https://www.instagram.com/p/BktUhXblL91/?hl=sv&taken-by=apansattigranen
Anna ”Apan Satt i Granen” Davidsson och Anders Bagge är två profiler på Instagram som just nu gör samarbeten tillsammans med Viktväktarna i hälsans namn.
Det finns ingenting negativt i att fokusera på och försöka förbättra sin hälsa, men när man gör det på ett företag som profiterar på människor – och framför allt kvinnors – dåliga relation till sina kroppar – samtidigt som man får ersättning för det – så kan jag inte annat än skaka på huvudet.
När Elaine hade ett samarbete med dem så fokuserade hon på ”mått”, men eftersom VVs hela affärsmodell bygger på poäng och kilon så var hon ändå tvungen att redovisa sin vikt i bloggen och det är så fruktansvärt oansvarigt då det finns lika många ”normala” vikter som det finns människor. (Givetvis inom rimliga ramar)
Viktväktarna Sverige är ett företag som under flera år gick med förlust – och i Danmark avvecklade de till och med sitt lokala kontor – och det var inte förrän de började fronta sina kampanjer med kända svenskar som rött gick till svart.
2013 kritiserades sångerskan Shirley Clamp för sina påståenden att det var tack vare VV som hon gått ner i vikt, när det i själva verket rörde sig om den exklusiva privatkliniken Bülow Clinic (á ca 20 000 kronor) som tillhandahåller en helt annan metod, inklusive hormontillskott, under sommaren 2012. Några veckor efter hennes stora viktminskning på Bülow Clinic skrev hon på ett generöst avtal om att bli Viktväktarnas ansikte utåt.
Det här bygger bara på den katastrofala flerstegsraket som ett samarbete med Viktväktarna är i mina ögon och här är en snabb nedbrytning av varför:
1. Jag anser att det inte finns några ursäkter till att ”banta” på sociala medier – särskilt inte om man har många följare som ser upp till en och påverkas av det man gör och/eller skriver.
Använd gärna dig av viktväktarna men låt det i så fall stanna utanför sociala medier.
2. Jag tycker inte man ska arbeta med ett företag som profiterar på människors osäkerheter och kroppshat och som använder sig av rena lögner i sina reklamkampanjer.
3. Ett företag som säljer chokladbitar med VVs logga på som ”bantningsprodukter” för svindyra pengar när de mer eller mindre har samma innehåll som en Marsbar skiter i din hälsa och vill bara ha dina pengar.
Jag förstår att många följare uttrycker sin besvikelse över Apans samarbete med VV.
Inte för att de kritiserar hennes val att ta hand om sin kropp och hälsa, men för att hon gör det på ett plattform som jag tror många följare sett som en fristad från kroppshets och bantning och för att hon gör det tillsammans med Viktväktarna OCH får ersättning för det.
Viktväktarna gör inte det här för att de bryr sig om Apans hälsa – de vill enbart att hennes följare själva ska bli så pass missnöjda med sina kroppar att de själva köper dyra bantningsplaner hos dem och börjar käka chokladkakor i viktminskningens namn.
Att stötta det kommer aldrig vara okej i mina ögon.
Aldrig.
