Smygreklam i idrottsvärlden

Instagram:

Igår fick jag ett tips från min läsare Sara, som uppmanade mig att besöka den fd elitsimmaren Emma Igelströms Instagramkonto eftersom hon gjorde olagliga reklaminlägg.
Det fick mig att vilja titta lite närmare på lite fler idrottare, hur de sköter sig och huruvida de följer marknadsföringslagen eller inte.
För även om de inte är ”influencer” i ordets rätta beräkning så har de ofta massor av följare och således också företag som mer än gärna vill synas på deras plattformar.

Och resultatet? Skrämmande!
Några få idrottare försöker göra rätt för sig och följa marknadsföringslagen för sociala medier men generellt så är det en riktig sörja av smygreklam.

Jag har verkligen bara skrapat på ytan men precis som med bloggare och andra influensers så följ de här idrottarna av mängder av människor som förtjänar att klart och tydligt informeras om att den information de matas med är köpt reklam från stora varumärken.

Herregud! SÅ mycket smygreklam!
I am only one person, people!!!

Tack för tips, Sara!

36 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Heja Charlotte Kalla! Vi Pajalabor vet hur man gör rätt för sig!

    Glöm inte Jonas Colting! Där är det också mycket smygreklam i tid och otid.

    Finner det alltid så komiskt efter ett längdskidslopp när åkarna intervjuas i svt och det är så tydligt att de måste hålla upp skidor och stavar för att visa upp märket som sponsrar. Verkar så himla otympligt att behöva släpa på, plus den där jädra vattenflaskan också som det markerat ska drickas ur. Nu är han ju norrman men Sundby och hans Isklar-vattenflaska, han blir alltid jättetörstig i intervjuerna 😉

      Skidorna de visar på intervjuer är dock inte riktiga skidor utan fejk-varianter som är lätta att bära på. Ibland ser man hur någon rusar in i målfållan och byter åkarens riktiga skidor mot dessa efter loppen ^^

    Jag har funderat lite på de flesta dokusåpakändisar speciellt från senaste temptation island. Tycker de bara posar med kläder och slänger rabatter hit och dit. Oliver och Denise har jag iaf reagerat på.

      Det är reklam och rabattkoder och inget annat på deras konton

      Oliver och denise ja…. det är nog en hel dags arbete att anmäla all deras omärkta reklam i inlägg och storys. Med tanke på att de har ett stort antal följare som främst är väldigt unga och verkar glorifiera dessa två så tycker jag att det är konstigt att inte camcam varit på dessa än angående reklammarkering.

        Eller hur?! Blir förvånad och har någon sorts hatkärlek till de två. Fattar inte att jag går in men samtidigt blir jag fascinerad. Har svårt att få grepp om de.. och undrar om detta är allt de gör. Ja, får hoppas camcam sätter tänderna i dessa.

          Jag följde dem i början efter ti men deras inlägg är så opersonliga och bara fylld av reklam så jag ledsnade fort. Konstigt att de har så många dedikerade fans när de lägger ut så mycket ointressanta inlägg. Bara reklam och inget personligt liksom. Men så har jag väl inte samma krav som en 15åring heller?

    Tror ärligt inte att The Maulers snus-inlägg är ett reklaminlägg. Två inlägg efter det med kaliber-dosan gör han ett inlägg liknande inlägg där han väljer mellan två andra sorter. Scrollar man ner en bit finns ytterligare inlägg med andra sorters snus. Inga hashtaggs, inga inlägg är taggade med varumärken eller dylikt. Han verkar bara vara en snubbe som gillar snus. Att lägga upp bilder på saker man gillar och använder sig av är ju knappast inte att ”göra reklam”. Eller är det här också en grej som influencers måste tänka på – att de är helt blanka och varumärkesneutrala så att inte folk får för sig att de MÅSTE börja snusa kaliber?

      Jag är också osäker på om det klassas som reklam, hade det varit en bild på hans egna ”snus-samarbete” med General så hade jag dock definitivt sagt att det var reklam 🙂

        Båda ligger ju under Swedish Match dock, så det är väl om det blir smygreklam för dem då. :/

          Åh, sant! Tänkte jag inte ens på. Ja då är det troligtvis reklam. Nice för honom dock att få gratis snus, men ska definitivt märkas ut.

      Det är iofs bara snus från Swedish Match, även om det är olika sorter…
      Dock är det ju i te riktigt lagligt att göra reklam för tobak… Så det hade väl vart dubbel-nej om det nu är reklam….

        Ja vad gäller egentligen när kändisar gör reklam för deras viner på instagram? Reklam för alkohol känns ju som att det borde vara än mer reglerat.

    Som hästinfluencer kan jag säga att många ryttare är väldigt duktiga på att smygreklama på instagram!

      Oja! Det blr en inre lapplisa i mig och hon blir galen på hur dåliga hästinfluencerna är på reklammärkning. Jag tycker samtidigt att det är lite intressant hur många hästinfluencer som säger att de har sina sociala medier som inkomstkälla men som har noll koll på reklammärkningen.

    Men vad är det som gäller egentligen? Måste de reklammarkera om de har t.ex. sponsorkontrakt? Jag tänker att det är skillnad på att göra ett reklaminslag och ett sponsorkontrakt för ens idrott?

      Borde ju vara ett fett kryphål för influencer isf! Bara kalla sig sponsrade och göra lite armhävningar så kan de reklama loss!

    Jag ska själv ha ett betalt samarbete på insta i nästa vecka men förstår inte hur man markerar ”Betalt samarbete med..” i toppen? Jag har Business Profile men det kommer inte upp.

    Någon som vet?

      Du ska skriva ”Detta är i samarbete med *Företaget*” högst upp, det första du skriver 🙂

      I toppen (där man även brukar kunna tagga plats) kan du ange att det är ett betalt samarbete genom en funktion i IG som jag har för mig att även det betalande företaget (som du gör reklam för) måste ha godkänt dig för att få använda. Alltså, din uppdragsgivare måste lägga till ditt konto på något sätt för att du ska kunna tagga dem i ett betalt samarbete längst upp i ”toppen”. Detta är alltså även en statistikfunktion för båda parter.

      Om du inte kan få till detta så få du använda dig av det ”gamla” hederliga sättet – att skriva själv i första meningen i textrutan att det är ett samarbete.

        Om inlägget inte är sponsrat, då, dvs jag får inte direkt betalt för det – men produkten är min på så sätt att jag får royalty för den vid årets slut? Ska jag även då skriva ”i samarbete med”?

    Klart Kalla gör rätt för sig ❤️
    Frida Hansdotter har många sponsorer och jag har aldrig sett henne märka ut på rätt sätt, om det är från skor, till bilar, till skidsaker. Men tänkt att det är annorlunda när de är sponsrade?

    Fritt tolkat från nyheterna: regeringen verkar ha gjort en utredning om reklammärkning och samarbeten som marknadsförs i sociala medier, och kommit fram till att lagstiftningen måste skärpas 🙂

    Då ska du se fitnessvärlden… Tyngre har skapat hela sitt varumärke via smygreklam på sociala medier

      Helt enig med Anonym, fitnessvärlden är fuuull av smygreklam! I princip alla Tyngre/Nocco/Barebell sponsrade influencers märker inte sina inlägg ordentligt. Kolla t.ex. Linus Carlén, Mr Nocco himself.

    Ang foto med bilar, som tex calles..
    Har en vän som spelar fotboll i allsvenskan och genom sin klubb har dom möjlighet att privatleasa bil från VW. Detta avtal är extremt fördelaktigt för spelaren.
    Bilhandlaren tar alltid en bild när spelaren hämtar ut sin bil, men det är alltså ingen spons mer än en win win för båda parterna.

    Var går gränsen för reklam? Måste man vara betald av märket för att det ska vara reklam? Om någon exempelvis lägger upp sin frukost med yoggi i bild och säger att hen tycker att yoggi är den bästa yoghurten, utan samarbete är det reklam då? Tänker mig att det ofta händer att någon vill tipsa om något utan att de får något i gengäld av företaget eller måste det också tydligt framgå då typ ”obs ej i samarbete”

    Idrottare får ju inte betalt för att de lägger upp inlägg. De får bidrag av sponsorer för att de presterar, för att de vinner och för att de syns så att de kan finansiera sin verksamhet. Likt det som serien Solsidan gjorde. Vad är det egentligen som gäller där? Ett företag går ju in som finansiärer av något, sport, tv-produktion osv. och i gengäld (för finansiärer måste ju få ut något, det är ju liksom inte välgörenhet de syslar med) så får de exponering. Borde Solsidan ha märkt upp all sin smygreklam?

    Herregud… fan vad sjukt att så många inte bara kan göra rätt för sig? Skamligt.

    Förstår inte hur du inte kan granska jannike ebbing. Hon är ju absolut en influencer skulle jag säga, även vän med Tunis o co om jag ej är ute och cyklar. Oavsett fruktansvärt dåligt (OBEFINTLIGT) markerat på både blogg och instagram.

      Jag har varit inne och kollat på både hennes blogg och Instagramkonto och ser inte denna mängd omarkerade inlägg som du pratar om. Skicka mig gärna några exempel om du på rak arm vet gånger då hon gjort smygreklam så kikar jag vidare..

    Camcam! Kolla in lovisaalcen på insta, smygreklam i nästan varje inlägg/insta story

    Jag bara för nån dag sen satt och tänkte hur mycket smygreklam Emma Igelström gör

    Har tänkt på att till exempel Cornelia Rylén inte markerar sina reklaminlägg. Men det gör ju inte elitryttarna heller. Vad gäller när de fått saker gratis även om själva inlägget inte är betalt för? De kanske inte tänker att det är reklam eftersom sponsorn inte betalat för själva inlägget, utan bara gett dem produkter gratis? Jag bara funderar här, för har inte sett en enda ryttare använda ”betalt samarbete”-knappen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.