Ända sedan Isabella flyttade sin blogg till United Influencers var hennes bloggstatistik en väl bevarad hemlighet som ingen fick ta del av, utan den enda informationen som släpptes var den som kom ur Isabellas egen mun. Och som vi alla vet nu så stämmer den föga. När det begav sig så var hennes siffra 1.3 miljoner unika besökare högre per månad än sanningen men enligt hennes nya plattform Tailsweep är detta nu ett minne blott.
De kommer nämligen använda sig av sidan Ocast – där Ellen Bergströms ex Mike Radoor förresten är VD – som kan liknas vid KIA-index fast med betydligt mer specifik info för just sociala medier.
Om några veckor förväntas Isabellas blogg lanseras där eftersom den behöver generera lite statistik på nya servern men då kommer vi kunna se svart på vitt hur det egentligen ligger till med de där siffrorna som Isabella enträget hävdar att hon har.
Informationen kommer från min mailkonversation med Tailsweeps ”Head of Influencers” *fniss på HoI* Daniel Troyse.
Så här fungerar Ocast.
Jag kommer använda Laila Bagge som ett exempel eftersom hon är reggad på Ocast och använder både blogg och Instagram på sociala medier.
På hennes sida kan läsare och annonsörer enkelt se hennes statistik som kommer direkt från Google Analytics. Alla eventuella frågetecken gällande bloggtrafik rätas ut på en gång och Isabella kan inte försöka inkludera Linkedin eller annan mumbojumbotrafik för att försöka skramla ihop till sina falska siffror.
