Kenza är näst på tur att stämmas av KO

Kenza är näst på tur att stämmas i Patent och Marknadsdomstolen av KO efter att de ansett att hon gjort smygreklam för Chimi Eyewear.
Hon tycker tvärt emot och menar på att hon bar glasögonen av egen fri vilja och att det inte hade någonting att göra med faktumet att Chimi Eyewear hade betalat den resa hon var på – där syftet var att marknadsföra just dessa glasögon.
Titeln på inlägget var även ”CHIMIEYEWEAR” – något som gör att det inte riktigt verkar vara en ren tillfällighet att det blev just dessa glasögon hon tryckte på nosen inför den här plåtningen. (Tillägg: Sorry, det var Bianca som hade den titeln. Kenzas inlägg hette ”Coconuts”.

KO vinner kanske, eller så gör Kenza det i rätten – huvudsaken är att frågan tas upp och att det kommer ett par prejudicerande domar att förhålla sig till. 
Oavsett VAD utfallet blir!
Branschen måste bli tydlig, med tydliga riktlinjer och då är det här vägen att gå.
Och skulle Kenza mot förmodan fällas av PMD så vet vi ju vem som med största sannolikhet är näst på tur:
Bianca Ingrosso.
Varför?

Frågor på det?

88 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Det var ju inte Kenza som hade den rubriken på sitt inlägg? ? ref. bilden från Biancas blogg.

      N e j s c h a a a s @ h o t m a i l . s e

      Hög tid för Kenza. Hon har pushat produkter (andras och egna) som en reklampelare i 10 års tid. Badar i pengar. Av nån anledning har hon alltid flugit under radarn, blivit gullad med, beskyddad och ursäktad.

    Bra så!

    Fast nu tycker jag att Kenza är lite väl larvig. Självklart var det smygreklam och hela diskussionen kring marknadsföring på sociala medier är inte direkt nytt, hon vet att hon borde markera inlägget som reklam. Ett inlägg som heter Chimneywear publiceras samtidigt som hon är på resa för just Chimneywears glasögon, en resa hon får betalt för dessutom – nej, köper inte det.

      +1

      Det står dock fel i inlägget här ovan. Kenza nämnde inte ”CHIMIEYEWEAR” i sitt inlägg eller rubriken, utan screenshoten är från Biancas blogg.

      I Kenzas nämns det ingenstans. Däremot finns det flertal kommentarer om var hennes solglasögon kommer ifrån (detsamma gäller banantröjan). Företaget Chimi själva svarar på dessa, vilken modell både B och K har.

      Jag säger inte att det är ok ändå, men värt att rätt fakta tas upp. Inlägget ovan bör således redigerad av bloggbevakning för att ge en rättvis bild.

        Ser nu också att Kenza själv svarat att solglasögonen var från CHIMIEYEWEAR. Dock nämns det ej förrän någon frågar vart de kommer ifrån.

        Sedan kan ju de ha skrivit den kommentaren för att göra smygreklam på ett snyggt vis. 🙂

          Nu står det samarbetar med chimieyewere i rubrikerna på bloggen iallafall, lol

          Företagsnamnet BARA bland kommentarerna?? Hon måste ju ha redigerat inlägget nu i efterhand annars hade ju inte denna här anmälan ägt rum tänker jag.

          Haha Aaaaa hon lever för att göra smygreklam. Haha herregud, nu får ni slita va så bittra.

      Håller med! Snacka om att dumförklara sina läsare när hon försöker påstå att detta inte är reklam. Hon var ju på en resa för märket i fråga och bar därav deras glasögon oavsett titeln på inlägget. Det är ju dessutom långt ifrån ända gången Kenza gör smygreklam och tycker gott hon kan ta att det blir konsekvenser. Vill dom att ”influenser” ska räknas som ett riktigt och proffesionellt arbete bör man vara seriös med sina samarbeten och inte smyga ifrån skattebetalningar samt lura läsare etc.

      Såhär gör de ju hela tiden! Hävdar att de endast har avtal om ett inlägg men de gör reklam i fem till utan att märka dem. Tex kissies resa till Israel, resan var betald av turistbyrån i Tel Aviv men det nämnde hon enligt vad jag såg i ett enda inlägg och hon skrev typ 10 inlägg om hur fint det var, om hotellen, stranden, restauranger osv. Hela resan är reklam, precis som chimis resor och alla dessa förbannade Dubai resor. Hur tusan någon har samvete att inte bara resa till men dessutom reklamera för ett land där homosexualitet ger 10 års fängelse, våldtäktsoffer döms för sex utanför äktenskapet och alla lyxhotell är byggda av slavar från Asien är helt ofattbart!

        På samma sätt som alla andra har samvete att åka till Egypten där homosexualitet också straffas med fängelse eller till Thailand där barn öppet prostitueras? Eller Kina. Eller Filippinerna. Eller Tanzania. Förstår absolut kritiken mot Dubai men det är faktiskt rätt konstigt att de flesta som ratar Dubai inte tar upp att det finns många andra problematiska resmål utifrån en etisk synvinkel.

        I have grown up in Dubai and this misinformation needs to bloody stop. You are all spreading silly allegations that you most likely have been fed through the media. Dubai forbids marriage between same-sex couples – thats it. Kissing and any other forms of intimacy is not ”allowed” between anyone quite frankly (regardless of sexual orientation). There are a lot of rape cases in Dubai (like in any country) and no – they don’t all get punished. This is some old school, middle-eastern spew that people chime in on without proper information. Of course there are cases that may be mishandled or dismiss (like in any country!), however the legal system is and has been modernized in Dubai since the 90’s.

      LÄS PÅ!!! Inlägget hette inte ”CHIMI eyewear”. Herregud.

    Undrar hur mkt pengar det handlar om, i böter?

      Enligt lagboken kan näringsidkaren (Kenza) åläggas att betala en särskild avgift om hon uppsåtligen eller oaktsamt brutit mot någon av paragraferna i marknadsföringslagen. 29 § marknadsföringslagen

      Dock ska det beaktas hur allvarlig överträdelsen är vid prövning av marknadsstörningsavgift, exempelvis överträdelsens art, varaktighet, omfattning och spridning. 29a § marknadsföringslagen

      Skulle en avgift åläggas får den fastställas till lägst 10 tusen kronor och högst 10 miljoner kronor. Men får inte överstiga 10% av näringsidkarens årsomsättning. 31 § marknadsföringslagen

        Tack 🙂

        Bra att det svider! Nästa är Bella!

          Nä hoppas nästa är Pernilla w

        Det blir förmodligen bara förbud mot vite om KO får rätt.
        Däremot kan rättegångskostnaden bli hög om Kenzas bolag fälls och även får betala kostnaderna för KO.
        Marknadsstörningsavgift tror jag inte på vid en första förseelse. Det är inte den digniteten på att missa att reklammarkera.
        Kissie och hennes bolag fick förbud mot vite i första instans.

    *alla svenska influensers panik-märker de senaste två års smygreklamer, alternativ raderar*

      Spelar ingen roll, skyhögar med skärmdumpar finns ändå hos KO sen lång tid tillbaka.

        Bra om de har skärmdumpar, för nu när jag tittade in på Biancas blogg så står det ”i samarbete med Chimieyewear” under rubriken…??‍♀️

          Gjorde det inte det innan då?

            Om vi utgår från kommentarerna Bianca fick på sitt inlägg så nej. Två stycken ifrågasätter att inlägget ej är reklammärkt, då de upplever det som reklam/samarbete/spons.

              Fast jag undrar om det kan vara så att dessa personer som kommenterat detta använde sig av adblock. Letade nämligen upp inlägget men kunde ej se något om att det var spons men när jag stängde av min adblock dök det upp en liten banner under rubriken där det står ”Sponsered by Chimi Eyewear”, hon har ju även skrivit detta i kommentarerna. Kollade även upp i wayback machine för skojs skull och även där finns sponsmärkningen med. Så just denna gången tror jag inte att det stämmer att hon gått in och ändrat detta i efterhand.

          Så med andra ord har Bianca, genom att reklammärka inlägget nu, bekräftat att det var fråga om smygreklam då hon publicerade inlägget för 2 år sedan.

            HAHA!!! BOOM! Hoppas innerligt att de har screenshot på det. Fy fan vad fult!

              BAAM BAAM BAAM

    Någon som kan förklara varför de oftast insisterar att nämna att det är ett samarbete. Alltså märka det osv. Får man mindre betalt då (min gissning för då måste man betala skatt)? Varför inte vara ärlig och skriva att det är ett samarbete?

      De vill få det att se ut som en genuin rekommendation från deras sida. Om de märker ut att det är ett betalt samarbete tror de väl att konsumenterna tar det som en ”köpt” åsikt/rekommendation från influencern. De vill verka så trovärdiga som möjligt helt enkelt!

      Dock så har det motsatt effekt på mig och säkert många fler. Omärkta samarbeten gör bara influencerns trovärdighet minskar mer och mer.

        Samma här, motsatt effekt!

    Gillar Kenza men hon fuskar fortfarande med reklammärkning, kör hårt KO!

    Man ”stäms” inte av KO…

      Självklart heter det samma sak (stämma) för KO som för alla oss andra när de drar någon inför domstol.

      Varför tror du att det heter annorlunda för KO och vad trodde du det hette?

      Konsumentombudsmannen
      Driver rättslig process mot företag i domstol
      Om rättsläget är oklart, eller om ett företags överträdelse av viss marknadsrättslig lagstiftning kan ge påföljden marknadsstörningsavgift, stämmer KO företaget inför Patent- och marknadsdomstolen. Domstolen kan på yrkande av KO meddela dom enligt följande:
      •Förbjuda företag att använda viss marknadsföring eller vissa avtalsvillkor.
      •Ålägga företag att lämna viktig information i sin marknadsföring.
      •Vid allvarligare överträdelser av viss marknadsrättslig lagstiftning kan domstolen besluta att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift.
      Patent- och marknadsdomstolens domar kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen, som prövar målet om Patent- och marknadsöverdomstolen beviljar den klagande prövningstillstånd.
      https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-organisation/konsumentombudsmannen-ko/

    Var någonstans går gränsen mellan smygreklam och att man faktiskt stöttar märket? Vet att dessa ovh många fler influencers stöttar Chimi av anledning att de är vänner med grundaren

      Att bära en produkt på stan för att du gillar den och ta en bild utan att nämna produkten i fråga är ok.

      Om företaget i fråga har sponsrat din dag på stan med syfte att du under dagens gång ska producera X antal inlägg angående produkten och du väljer att, under din betalda dag lägga ut extra, ej kontrakterade inlägg där du tydligt bär produkten är det antagligen inte ok. Detta eftersom syftet med din vistelse är att göra reklam.

        Fast det du skriver nu stämmer inte. En influencer får tipsa om olika produkter precis lika mycket som en ”vanlig” person utan att det är smygreklam. Det är när det finns ett samarbete mellan influencern och företaget som det måste markeras. Om X köper en ansiktsmask och älskar den så pass mycket att denna personen vill tipsa sina följare om det så kan den göra det utan att det är reklam. Företaget får exponering, ja men det är fortfarande inget samarbete.

          Läs igen vad jag skrev för det är exakt det jag ansåg i mitt första stycke.

      Ingen som varit på ”fotoresa” med Chimi kan hävda att de visar upp och länkar till Chimi Eyewear för att de ”är vänner med grundaren”. Har de en gång haft samarbete med Chimi så är det reklam även i fortsättningen. Om influencern tycker att det är för dåligt betalt så finns det möjlighet att begära mer för fortsatt exponering eller så är det bara att sluta med exponeringen.

        Fast det du skriver stämmer inte. Om Chimi endast har betalat för tex 3 blogginlägg och Kenza väljer att använda solglasögonen vid en outfitfotografering året där på så är det inget samarbete.

          Ja, det blir gränsdragningar. Någon enstaka bild året efter passerar säkert obemärkt.
          Men att varva ett enstaka betalt blogginlägg som markeras som samarbete med många snarlika bilder från samma tillfälle och hävda att bara en bild är reklam och resten inte verkar väldigt långsökt.
          Det är rimligt att ett samarbete avtalas inte som ett visst antal inlägg i vissa kanaler utan snarare som en samarbetsperiod (typ ambassadörsskap, endorsement). Då betalar uppdragsgivaren helt enkelt för blogginlägg och inlägg på Instagram osv under t ex tre månader eller ett halvår och allt markeras som samarbete. Självklart kan man avtala närmare hur stor omfattningen av uppdraget ska vara och om det även ingår medverkan i media, events osv.

            Oftast handlar det enbart om ett par inlägg som man betalar för

        Fast nej? Man får ju betalt för ett antal tillfällen

    Hennes rubrik var ju Coconuts

      http://kenzas.se/2017/01/21/coconuts/
      Ja, det är detta blogginlägg.

    Varför åker aldrig den där Bellan dit?? De struntar i de som faktiskt jobbar rätt hårt med att missköta sig..
    Har hon trådar dit in med?

      Fast bella är väl rätt clean med reklam? Jag vet att det här är dissabellabloggen men på det planet är hon väl ändå rätt reko?

        Jag tror Bella är stenhård med reklammarkering, just på grund av sånt här. Folk hade älskar att se henne göra fel / bli anmäld.

        MEN, vart tusan drar de gränsen? Bella har ju postat hur mkt som helst med Lowengrip produkter i stories och i bloggen osv

        Måste hon reklam-markera inlägg VARJE gång hon nämner Lowengrip produkter eller varje gång de syns i bild?

          Ja, det måste hon när det görs i hennes kanaler, men hon gör det sällan. Det är bara när det läggs upp Löwengripprodukter i Löwengrips kanaler som det inte behöver markeras.

          Bella är anmäld till konsumentverket hela 10 gånger redan under 2019.

            Jo, säkert därför hon är noggrann. Det ska hon iofs ha cred för.

              Cred? Hon låter ju inte speciellt noggrann.
              Och hon som skrivit ett inlägg om att kraven på reklammarkering är en hetsjakt för att hon är kvinna, säger bara pffft på henne

                Fast va? Jag kan anmäla vem som helst utan att de gjort reklam ens, antal anmälningar säger ju egentligen ingenting? Förvånad över att hon inte har fler anmälningar mot sig, att folk inte anmäler allt dagligen bara för att jävlas

                  Hon har ju dock kört mängder med smygreklam, sett det själv.
                  Har tidigare kommenterat på hennes blogg när hon struntat i att reklammarkera (och detta även efter gnällinlägget om hur jobbigt det är som kvinna- då hon visste mycket väl vad som gäller) och då har hon raderat min kommentar och sen lagt till en reklammarkering.
                  Bluff-Bella är vad hon är.

                    Men ANTAL anmälningar säger fortfarande ingenting. En anmälan kan göras utan grund. Sen om hon gjort det eller inte säger jag inget om

                Ja eller jag föreställer mig att med drevet som varit mot henne sen i höstas blir hon anmäld en gång var 10e minut 🙂 Nu följer jag inte hennes blogg jättenoga men av det jag sett verkar hon rätt noggrann med reklammärkning. & det är ju bra!

    När jag läste rubriken undrade jag vad Kenza gjort mot den stackars kon för att bli stämd av den ?

      Haha jag med! Mvh nyförlöst

    Äntligen! Hoppas denice Moberg och hennes kille också åker dit.

    Förstår inte varför du inte markerar ut de här inläggen med Samarbete? Är inte resan sponsrad kanske? Riktigt tråkigt Kenza!
    Kenzas svar: Hej Elin! Jag var på Zanzibar för ett jobbuppdrag. Flyg och boende ingår nästan alltid när man är iväg på jobbresa. Företaget som “anlitat” en står för det, så är det nog i alla yrken. Själva resan hade ingenting med min deal att göra. Inläggen jag får betalt för kommer självklart märkas ut som samarbete! Kram K
    http://kenzas.se/2017/01/21/coconuts/
    Detta är tydligen en bild som Kenza la upp för att hon gillade solglasögonen och bilden är ”utan ett kommersiellt syfte bakom” 🙂

      Och här är tydligen en av de bilder som Kenza anser sig ha avtalat om och fått betalt för:
      http://kenzas.se/2017/01/30/black-and-white-10/
      Någon som begriper varför inte BÄGGE dessa bilder är reklam och en del av samarbetet med Chimi?
      Kan man verkligen lägga upp dussintals bilder med exponering av i detta fallet solglasögon från Chimi och sedan bara reklammarkera någon enstaka bild som får bära hela betalningen? Skulle förvåna mig om domstolen inte tycker att hela samarbetet ska reklammarkeras och inte bara någon enstaka bild.

        Förmodligen för att de i avtalet redan bestämt hur många bilder som hon ska skriva och därmed räknar hon inte in de ena då hon la upp de av egen fri vilja. Förmodligen fick de flera bilder över, hon gillade bilderna och därför använde hon dom i blogginlägget 🙂

          Ja, det är det som saken gäller.
          Verkar i mina ögon konstigt att bara reklammarkera någon enstaka bild och påstå att den är avtalad och så bildbomba med liknande bilder utan reklammarkering.
          Självklart vill en bloggare använda det content som skapats men är det resultatet av ett samarbete (som i detta fall bilder från en resa vars syfte var just att skapa fina reklambilder) så är det rimligt att även ”icke avtalade” bilder ska markeras som samarbete/reklam.

        När samarbetsavtal skrivs så avtalas det om antal inlägg som betalas för.

        Så om en influencer åker på sponsresa till Grekland, anordnad av exempelvis TUI, så har de på förhand avtalat att 3 inlägg ska handla om detta. Ett innan resan, ett under resan där hotell osv kanske beskrivs med bilder, och ett efter resan. Släng på några stories om någon aktivitet TUI anordnat på hotellet. Dessa ska markeras, medan alla andra inlägg under perioden för vistelsen faktiskt inte _behöver_ markeras som reklam, i och med att det då är helt vanliga inlägg som inte är en del av dealen.

        I detta fall så tror jag att Kenza har burit solglasögonen, utan tanken på att försöka föra några läsare bakom ljuset eller fiffla.

          Patent- och marknadsdomstolen ska pröva om samarbetet ”smittar” alla bilder från, i detta exempel, resan till Grekland.
          Personligen tycker jag att det borde vara så.
          Verkar orimligt att influencern ska kunna ta bra betalt för någon enstaka bild/inlägg och sedan fritt kunna göra omarkerad reklam för resmålet och arrangören i alla kanaler under obegränsad tid. Alla vet att omarkerade inlägg och bilder anses vara mer verkningsfulla och samarbetspartners och uppdragsgivare är särskilt intresserade av att inte alltför mycket ska reklammarkeras.

          Men det är ju samma fotograf som tagit bilderna i Coconuts-inlägget som i Chimi eyewear-inlägget. Alltså är det reklamfoton. Tror hon hade kunnat komma undan med detta om det var hennes egna mobilfoton som inte var reklammarkerade.

    Jag råder både dig camilla och dina chefer att lyssna på framgångspoddens senaste avsnitt om mannen som nu bor på hemlug adress på geund av alla skulder han samlade på sig som spelmissbrukare. Han berättar väldigt utförligt hur spelbolagen arbetar med att få spelare som förlorar mycket pengar att känna sig speciella föratt fortsätta spela.
    Du som anser att alla influencers borde ta ansvar för statistik och smygreklam kanske borde ställa lite krav på dina chefer då ni uppmuntrar till saker som faktiskt förstör folks liv på riktigt.

    Men hallå Kenza och Aleks är ju jättebra vänner med Chimis ägare. Så självklart använder hon dem för att marknadsföra. Snark.

      Marknadsföra eller stötta? Jag hade lätt stöttat mina vänner om jag gillade produkten och kunde

      Ja, Kenza har en vän hos Mercedes-Benz också som hon kan ringa för att få låna en bil en vecka.
      Sen lägger hon upp ett antal fina bilder på bilen och berömmer den på alla sätt och vis.
      Men reklam? Nej, det är det förstås inte. Inget avtalat, inget lovat.
      Hyckleri är det dock.
      Som att bli bjuden till Coachella av Levi’s och exponera deras logga på kläder under en vecka.
      Reklam? Nej, inget lovat, inget skrivet.
      Levi’s är bara snälla som bjuder.
      Visst, stora internationella företag är kända för att bjuda utan baktankar. Det är så de blivit stora och lönsamma. Jeez.

    Camcam, kan du skriva något om Sofi Fahrmans senaste inlägg?

    Men ge dig någon gång, ingen kommer köpa din skit

      ????

    Är min mobil knasig eller har Kenza gjort så att man inte kan kommentera inlägget där hon berättar?

      Hon har gjort så det inte går att kommentera

    Hej,
    Jag är en relativt ny läsare och har inte lämnat kommentar tidigare. Jag undrar om du skulle kunna skriva ett inlägg, eller om någon kanske kan svara på min kommentar om vad det är för regler som gäller, för t.ex. samarbeten, tävlingar, osv. Om en individ mottagit produkter, men inte fått betalt för att visa upp produkterna, är det sammarbete då? Eller ska man skriva att man fått produkterna kostnadsfritt men inte får betalt för att visa upp dem? För ibland ser jag vissa publicera stories där de mottagit mat, men vissa skriver betalt sammarbete, vissa skriver inte. Betyder det att vissa får betalt och vissa inte? Eller är det så att de som inte skriver, gör fel? Jag hoppas att ingen tar illa upp av min kommentar, men jag är genuint intresserad av att förstå. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara, eller om den inte orkar förklara, kanske länka till någon sida där jag kan läsa om det 🙂

    Muuuuuuu

    Var ju även Chimi Eyewear, detta lökiga märke, som hade det eventet med tårtkrig med massa inbjudna influencers för att visa upp sina produkter medan de kastade fullt ätbara tårtor på varann. Otroligt smaklöst att kasta bort mat på det sättet. Never forget!

    Åh nu kanske Paula lär sig märka ut sina inlägg 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.