Sociala Medier:
De senaste dagarna har man kunnat läsa om att Gymnasieskolan Thoren Innovation School utökat sina tidigare inriktningar – Digital Photographer och Digital Art Director med två nya specialiseringar, nämligen Youtuber och Influencer.
I en intervju med Svenska Dagbladet berättar gymnasiechefen Håkan Wallengren att de treåriga programmen ska förbereda eleverna för yrkesliv där de kommer att jobba med sina egna varumärken i sociala medier, som till exempel Therese Lindgren, Joakim Lundell, Pewdiepie eller någon annan som livnär sig på social medier.
När jag studerat vad som ingår i de här utbildningarna och jämfört dem med exempelvis de mer traditionella ”Media och Estetikprogrammen” – jag använder mig av Mediagymnasiet i Nacka Strand som ett exempel- så slås jag av hur mycket som påminner om varandra.
Skillnaden, som jag ser den, är att på ”Media och Estetikprogrammen” så får man en djupare inblick i och specialiseras inom några få områden, medan på den här nya ”influencerutbildningen” så lär man sig lite inom fast fler områden.
Så vill man veta lite om mycket eller mycket om lite?
Så hur revolutionerande är då den här utbildningen?
Inte särskilt skulle jag säga, utan jag tror snarare att man använder sig av ord som ”youtuber” och ”influencer” för att locka ungdomar till sig eftersom detta är två trendord som många känner till – precis som den folkhögskola jag skrev om i september 2017 som erbjuder en Youtubeutbildning.
Men om sanningen ska fram så tror jag att de flesta som kommer hoppa på den här utbildningen inte bryr sig om de blir ”influencers” eller ”Youtubers”så länge de blir kända.
För det är vad många barn och ungdomar svarar på frågan ”Vad vill du bli när du blir stor?”
”Känd..jag vill bli känd.”
Och om det sker genom att uppfinna botemedlet för cancer, ser till att det blir fred på jorden, vinner en Oscar, blir populär på Youtube, Instagram, Blogg eller har sex i Paradise Hotel, Ex on The Beach eller Temptation Island spelar mindre roll så länge man blir just det – känd.
Framtiden känns tryggad.
Expressens nya ledarskribent Linda Nordlund sätter verkligen fingret på hela situationen:
På varje Yogagirl går det tusentals andra som försöker hashtagga sig till berömdhet och rikedom, men som i slutänden står där med en smaklös proteindryck och slemmiga kommentarer på sina strandselfies.
Tack för tips!
