory är jag också himla trött på. Jag är ganska ung så jag kollar på tjejer i 17-20 års åldern mest och man vet ju att dom inte bryr sig om det dom snackar om! Det känns så himla krystat och såfort jag hör ”nextory” så hoppar jag förbi det.

    Chiquelle är samma då mycket av deras kläder för över 500kr kan man köpa samma på aliexpress för under 100kr. Det är så jävla överprisat.

    Sen så tycker jag det är fult när influencers gör samarbete med cocopanda och liknande skönhets sida då dem sidorna inte är auktoriserade återförsäljare av märkena dom säljer. Då kan man inte ens vara säker på att det man köper är äkta. Riktigt fult och det är därför priserna på dom sidorna är så låga.

    Sen folk som är så överdrivna med sina samarbete gör så att jag inte vill handla. Typ ”Jag dööööör så snyggt detta är” man behöver inte överdriva och tro att man ska få mer betalt från företaget för det.

    Jag förstår verkligen att man som ”influencer” och allt vad det innebär måste göra samarbeten för att få lön för sitt arbete men fyfan vad krystat det blir ibland. Tycker alla borde ta en titt på Sandra Beijers blogg och bli inspirerad om hur man gör intressanta och bra samarbeten. En instastory haul med kläder man såg för exakt fem sekunder sedan är inte intressant.

    Hair talk. Eller använder influencerna det utan att få betalt?

    Jag är spyfärdig på allt som har med Hannah och Amanda, Graaf och KZ att göra. De har tröttat ut mig helt enkelt.

    Negativt inställd till följande varumärken p.g.a. deras val av influencers:

    – Zoegas
    – Santa Maria (tacobåtar, minns ni?)
    – Polarn o Pyret
    – Trygg Hansa
    – Huawei (influencers som alltid använder iPhone är inte trovärdiga marknadsförare för era lurar…)

    Allmänt irriterande influencermarketing:
    – Steam Hotel
    – Daniel Wellington
    – Ideal of Sweden
    – Bookbeat
    – Twistshake
    – Nextory

    Undviker influencers egna varumärken, Blondinbellas, mirakelpiller, energidrycker, Daisy Grace o.s.v. Funkar som en bra blacklist dock.

    Positivt inställd till Nordsjö och andra renoveringsprodukter som kräver större ansträngning från en influencer förutom klyschiga foton och ”kolla detta är så så bra och jag är så så trovärdig, här har du rabattkod, HUR bra?”.
    Blir faktiskt inspirerad av inredningsmaffian förutom när de besöker Steam Hotel. ?

    Aldrig i livet: Natural cycles
    Helt okej: Ideal of Sweden

    iDeal of sweden och Daisy grace ?

    Nelly undviker jag för dem har haft en heldel ogenomtänkta kampanjer utan miljötänk. Sen så väljer dem ofta influencer som ser likadana ut vilket känns väldigt exkluderande. ☹️

    Allt,som Magdalena Graaf gör reklam för..och det är väl det mesta..

    Jag väljer konsekvent bort A L L A du listade och skulle aldrig handla från dessa företag. Det är många bloggar, poddar och instagramkonton jag slutat följa pga av all reklam och samarbeten med dessa märken.

    Jag väntar bara på att marknaden ska mättas, att folk får nog så att vansinnet tar slut. Med tanke på åsikterna här i kommentarsfältet kan man tycka att botten måste vara nådd nu…

      Mitt köpsug har då mättats! Känner mig äcklad av denna konsumtionshets och kommer satsa i alla fall första kommande halvår på ett köpstopp (mat ej inräknat såklart). Så egentligen har väl hysterin haft en bra inverkan på mig och vår miljö! Köp- och ha-hets är inget som gynnar vårt grönblåa klot direkt.

        Precis min tanke:) Nästa år köper jag bara det som akut kan tänkas behövas, förutom mat och hushållsartiklar på loppis eller liknande.
        Nu får det vara nog med köp och släng!
        Allt tack vare all jäv.. reklam överallt på nätet

    Glömde nämna Sudio(?) hörlurar som ploppat upp på Instagram i samma andra som Twistshake. De är instagramvänliga, många gör reklam för dem men aldrig hört någon köpa dem.

    Chiquelle och MadLady (dessutom lite skabb-varning på många av deras produkter? White trash)
    Natural Cycles kvalar också in på min lista, detta då jag inte tycker det känns rätt/rimligt att som influencer välja att stå bakom ett företag i denna stil. Jag skulle aldrig lita på detta preventivmedel och får ont i magen av hur många unga följare som ”går på” detta. Dessutom minskar trovärdigheten ännu mer när alla från Emilia de Poret till Andrea Hedenstedt gör reklam för detta. Nej tack.

    Jag skulle aldrig handla från dessa då jag vill spy bara jag ser dem i ett sponsrat inlägg:

    – Chiquelle
    – NA-KD
    – Madlady
    – Rebecca Stella
    – Cocopanda
    – Natural Cycles

    Desenio, Nextory, Chiquelle och sedan de du redan tagit upp så som bl.a. Madlady, Daniel Wellington. Känns bara bläää att köpa något från dessa varumärken numer. De som går på det är mest fjortisar! Och sen alla pressutskick som iiiinte är reklam, men visas ändå, för mig är det samma sak! Usch är så trött på youtube just nu.

    En av loppibloggarna; mamma linda (busiga stunder på insta) gör så mycket reklam för twist shake att det är patetiskt. Inte märker hon ut det ordentligt heller. Jag har slutat läsa hennes insta pga detta.

    Men måste erkänna att jag är nyfiken på hur mycket hon får betalt för det, senast jag kikade så hade hon på sitt instakonto tagit bort länken till sin egen blogg (hon skriver ju kommentarer i många andra bloggar så hon vill att fler ska följa) och lagt in länken till twist shake. För mig blir det noll trovärdighet i detta, skulle aldrig välja en sån flaska.

    Är så glad att inga av de märken jag ha handlar normalt hos har sådana samarbeten…än. Den dagen den sorgen. Indiska, Rituals & MQ ?

    LCC, Flattered och allt som kommer från Bella
    Daisy Grace och allt som kommer från Hannah och Amanda
    Deo Doc
    Pernilla Wahlgrens grejer
    Daniel Wellington
    Kry

    Jag skulle aldrig handla från Chiquelle! Följer en handfull hästvloggare och jag tror att i princip ALLA har minst ett inlägg, ibland uppåt typ fem, med reklam för detta företag. Likaså ALFAB..
    Nu börjar även Granngården ha samarbeten med dessa, men de är lite svårare att undvika.

    Överlag skulle jag önska mer inlägg om dessa vloggare i hästvärlden. Det är ytterst sällan saker är reklammärkta utan det är ”samarbeten”..

    Desenio också! Allrahelst på youtube, där alla som gör om hemma helt plötsligt har sammarbete med dom!

    Jag har funderat på en sak, kanske bara är jag som är lite bitter, men – när alla dessa bloggare och youtubers köper så mycket de bara kan på företaget. Tex Helen Torsgården som köpte en telefon på företaget och sålde sin gamla för att hon ändå bara använder telefonen på instagram som hon jobbar med..

    Nu vet jag ju faktiskt inte reglerna så rätta mig om jag har fel, men får man verkligen köpa vad som helst på företaget bara för att man använder den saken litegrann i företaget? 🙂

    Och som svar på inlägget – DESENIO ? varenda youtuber som nyligen flyttat står man ju bara och väntar på den där deseniovideon…

    Asså fett sen här men ALLT underbaraclara gör reklam för. Gillade hennes blogg förut men om en kan använda begreppet ”sellout” i influencer/blogg-världen så är hon fan den största. Fick nog när hon gjorde reklam för GELÉHALLON. GELÉHALLON!!!!!!!!!! Och sen Landskrona Stad? Asså hur fan resonerar en då? Så jävla genomskinligt. Kan ändå köpa att modebloggare (lol heter det ens så fortfarande) gör samarbeten med typ Daniel Wellington, det stämmer ändå med deras profil så att säga. Men underbaraclara gör reklam för precis vad fan som helst. Inklusive fucking geléhallon. Så jävla pinsamt.

      Håller med om UnderbaraClara, tycker hon har helt värdelösa samarbeten och enormt mycket reklam.

      Tycker tvärtom att hon gör de mest genomtänkta och ordentliga inlägg om samarbeten!

      Oj, håller inte med. Tycker de tre bästa är UnderbaraClara, Sandra Beijer och Elsa.
      De har alla en magasin profil på sin blogg, alla har riktigt bra bilder och enligt mig genomtänkta reklam inlägg där de valt ut partners som passar dom och deras läsare.
      Tycker dom är riktigt duktiga och de har alla ett bra språk, kanske anledning till att de alla skrivit böcker.
      När det gäller Landskronainlägget så tycker jag det var ett bra inlägg, Clara kommer norrifrån, att åka till södra sverige på semester tycker jag inte att gå utanför sin profil.

    Nu är det dock inte svenska influensers som gör reklam för dessa men det blir lite blandat i min lista

    Allt som alla skrivit här ovanför
    best Fiends
    Fullscreen
    Boxar av alla dess slag
    Lynda.com
    Auidble
    Osv..,..

    Ett företag som jag ser reklam för överallt är Desenio. Dock har jag köpt jättemycket posters av dom när det just varit med rabattkoder från influensers.

    Jag har en Daniel Wellington, fick den för en massa år sen när de marknadsförde sig som ett preppymärke och inte höll på med en massa influencers. Nu känns det ärligt talat konstigt att bära den, de har försökt byta image helt och jag känner mig inte riktigt som målgrupp längre om vi säger så. Känns inte som imagen passar deras produkter heller, ärligt talat. Skulle aldrig köpa nu.

    Har ett par Flattered-inneskor på kontoret också, köpta på rea. Rätt kass kvalitet för priset men de är snygga och har en egen nisch just där. Funderade på att köpa ett par till att ha hemma med det blev ett par Ted Baker med kaninöron för typ halva priset istället.

    Ellos
    Spar hotell
    Hotell Kung Karl

    NAKD! Efter en miljard trååååkiga hauls på snapchat av alla influencers med deras speciella rabattkoder som ger 20%. Så otroligt tröttsamt och pinsamt numera

    Josefine&Vanja ?

    na-kd, Chiquelle, desenio och daniel wellington. Så tröttsamt att ALLA gjort samarbeten med dem. Desenio och Daniel Wellington har jag saker ifrån (det var längesedan jag köpte därifrån) och jag tycker faktiskt att de har fina saker men nu när ALLA har dessa saker vill jag bara spy på min fina tavlor hemma och min favoritklocka 🙁

    Intressant att det är så många tidigare okända, nystartade och förhållandevis små företag som dominerar influencer marketing.
    Man hoppar ju till varje gång ett etablerat företag eller varumärke dyker upp i ett samarbete.
    American Express och några flygbolag är väl nästan det mest etablerade, vökända och välrenommerade företag som gör reklam på sociala medier. Resten är mest företag som i stort sett bara finns på och tack vare internet.
    Daniel Wellington för övrigt en success-story. Filip Tysander drog igång bolaget 2011 och förra året omsatte det två miljarder sek.
    Jag kan då inte begripa hur man kan sälja flera miljoner DW-klockor worldwide. I dessa tider då många inte ens har ett armbandsur utan använder mobilens klocka.

      (klistra in ovan 🙂 )
      American Express och några flygbolag är väl nästan de mest etablerade, kända och välrenommerade företag som gör reklam på sociala medier.

    Lästa alltid Andrea Brodins blogg förut med stor behållning. Nu har jag slutat läsa den, reklam och adlinks i varje inlägg.

    Natural cykeles reklamen.. urk. Och steam hotel! Och allt som gälelr Pernilla Wahlgren! Blä!

    Gud. Nu kommer en novell! Detta var katarsis för mig tydligen. Stör mig så oerhöööört på så mycket
    !
    Finns ju tusen företag och märken jag aldrig skulle köpa:
    Flattered, LCC, Chiquelle, Na-kd, Cocopanda, DW, alla dessa kosttillskott och proteintillskott som verkligen matar ut hos influencers (Paow kör ju t.ex BetterYou proteinprodukter tillsammans med pojkvännen. Hon tränar väl 1 ggr/år, ser trött och schleten ut och det är noll trovärdigt), Natural cycles, Rebecca Stella, Clean, vitaminvatten m.fl.

    Överlag blir jag fullkomligt avtänd av influencers egna märken och de företag som syns ÖVERALLT samtidigt.
    Fan, om jag ser ett företag hos 30 bloggare/instagrammers inom 2 veckor, med samma rabattkoder och liknande opersonlig text så blir jag helt off. Så trist och genomskinligt, framförallt när det är influencers som lägger ut 10+ inlägg i veckan i samarbete med olika företag.
    Om det istället är ett företag som väljer ut 5 influencers som passar deras varumärke och ser till att de skriver eget och personligt om det samt sprider ut postandet lite så känns det mer trovärdigt och något en kan gilla.

    Typ alla dessa boxar: glossybox, kökets box, snackbox, månadens blabla. Man får random skit, sällan enligt nåt rimligt tema och ganska få grejer känns kul, nytt eller genomtänkt. Och varenda jävla skitblogg med 500 läsare får dessa och/eller får rabatt och skriver lovord.
    Liksom, du har fått 1 flaska mineralvatten, tortillas, salsa, en påse godis, en smoothie, en kryddpåse, en proteinbar och 2 rabattkuponger för 150 spänn/månad. HUR bra kan det vara?

    Älskar dock t.ex Sandra Beijer och Underbara Clara. De kör (generellt) samarbeten som känns trovärdiga för deras respektive varumärke OCH läsarkrets. De gör dem ofta mer genomtänkta och är inte bara mobilbilder där de ler in i kameran och håller i en produkt. Gillar även hur Sandra t.ex beskriver pressutskick och pressvisningar/event. Känns alltid tydligt och som att hon gillar det hon får/gör.
    Kan också gilla Elsa Billgrens samarbeten för hon är alltid omsorgsfull och det är fina bilder, men, hon har för många och blir lätt flåshurtig och sprutar ur sig superlativer. SÅ härligt är det inte med en ny kyl och frys eller frukostgröt.

    Foki har få samarbeten men t.ex ambassadörskapet för Poise Pattern känns helt off. Jättefin tanke men vem av hennes läsare lägger 1900 pix på ett påslakanset?

    Jag vill se samarbeten som matchar profilen som har den och dess läsare, som känns roliga och trovärdiga och som presenteras personligt. Annars kan jag kolla annonser i tidningar och på tv. Tänker också att influencers måste tjäna mer på färre men mer långvariga samarbeten än flera krystade smågrejer.
    Typ Kenzas återkommande inlägg med Gina Tricot snarare än My Martens och Paows trötta rabattkods- och adlinks-inlägg varje dag.

    Men ja, jag är en surtant. Dock en surtant som läst bloggar i typ 10 + år och har sett branchen växa fram (SÅ fascinerande branch, inte sant?!)

      Instämmer verkligen. Värsta är ju de bloggare som gör samarbeten som inte alls matchar dem egentligen. Varför ska t.ex. Paula Uribe göra reklam för kaffe? Det finns fler exempel, men tycker man åtminstone vill ha känslan av att ”okej, men det här är rimligt, känns som den personen”

    DANIEL WELLINGTON!!!!! Aldrig blivit så spammad av någonting som rabattkoder av olika influensers hos Daniel Wellington. Egentligen snygga klockor i min smak, men är sjukt mätt på dem skulle ALDRIG köpa nu.

    Chiquelle, Madlady, Cocopanda, Nextory, Desenio, Partykungen är företag som i princip alla youtubers har gjort reklam för upprepade gånger, är så trött på dessa märken nu o skulle aldrig köpa deras tjänster/produkter 🙂

    Ellos. Jag har slutat helt läsa en blogg för att hon inte verkar kunna inreda sitt nyrenoverade hus utan en massa från Ellos…

    Haha, man hoppas ju faktiskt att företagen som nämns i det här inlägget och bland kommentarerna ser detta och tänker till en gång. Jag menar, hur kul att uppfattas som spam? Nej, ni ansvariga på dessa företaget (DW, NA-KD etc etc), tänk till hur ni vill uppfattas….

    DM retro!

    Tandblekning!

    Ingen som tröttnat på Nelly? Spyr på alla kampanjer de kör där de bjuder ifluencers på resa, fester mm. Blir så tjatigt när samma inlägg kommer upp hos Kenza, Janni & co ?

    Så trött på Ideal of Sweeedeen. Skulle aldrig köpa mobilskal ifrån det märket.

    ”Idag vilar vi själen lite” sa Universumska Mona för att sen bombardera själarna med bajsspray och doftande ljus???

    Säger bara Daniel Wellington…fattar inte dessa företag att de förstör sitt varumärke när de ska synas överallt? Tyckte från början att det var fina klockor men vägrar nu köpa en sån när var o varannan ”influencer” ska hålla på och göra reklam för dem. Så jäkla tröttsamt.

    Daniel Wellington och Foreo!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.