Känner också en stress för att människor runt omkring mig kommer tröttna på att jag inte är den jag är i normala fall. Jag är inte lika glad som jag brukar och jag känner inte för att vara glad heller.. Fan, kan den här perioden bara vara över snart? För jag är realistisk och inser att det kommer bli bättre, det vet jag ju. Det blir alltid bättre. För jag brukar tänka hur ska man veta att man är på topp när man aldrig varit på botten. Visst kanske det ligger något i det?//Kissie
Hur kommer det sig att man själv har ett outtröttligt tålamod när människor runt om kring sig mår dåligt, medan man själv oroar sig för att folk ska tröttna på en om man mår dåligt eller är ledsen i mer än en kvart?
Det är fascinerande faktisk hur annorlunda man behandlar andra när de mår dåligt jämfört med hur man behandlar sig själv.
Herregud, om människor inte orkar med mig när jag mår dåligt så förtjänar de inte mig när jag mår som bäst.
Jag har en känsla av att detta är ett typiskt kvinnligt drag – den där inneboende prestationsprinsessan som sticker fram sitt fula tryne för att påpeka att man inte duger när man redan mår dåligt som det är.
Känner ni igen er eller är ni månne lite snällare mot er själva än vad Kissie – och jag – är?
Jag gissar att anledningen till Kissies nedstämdhet beror på att KO överklagat domen i målet till Patent- och marknadsöverdomstolen. KOs pressmeddelande kom alldeles nyss.
De vill få det tredje inlägg som Kissie friades för granskat igen.
Dessutom är det viktigt att domstolen granskar Kissies sätt att skriva om den aktuella tjänsten. Det ser ut som en personlig recension, något hon ger sken av att ha testat själv, medan inlägget i själva verket är köpt reklam för en tjänst som hon inte använt.
–Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen.
Det finns förbud mot att agera som konsument när man inte är det, och det är den regeln som KO vill att domstolen använder när den granskar Kissies inlägg.
I den tidigare domen friades mediebolaget Tourn helt från ansvar. Men både influencern och företaget som förmedlat reklamuppdraget har ansvar för marknadsföringen anser Konsumentombudsmannen, KO.//KOs pressmeddelande
Här hittar du överklagandet i sin helhet.
Jag tycker synd om Kissie här.
Inte för att hon får stå till svars för de inlägg som hon inte markerat korrekt, utan för att hon mer eller mindre släpas ut till stupstocken ännu en gång bara för att KO vill få till en prejudicerande dom som ska få stå som exempel till framtida rättegångar.
Kissie har gjort sin del, hon har spenderat det sista året med den här stämningen. Kanske vill KO försöka få en fällande dom på det tredje inlägget för att slippa betala Tourns rättegångskostnader på omkring en miljon kronor?
I sin video här – tack för tipsen – så berättar hon att Tourn sagt upp samarbetet med henne. Hon hade själv gått i samma tankar men nu när det är gjort känner hon sig riktigt ensam.
Tack för tips, Jeanette!
